bf oktober 2013???
Planerar eller väntar barn 2013?
Planerar eller väntar barn 2013?
Ni som har barn sedan innan, när börjar det visa sig på magen att ni är gravida?
EmiliaGK: Lider med er! Skickar en massa styrkekramar!
Jag gjorde KUB-test när jag väntade min son. Lämnade blodprover några dagar innan och dessa provresultat tillsammans med andra faktorer som ålder, om man röker m.m. + att de mäter fostrets nackspalt (bredden) mha av ultraljud gör att de kan göra en bedömning (eller rättare sagt ett dataprogram gör bedömningen) angående låg eller hög risk på ett antal kromosomfel (tre stycken tror jag att det var då, varav ett var Downs S.). Jag var jättenervös innan vi fick resultatet, men vi hade "tur" den gången och fick låg risk på alla kromosomfel som de testade för. Vi har bokat in KUB även denna gång, jag ska lämna blodprov om precis en vecka och sen några dagar in på veckan därpå är det dags. Känns lika nervöst den här gången. Det som känns jobbigt är att om man får hög risk, så blir man erbjuden vidare utredning och ett fostervattenprov t.ex. kan man inte göra förrän flera veckor senare - usch, vad hemskt det kommer att vara att behöva gå och vänta! Fostervattenprov medför ju också en förhöjd risk för missfall. Så, håller tummar och tår för att vi får låg risk även denna gång!
När jag väntade min son kunde jag dölja graviditeten relativt enkelt fram till RUL (v. 18 har jag för mig), men den här gången kanske det blir svårare. Just nu ser det nog mest ut som att jag har lagt på mig ett par kilon, inte som nån typisk gravidmage - så, än vågar ingen fråga iaf! På kvällarna tycker jag att den "växer"/sväller något enormt! På dagarna går det bra att dölja den.
Jag kommer inte att göra KUB men ska göra ultraljud i början av april ändå. Min mamma jobbar som barnmorska på kvinnokliniken i stan och sa att hon kan få in mig "after-hours" om jag vill kika på bebisen. Ska bli spännande. Jag kommer att vara runt 13 veckor.
Mitt illamående är i stort sett borta men jag är otroligt hungrig jämt och ständigt. Trycker i mig mat dagarna i ända känns det som. Mina arbetskamrater undrar nog vad det är för fel på mig. haha Burkar reta min man om tvillingar. han får alltid något förskräckt i blicken.
Jag tycker jag har svårt att dölja. Går in i vecka nio idag! Vissa byxor kan jag inte alls ha längre, bara ett fåtal som funkar. Så även om man är mycket svullen så är det inte bara det längre på mig. Jag blev stor tidigt även med sonen så egentligen är jag inte så förvånad även om det inte var såhär tidigt!
Jag lider med er som fått missfall. Det är min största oro just nu... Haft tre själv varav ett upptäcktes i v 12. :(
Jag har rätt mycket molvärk och mår rätt illa stundtals, dock utan att spy. Har fått mycket finnar samt att jag tappar hår vilket inte är så roligt!
Är orolig för jag tycker inte det händer något. Är i vecka 9 (tror jag) och det syns ingenting. Känns som alla andra säger att det syns så himla tidigt barn två. Är orolig för KUB testet också. Ska göra det i början på april och får besked en vecka senare och är ju så klart livrädd för att det ska visa på hög risk.... Vet dessutom inte om jag bör berätta på jobbet innan jag fått resultatet av KUB testet. Hade tänkt berätta när första trimestern var över för de behöver verkligen veta så fort som möjligt men jag vet inte om jag bör avvakata....
Är det förresten någon som har tips ang knipövningar att ge? Hade lite problem med läckage efter förra förlossningen och vill ju så klart inte att att det ska bli ännu värre efter denna förlossning. Det gäller att ligga i hårdträningen av bäckenbotten nu men tycker det är svårt att få till en rutin....
Förra graviditeten syntes inte på mig förrän framåt v 27-28. Helt sant! Vi var på semester i Spanien och då var jag i v 16-17 och ingen trodde att jag var gravid. I v 36 fick jag gå på tillväxt UL just för att magen inte hade växt något på 3 veckor. Trots det vägde dottern 4465 gram när hon bestämde sig för att göra entré. Vi får se hur det blir den här gången...
Vi har inte kub i vårt landsting så vi måste åka iväg och göra det privat. Då det är lång resväg tar man blod och gör ul samtidigt. Då får man vänta en vecka på besked.