• Oldie

Hur tänker ni som inte tar med er bonusbarn på semester?

Mamman till mina bonusar har inte mindre än 4 resor inplanerade i år, 3 av dessa infaller på hennes vecka. Barnen ska inte med på en enda, de ska vara här. Har inte så mycket med att vara bonus eller inte att göra tydligen.
    Min och sambons första resa var utan barn. Varför? För att det var en romantisk vuxenresa och vi ville att vår första resa tillsammans skulle vara utan barn. Men vi la denna på en icke barnvecka när de gick i skolan, så det var inga konstigheter.
    Efter det kör vi varannan resa med barn. Varför? För att jag inte har barn och således blir varannan resa bara för vuxna.
    Så vartannat år åker vi alla på sommarlovet, vartannat år åker jag och sambon på en icke barnvecka efter skolorna börjat igen.

• Oldie
    Brumma skrev 2013-03-30 07:00:14 följande:
    Oldie - vi åker på barnfria resor oxå :) - tycker jag är självklart, man behöver vara vuxen o "ett par" oxå i förhållandet, med eller utan barn.
    Men om vi tar med ett barn tar vi med alla - detta gäller "stora sommarsemestern" då, inte minisemestrar som inträffar när bonus är hos sin mamma - för som jag skrev ovan, livet sätts inte på paus för att ett barn inte är här..
    Håller helt med dig om att inte sätta livet på paus :)

Vi har pratat mycket om livet och hur vi ska göra i framtiden om vi får ett gemensamt, min sambo tycker att vi ska fortsätta vartannat år. 
    Han menar att det kommer vara så stor åldersskillnad och att då vartannat ta med alla barnen men vartannat åka med bara en liten när "skolbarnen" går i skolan. Lite beroende på om de stora barnen åker med sin mamma, gör de det så tycker han att vi ska kunna åka när de går i skolan och inte är här även om en liten är med och sen när denna liten inte är så liten och om de andra barnen inte åker med mamma ta tid och resa bara han och jag igen.

Det blir ju en helt annan sak om man har fler barn än bonusarna och med rättvisan, ni har ju en annan situation och mer och fler att ta hänsyn till än vi i har :) att bara vara 2 vuxna vv gör det hela en aningen lättare när det kommer till dessa saker.. 
  • Oldie

TS, själva kärnfrågan i din TS ställer jag mig lite frågande till.
    Frågan borde väl vara hur en förälder kan favorisera några av sina barn? Hur kan en person med blodsband och föräldraransvar välja bort några av sina barn? Ge några av sina barn allt och andra inget?

Jag undrar hur din mamma hjälpte dig bearbeta att du blev bortvald?
    Skyllde hon på pappas nya och tog på dig offerkoftan?

Jag blev inte bara bortvald på resor, jag var prio sist i alla lägen hos min far! Inte sjutton skyller jag det på pappas nya trots att hon inte det minsta var en sympatisk och trevlig person.
    Jag skyller det på den som de facto var ansvarig, min far.
    Min mamma hjälpte mig med att hantera detta, inte genom att tycka synd om mig hela livet, genom att vara en sjuhelsikes bra förälder, genom att prata, genom att finnas för mig utan att klä mig i offerkoftan och utan att berätta vilken hemsk häxa pappa var tillsammans med. Hon blandade aldrig in sina känslor i min besvikelse, hon sa aldrig ett ont ord om varken pappa eller hans nya.
    Hon lärde mig om livet, lärde mig mitt värde, att tro på mig själv och att jag var perfekt precis som jag var.
    Hon hittade inte en syndabock som jag senare i livet fortfarande skulle känna agg mot och genom obearbetade känslor indirekt tycka synd om mig på ett forum.

Hur gammal är du?
    Du kanske borde prata ned någon som kan hjälpa dig bearbeta detta?

• Oldie

Clotilda, nu har inte jag barn och vi har inga gemensamma, men som jag skrev tidigare, får vi det en dag, kommer vi nog fortsätta med varannan beroende på om min sambos barn åker med sin mamma eller ej. Med och utan skolbarn.

Jag är ledsen om jag missuppfattade dig och glad att höra att du kommit över det.

Jag bli bara så trött på människor som nu är vuxna besvikna barn med skilda föräldrar som fortfarande skyller på någon annan än just sin förälder. Finns alldeles för många dom väljer den lätta vägen istället för att erkänna att allt var förälderns fel.

Jag tycker fortfarande inte att en bonusvuxen har något ansvar för semestrar, det är föräldern som ska vara rättvis och fördela sin kärlek och sina pengar på alla sina barn. Gör föräldern inte det på ett rättvist sätt är det, oavsett förklaring, förälderns fel.

Nu har jag och min sambo delad ek men det är inte helt självklart, hade jag haft barn sen innan hade jag nog inte valt det. Oavsett så ansvarar jag som bonusvuxen inte ekonomiskt för min sambos barn.

• Oldie
    Clotilda skrev 2013-03-30 17:52:53 följande:

Sen Oldie, håller jag inte med dig om att en bonusvuxen inte har ansvar för semester. Med betoning på ordet VUXEN så har man ju alltid ett ansvar. Ger man sig in i ett förhållande där ens partner redan har barn så får man också vara beredd på att anpassa sig efter de premisserna. Att säga "det är inte mina barn" och sedan skita i vilka konsekvenser det får för barnet som varken valt att ha skilda föräldrar, halvsyskon eller bonusföräldrar håller inte. Man har som vuxen alltid ett ansvar och kan man inte hantera det så bör man inte ge sig in i sådana situationer. I slutändan ligger det förstås på den "riktiga" föräldern att ta det yttersta ansvaret men att avskriva bonusföräldern allt ansvar är att idiotförklara en vuxen människa som bör veta bättre. Och sånt vill jag inte gärna syssla med.

Jag har ett ansvar att uppföra mig gentemot barnen och respektera dessa barn. 
    Allt utöver detta är en bonus, nu har vi en fantastisk relation och vi tycker jättebra om varandra och lever som en familj, men det är självvalt och inget tvång. Ansvaret ligger på barnens föräldrar. De har fullt kompetenta föräldrar och att säga något om vad jag borde mer än att vara vänlig och respektera barnen är en direkt förolämpning mot min sambo och barnens mamma. 

Jag har blivit tillsammans med en man med barn och allt vad det kan tänkas innebära, men min sambo har också blivit tillsammans med en kvinna som inte har barn med allt vad det innebär. Vårt förhållande består inte av en förälder som dikterar villkoren för hur vi ska leva.
    Det är inte mina barn, sen i vårt fall får det inga konsekvenser att jag säger så, för jag personligen hade aldrig blivit tillsammans med en inkompetent förälder, dels för att jag inte är beredd att ta någon mammaroll, dels för att jag med min historia inte hade kunnat attraheras av en man som inte tog sitt ansvar.
    Clotilda skrev 2013-03-30 17:56:47 följande:
    Oldie, får jag fråga vad du menar med att du inte är ekonomiskt ansvarig för din sambos barn. Det må stämma, men det intressanta är ju om du för den sakens skull skulle vara beredd att lämna hans barn hemma medan ni åker på semester med er "riktiga" familj på grund av att du inte vill ta ekonomiskt ansvar? Det är här den stora skillnaden ligger i, tycker jag, och här det är så viktigt att se till barnen över ekonomin.
    Jag har inte ett juridiskt försörjningsansvar för min sambos barn.

Nu har vi visserligen delad ekonomi (han tjänar inte mer än mig) och delar på det mesta.

Men tänk dig ett scenario där jag hade ett barn sen innan, vem har jag ett ekonomiskt ansvar för, jo mitt eget barn.
    Hade jag haft ett barn sen tidigare när vi träffades hade vi antagligen inte haft delad ekonomi för mitt barn ska inte bli lidande för t.ex. jag hade skaffat en sambo som hade fler barn eller som kanske prioriterade annorlunda. Hade jag haft ett barn sen innan hade min prio varit att detta barnet skulle uppleva världen, hade jag då haft en sambo som inte kunde hålla i pengar eller som prioriterade annorlunda så hade det fått vara upp till honom hur han gjorde för sina barn.

Nu har vi det inte så, jag har inga barn sen innan, men det betyder inte att jag tycker människor som gör på ett annat sätt gör fel. Jag är inte så inskränkt att jag inte kan se att saker och ting kan fungera på många olika sätt och det betyder inte att något är mer rätt än något annat.

Vi har valt att ha delad ekonomi, men inte heller det är ett automatiskt ansvar jag får genom att träffa en man med barn, att han och barnen ska få ta del av mina pengar, det är en bonus.

Varje förälder har ett ansvar att vara rättvis mot alla sina barn, inte ett ansvar att ge killens/syskonets/grannens barn samma, utan sina egna barn. Är det sen 2 barn med olika mammor tex. kommer dessa barn tyvärr inte ha samma förutsättningar, men det är inte helt konstigt, de har ju inte samma föräldrar. Pappan däremot har ansvar att vara lika gentemot alla barnen i sina handlingar och ekonomiska bidrag oavsett vem som är mamman.

Vilket scenario du än målar upp tycker jag att det är förälderns fel, det är en lätt utväg att försöka lägga skulden på någon annan än just den människan som inte gör ett bra jobb i sitt föräldrarskap. Tyvärr finns det gott om inkompetenta föräldrar, veka, själviska etc, men de är de skyldiga när ett barn inte får en trygg, stabil uppväxt eller blir orättvist behandlade.

Om jag och min sambo får barn en dag så är det tyvärr så att mitt barn antagligen kommer få ärva mer än bonusarna av sin mamma, det kommer få en annan start i livet och en annan vardag. Men det är omöjligt för mig att kompensera för att en annan mamma prioriterar annorlunda. Däremot min sambo kommer ju alltid göra lika för alla hans barn.

• Oldie

Asatantrosa, tänk dig ett exempel nedan,
    2 människor bor ihop med delad ekonomi, mannen har 2 barn och kvinnan har 2.
    Varje månad sparar kvinnan 3000 kr, mannen sparar 1000 och lägger resten av sina pengar på sitt intresse och saker till barnen, ny mobil mm.

Efter 1 år har kvinnan sparat 36 000 till resan, mannen har sparat 12 000.
    Ska kvinnan åka med sina barn på resan hon sparat till, och mannen får välja om han ska följa med eller göra något annat, eller ska hon neka sina barn en lika häftig resa för att hon bor med en man som tänkt annorlunda och slösat?
    Om mannen vill åka med på resan själv, ska hon säga att han inte får det för att han prioriterat prylar till sig och sina barn?

I mitt fall, om jag och min sambo sparat, för enkelhetens skull, 40 000 kr till en resa, då har jag sparat 20 000, jag betalar alltså resan för ett av min sambos barn när vi alla åker. Jag ser det som en bonus att jag är gör det. Absolut ingen självklarhet!
    Min sambo är inte lika ekonomisk som jag, hade vi haft delad ekonomi och han skulle spara själv hade barnen antagligen kommit iväg 1 gång vart tionde år, max. Hade det varit mitt automatiska ansvar att styra upp detta? Absolut inte.

Hade jag haft ett barn sen tidigare hade jag haft ett försörjningsansvar gentemot mitt barn och hade kanske inte haft möjlighet att lägga 10 000 på min sambos barn.

• Oldie

Men du kan inte mena att pappas partner ska förklara för barn att pappa väljer att lägga sina pengar på skräp istället för att ta barnet på resa?
    Att partnern ska kompensera för felaktiga prioriteringar en förälder gör?

Vad jag försöker ge exempel på är många olika scenarion där en extra vuxen inte kan ta ansvar ekonomiskt för att barn föräldrar prioriterar annorlunda. Har man inte alla detaljer så kanske man inte ska vara så snabb att döma och dra slutsatser.

Tror att det är endast i ett fåtal familjer som en partner säger till en förälder att välja bort sina barn eller snor pengarna föräldern har avsatt till sina barn.
    Du verkar vilja ha det till att det är jättevanligt..

• Oldie

Asatantrosa, tror det finns endast ett fåtal familjer där bonusar väljs bort för att de inte är önskade. Tror att det oftast finns andra orsaker när delar av en ny familj åker.

Missförstå mig inte jag vet att det finns idioter överallt, men jag tror att dessa är en minoritet. Läste en artikel om en vårdare som misshandlade en man på ett äldreboende, men inte sjutton tror jag att alla äldrevårdare gör så, jag förstår att det är enstaka fall.

Jag har också blivit bortvald, inte bara från resor, från det mesta.
    Men jag är inte så inskränkt att jag inte kan förstå att det i andra familjer oftast inte handlar om ovilja. Det finns oftast andra orsaker bakom och det är lätt att skylla och lägga ansvar på den nya.
    Jag gillade inte pappas nya, hon var ingen bra människa, men jag kan inte förstå hur det var hennes fel att min far var en idiot, att hon på något sätt skulle vara ansvarig för att min far var en inkompetent förälder.
    Det hade varit jättelätt att skylla på henne istället för att erkänna att mitt eget kött och blod inte prioriterade mig, men det hade inte varit rätt.

• Oldie

Zingoo, tråden handlar som du kan se inte om att inte vara en i familjen utan problematiken som kan uppstå i nya familjer. Eller i kärnfamiljer för den delen.
    Min mamma har åkt med ett av oss syskon ibland utan att vi andra har trott att hon inte älskade oss, det hände att mormor och morfar åkte iväg med ett barnbarn, ingen av oss som kände sig oälskad eller oönskad :)

E1977, vi åker vartannat år på sommarlovet alla, vartannat år när skolorna börjat, på en icke barnvecka och då utan skolbarn. Det året vi åker utan bonusarna åker de med sin mamma. Såklart är det helt okej.
    Mina bonusar tar absolut inte illa upp, de har ju varit på en annan semester med mamma, de är inte ego och missunnsamma barn och har ingen vuxen som planterar tankar om att de är oönskade i deras huvuden :)

• Oldie

E1977, bra :)
    Jag tycker du/ni ska göra som känns bra för er familj, du är inkluderad.

Jag har hävdat många gånger och jag vidhåller att elaka människor finns överallt, men de är oftast minoritet (även om de fallen syns mest), så även i bonusfamiljer.
    Det finns många anledningar att man gör som man gör, tror de allra flesta har alla familjemedlemmar i åtanke dock, finns inga rätt eller fel så länge alla mår bra.
    Tror att bonusar mår bra även om de inte får vara med på allt hela tiden, även om de får ett nej eller stå tillbaka för någon annans behov ibland, först om man gör dessa barn till offer som de uppfattar sig som offer. (Jag är själv skilsmässobarn, ett icke bortskämt sådant).
    Så mitt råd, sluta analysera allt, sluta curla alla "stackars" bonusar, först om vi vuxna planterar felaktiga och bittra tankar i deras huvuden och tycker såååå synd om dessa barn som det blir fel. Lev på i vardagen :)

Svar på tråden Hur tänker ni som inte tar med er bonusbarn på semester?