• asatantrosa

Hur tänker ni som inte tar med er bonusbarn på semester?

Har haft ungefär samma situation som Clotilda beskriver och håller helt med. Jag förstår inte hur ni tänker. Har gått med en känsla av att bli bortvald halva livet på grund av en självisk och elak kvinna och min veka pappa som inte kämpade för att jag och min bror skulle få vara med. Förstår inte hur man aktivt kan utesluta vissa barn och bortförklara det som bonusförälder. Som vuxen kan man sätta sig över vissa mindre trevliga känslor man har, därför att man vet att det är rätt sak att göra.

• asatantrosa

Oldie: men det är ju skillnad på det du beskriver och att föräldern och bonusförälderns barn/nya barn åker på semester varje år och aktivt utesluter/aldrig bjuder med barn från en tidigare relation. Det är ganska stor skillnad på att ha en ståndpunkt och att det finns en dialog mellan alla och att man förklarar varför. Visst är det förälderns ansvar men vad är man för människa om man surar och "inte vill ha med" sin sambos barn men ens egna ska självklart med på alla semestrar. Hur tänker man då? Och ja såklart är det föräldern som har brustit och är vek. Men varför vara en sån omogen och ekonomiskt och känslomässigt snål människa att man inte "orkar med" ett barn bara för det inte är ens eget när det tillhör ens partners familj. Då tycker jag man är en liten och småaktig människa även om det är föräldern som har och ska ha ansvaret för sina barn.

• asatantrosa

Oldie: alla semestrar kostar inte 40 000, och det jag syftade på är ingen ekonomisk fråga utan att vissa ogillar sina bonusbarn såpass mycket att de aldrig vill ha med dem och att föräldern är vek och inte står upp för sina barns rätt att vara med. Jag har varit med om det själv och känner flera andra som haft det på samma sätt. Och nej alla måste inte vara med på alla semestrar, men att vara så negativt inställd till sina bonusbarn ger konsekvenser för barnet resten av hens liv, om de negativa känslorna leder till att barn fryses ut systematiskt och lämnas utanför pga omogenhet hos bonus och ryggradslös förälder.

• asatantrosa

Oldie: jag är ganska säker på att min pappas sambo är osedvanligt dum i huvudet i kombination med att min pappa är helt ryggradslös ;) och jag hoppas som du säger att det är ovanligt och att människor i bonusfamiljer behandlar varandra bättre/är bättre föräldrar!

Svar på tråden Hur tänker ni som inte tar med er bonusbarn på semester?