• lina5462

Vi som har ca 5 YNKANS veckor kvar och vill följas åt!

Nu börjar det närma sig med storsteg

Alla sa att det går så himla fort i slutet och jag är nästan beredd att hålla med, december har hittills bara flugit fram och snart är det ÄNTLIGEN DAGS!!! :D

Själv jag har BF 18 Januari, finns det någon mer? :D

• Svar på tråden Vi som har ca 5 YNKANS veckor kvar och vill följas åt!
  • Soffipropp01
    Dizzylizzy skrev 2013-01-22 19:07:57 följande:
    Nu har Frida titta ut!
    Blev igångsatt i lördags för att jag började må dåligt psykiskt av all smärta från foglossningen.
    Hon kom 17.50 på kvällen.
    4,2 kg och 51 cm lång.
    Jag förlorade 3 liter blod då något blodkärl brast under förlossningen så jag fick ligga kvar på förlossningen ett dygn för att få blod och liksom återvända till de levande..:)
    Åh shit vad de skulle klämma mig på magen, något som jag var tväremot och slog bort den ena handen efter den andra trots att jag visste att det måste göras..pinsamt..:P 
    Men nu är vi hemma i alla fall och brorsorna har så mycket frågor :D 
    Stort grattis! Hoppas att ni alla mår bra! =)
  • MuM5

Grattis Dizzylizzy Skönt för dig att du fick bli igångsatt. Men hur kändes det jämfört med att värkarna sätter igång av sig själv? Jobbigt med så mycket blodförlust, men tur att du nu mår bra.

Själv är man inne på BF+6. Trodde aldrig jag skulle gå över så här länge, eftersom jag inte behövt det med dem andra två, men det är ju ingen garanti. Trodde ju i fredags att det var dags. Hade ganska regelbundna men svaga värkar, tyvärr blev dem inge starkare utan avtog. Går omkring med småvärkar titt som tätt och tror att det ska sätta igång, men den bara luras. Har tid hos bm i morgon då hon ska ringa för att boka UL. Hoppas hoppas det kör igång inatt nu så jag slipper gå dit igen

Någon frågade om epidural. Jag tog epidural och lustgas med första och bara lustgas med andra. Min plan är att även ta enbart lustgas denna gång med. Tyckte bara att epiduralen fick krystvärkarna att dra ut på tiden och att man inte kände lika bra hur/när man skulle krysta. Men det är ju svårt att säga eftersom ingen förlossning är den andra lik. Mina var väldigt olika. Den första upplevde jag att öppningsvärkarna gjorde ondast och att krystningsvärkarna inte alls var så farliga. Den andra förlossningen gick öppningsvärkarna smidigt medan utdrivningen gjorde välldigt ont. Första krystningen tog 40 min, andra tog 5 min så det kan bero på det. Ska bli spännande att se hur det blir denna gång Ni som har fått barn innan, hur upplevde ni det?

• rödnos

Min förra förlossning bussade på ett snabbt öppningsskede. Gick från 4 cm till 10 på ca 30 min vilket var otroligt intensivt. Hade liksom noll paus mellan värkarna alls och sen kom fruktansvärt starka krystvärkar och dottern kom ut ganska fort. Hon satt dock fast en stund och var ganska medtagen så sambon fick aldrig klippa navelsträngen eller så eftersom de bar iväg henne bums. Hann bli lite rädd men samtidigt inte av någon anledning.
    Jag är astmatiker och fick panik på lustgasmasken som jag till slut slet av munstycket på och körde röret rakt i mun istället.
    Hade inte hunnit få epidural om jag velat och tydligen kan det ju gå än fortare denna gången så jag tänker bort allt annat än lustgas. Är som jag tidigare berättar allergisk mot så mycket smärtstillande att jag inte vill riskera att få någon reaktion heller samt att jag vill känna hela förloppet så att jag kan göra rätt etc.
    Min bm säger att jag inte får ligga hemma och profylaxa som sist utan åka vid första tecken på regelbundna värkar.
    Är lite nervös men övar på profylaxen och har väskan klar så det ska nog gå bra.
    Bm imorgon och lunchdate med mani-pedi. Hoppas dessa planer raseras dock och jag får in och träffa lillbebben istället! Haha!

• Dizzylizzy

MuM5 - det var inte så stor skillnad förutom att det gick snabbare, men det kanske det hade gjort i vilket fall som helst...men jag tycker inte det gjorde någe ondare i alla fall..

• MuM5

Rödnos: Min senaste förlossning gick också väldigt snabbt. Jag önskar på ett vis att denna också går fort och smidigt men samtidigt blir det ju väldigt intensivt. Är orolig att inte hinna in i tid. Har läst på lite hur man ska göra utifall man skulle behöva föda i bilen. Men är ju så kallt också. Hur långt har du till förlossningen? Ska också åka in så fort jag får känningar.

Dizzylizzy: Skönt att höra Utifall jag mot all förmodan skulle bli igångsatt  

• rödnos

MuM5 - jag bor lyckligtvis bara ca 5-10 min med bil från Östra,
    Är nog mest orolig att jag inte ska fatta att det satt igång.
    Har så mycket förvärkar och molvärk hela tiden...
    Har du långt till förlossningen?

• MuM5
    rödnos skrev 2013-01-22 22:06:56 följande:
    MuM5 - jag bor lyckligtvis bara ca 5-10 min med bil från Östra,
    Är nog mest orolig att jag inte ska fatta att det satt igång.
    Har så mycket förvärkar och molvärk hela tiden...
    Har du långt till förlossningen?

Skönt för dig, då borde du ju hinna

Är i samma situation, mycket förvärkar och molande, bara väntar på att det ska ta fart ordentligt.
    Hoppas jag fattar det bara. Sist gjorde det inte så fasligt ont på vägen in. Satt och skrattade och sa att vi kanske borde vända, att dem kommer skicka hem oss. Men väl framme hann vi va där 1,5 tim och sen var dottern född. Hade det inte varit för att jag trodde vattnet gick hade vi nog aldrig åkt in. För det var det jag vaknade upp av på natten.  Jag har ca 4 mil till förlossningen, så det tar väl närmare 30 min. Plus att man ska ringa efter barnvakt, starta bilen varm o.s.v. Får hoppas det händer när sambon är hemma så jag slipper vänta på att han ska hem från jobbet också Hur känns dina värkar? Molvärk i magen har jag mest hela tiden, men sen kommer det värkar då och då då magen blir stenhård, molar mer, plus att det blir som ett tryck i svanken. De känns ju på men inte tillräckligt
  • rödnos

Hör gick vattnet med besked förra gången. Mitt i natten så jag hoppas lite på samma nu så jag fattar liksom.
    Mina förvärkar är som sammandragningar som gör riktigt ont. Kan inte gå då och det känns liksom som om någon petar med en virknål eller nåt ut genom livmodertappen??!
    Gör riktigt ont.
    Molvärken är som kraftig mensvärk och går som bak i lågryggen oxå. Känns ofta som att jag behöver göra nummer två men icke.
    Ofta kombinerat med ett ordentligt tryck neråt i bäckenet.

Hittade en intressant uppsats om
    Svenska barnmorskors uppfattning gällande hinnsvepning. Kommer nog inte be min bm om det. Vet att hon inte tror på det iaf, hade samma bm med dottern. Var som sugen på att få igång allt nu men efter jag läst denna uppsatsen så är jag mer inne på att hålla ut. ska se om jag kan posta den här om ni andra vill läsa kanske.

Nu ska här sovas. hoppas jag iaf. Ligger o funderar på namn dock...
Svar på tråden Vi som har ca 5 YNKANS veckor kvar och vill följas åt!