• Clotilda

Hur tänker ni som inte tar med er bonusbarn på semester?

Ja, som rubriken säger; Hur tänker ni? Är det främst en ekonomisk fråga eller vill ni vara med er "egen" familj?

Jag mår så dåligt för mitt inre barn när jag läser trådar om folk som inte vill semestra med bonusbarn. Jag har själv varit bonusbarn och suttit hemma medan pappas nya familj åkt på utlandssemester efter utlandssemester och aldrig tagit med mig och min bror. Det var förstås inte det enda sättet vi fick veta att vi inte ingick i den nya familjekonstallationen men minns att jag tog otroligt illa vid mig varje gång. Hur tänker man när man åker på semester och lämnar en familjemedlem hemma? Jag är idag över trettio år och blir fortfarande ledsen över att läsa om sånt så det har verkligen satt spår som inte suddas ut. Har svårt att se vilka argument som skulle få barn att inte känna sig mindre värda.

Finns det folk som själva varit "utsatta" för det som bonusbarn men ändå väljer att göra så som bonusförälder, eller är det en erfarenhet som gör att man tänker annorlunda? Ja, hur tänker ni?

(OBS, det är ingen påhopptråd. Är uppriktigt intresserad av hur man tänker och resonerar och om man själv varit i samma situation.)

• Svar på tråden Hur tänker ni som inte tar med er bonusbarn på semester?
  • Zayco

För att resa med bonusbarn måste man ha tillstånd från den andra vårdnadshavaren, och det är tyvärr inte alltid man får det. 

• Clotilda

Ok, men då pratar vi om något annat än att välja att inte ta med bonusbarn på semester och då finns det ju inte så mycket att göra åt saken. Känns som att det skulle vara knepigt att förklara det för ett barn dock. I alla fall om man vill undvika att kasta skuld. Låter jobbigt. Har du varit i den situationen själv?

I mitt eget fall handlade det aldrig om det. Som tur var. Eller... Jag vet inte vad som hade varit värst.

• Zayco
    Clotilda skrev 2013-03-28 15:13:41 följande:
    Ok, men då pratar vi om något annat än att välja att inte ta med bonusbarn på semester och då finns det ju inte så mycket att göra åt saken. Känns som att det skulle vara knepigt att förklara det för ett barn dock. I alla fall om man vill undvika att kasta skuld. Låter jobbigt. Har du varit i den situationen själv?

I mitt eget fall handlade det aldrig om det. Som tur var. Eller... Jag vet inte vad som hade varit värst.
    Ja och det är extremt jobbigt, för det är inget som man kan kontrollera själv. Man kanske inte behöver förklara det för barnet, att familjen ska på semester och ''du inte får följa med för att din förälder vill inte det'' det känns ju bara elakt och förvirrande. Kanske att NN ska åka bort ett tag'' låter bättre? 

Jag tycker det är sjukt tråkigt, jag själv reste mycket när jag var liten med familjen och hade jag inte fått vara med hade jag blivit sjukt ledsen. De få gångerna som jag inte följde med minns jag ju idag. 

Vad ska man göra egentligen?? Däremot är det en annan grej om man som vuxen INTE vill ha med bonusbarnen ''bara för att'' även fast man kan. Oavsett hur, så är det komplicerat att förklara detta för barn. 
  • jashrinah

gör det nån skillnad om bonusbarnen bor hos en eller om dem tex kommer en helg i månaden ? 

• Zayco
    jashrinah skrev 2013-03-28 15:19:07 följande:
    gör det nån skillnad om bonusbarnen bor hos en eller om dem tex kommer en helg i månaden ? 
    Dom förlorar ju betydligt mer umgänge om dom bor hos en och de åker iväg på semester än att förlora 3 dagars umgänge.
  • Clotilda

Vi bodde varannan helg hos pappa och känslomässigt för ett barn kan jag säga att det förmodligen inte spelar någon roll om man bor där heltid eller en helg i månaden. Känslan av att vara bortvald, inte få vara med är lika stark för det.

• Zayco
    Clotilda skrev 2013-03-28 15:23:53 följande:
    Vi bodde varannan helg hos pappa och känslomässigt för ett barn kan jag säga att det förmodligen inte spelar någon roll om man bor där heltid eller en helg i månaden. Känslan av att vara bortvald, inte få vara med är lika stark för det.
    Fick du inte följa med? Hur berättade dom det för dig? 
  • Clotilda

Jag minns inte hur man berättade det faktiskt. Men minns att de åkte ungefär en gång om året och vi fick inte följa med en enda gång. Tror det ibland hade något att göra med att henne föräldrar betalade, men de var inte alltid med.

• Brumma

Tja.. Min bonusdotter o hennes mamma ska åka på semester bara de två.. Hennes bror(dock inte samma pappa som min bonus) får inte följa med för han har åkt på semester med sin pappa..
    Detta är inte första gången heller..
    Så där är det inte bonusbarnet som inte får följa med, utan mammans andra biologiska barn..

Själva tar vi med alla barn om vi tar med ngt alls, på de större semestrarna. Men sen blir det även mindre semestrar utan bonusdotter - ganska självklart eftersom vi inte slutar att leva bara för att hon råkar vara hos sin mamma..
    Hon är hos oss vh o sen får vi ett par veckor på sommaren - är det elakt då att vi ibland vill åka på små semestrar även på övrig tid? Eller förväntas man sitta hemma med övriga barn bara för att man råkar ha ett barn som inte bor heltid med familjen?
    Missförstå mig inte, jag tycker som sagt det är självklart att man tar med alla barn i den mån det går - men ibland verkar det som om man förväntas leva på paus de veckor/helger barnet är hos sin andra förälder..
    Självklart kan man inte göra det...

• Brumma

Zayco - faktum är att kortare resor - som inte inkräktar på den andra förälderns umgänge och där det inte föreligger risk att barnet inte återvänder till Sverige, kan man som vårdnadshavare åka på utan den andra vårdnadshavarens tillstånd.
    För resor som kräver pass behövs ju indirekt en tillåtelse, men finns redan passet och man har tillgång till det så skall det inte vara något som, lagligt, kan stoppa.

"Men om ni har gemensam vårdnad, och det handlar om en vanlig kortare semesterresa, till exempel till Danmark, Italien eller Thailand, då kan inte en förälder i normalfallet, utan sakliga skäl, ha invändningar. Inga dokument behöver för övrigt skrivas före resan."
    www.socfamratt.se/fragorasvar/vardnad/1614-kan-mamman-stoppa-oss-fran-att-aka-pa-semester-tillsammans-

"Man kan resa till ett av de länder som anslutit sig till Schengenavtalet utan att ha pass. Till exempel Danmark, Nederländerna och Spanien. Men även till Norge som står utanför avtalet."
    www.socfamratt.se/fragorasvar/vardnad/1652-far-jag-och-barnen-goera-en-semesterresa-utomlands

Svar på tråden Hur tänker ni som inte tar med er bonusbarn på semester?