• familjenl

Utredning i slutet av 2012 eller början på 2013

Någon mer som precis är på gång att starta en utredning och vill följas åt de närmsta månaderna? Dela erfarenheter och dylikt?

• Svar på tråden Utredning i slutet av 2012 eller början på 2013
  • familjenl
    camilla1979 skrev 2013-02-24 18:12:13 följande:

Funderat lite och tänker att om det inte fungerar denna gång ändå vända mig till kliniken för att fråga ang detta med spolning. Självklart vill man ju inte gå runt och hoppas på att det ska fungera och sedan har man "skrogga" i äggledarna som gör det hela omöjligt.
    Vill i alla fall veta anledningen till att man inte ser det som en nödvändighet för oss. Viktigt att allt fungerar nu Förvånad...
    Det låter som en bra plan! Hoppas det tar sig för er!  Har du börjat med pergo än förresten? 

• familjenl
    Thotis90 skrev 2013-02-24 21:47:11 följande:
    På torsdag skall vi på vårat första besök. JAG BÖRJAR BLI NERVÖS! Förvånad
    Förstår det! Håller tummarna för att det ska gå bra. :)
  • Sorkfeber

Snart är det dags för min MR röntgen (7e mars) av livmoder och äggstockar. Eft det är det spolningen kvar. Sen borde vi få ett "svar" hur vi ska gå vidare. Denna vecka väntar jag på att få mens för första gången i mitt snart 31åriga liv, vi får se om kroppen vill svara på progynon + provera. Ska bli intressant att se vad de letar/hittar/inte hittar iom att de tog kromosomanalysprover på mig oxå. Jaa...denna väntan gör mig galen!!!

• Maramina

Sorkfeber: Mitt minne är bra men kort, hur var det, har det utretts tidigare varför du aldrig har haft mens? Eller är det något som görs först nu när du vill ha barn? Om det inte har utretts, hur kommer det sig? Har de inte velat höra det tidigare eller är det du som inte velat?

• Sorkfeber
    Maramina skrev 2013-02-25 09:28:56 följande:
    Sorkfeber: Mitt minne är bra men kort, hur var det, har det utretts tidigare varför du aldrig har haft mens? Eller är det något som görs först nu när du vill ha barn? Om det inte har utretts, hur kommer det sig? Har de inte velat höra det tidigare eller är det du som inte velat?

Jag har utretts ändå från 7an i högstadiet till...20års ålder. Över 10års tid iaf. De hittar inte felet på mig, ingen sjukdom, ingen diagnos utan pratade om för tidigt klimakterium. Nu under infert.utredningen verkar ju inte klimakteriet stämma så jag står helt förvirrad med min man och undrar om vi vågar hoppas på biologiskt barn el ej. känslomässig resa deluxe!
  • Maramina

Men har de inte kollat hormonellt innan om det verkligen var för tidigt klimakterium? Om jag inte minns fel så har kvinnor ökad risk för urkalkning av skelettet när de passerat klimakteriet och ju tidigare man gör det desto större risk är det för just urkalkning med allt vad det innebär med benskörhet och dylikt.

Det är inte så att jag ifrågasätter dig utan det är snarare så att jag vill lör mig, och har jag lärt mig något som är fel så vill jag lära mig det rätta så snart som möjligt. Hoppas att du ursäktar min frågvishet!

• Sorkfeber
    Maramina skrev 2013-02-25 10:28:55 följande:
    Men har de inte kollat hormonellt innan om det verkligen var för tidigt klimakterium? Om jag inte minns fel så har kvinnor ökad risk för urkalkning av skelettet när de passerat klimakteriet och ju tidigare man gör det desto större risk är det för just urkalkning med allt vad det innebär med benskörhet och dylikt.

Det är inte så att jag ifrågasätter dig utan det är snarare så att jag vill lör mig, och har jag lärt mig något som är fel så vill jag lära mig det rätta så snart som möjligt. Hoppas att du ursäktar min frågvishet!
    Hormoniellt så är jag "ok" om ändå lite lågt, benskörheten kollade de det sista de gjorde och jag går nu var tredje år uppe i Falun på en bentäthetsröntgen pga att jag böjar kalaks ur och få benskörhet (el ja redan för flera år sedan och äter medicin för detta oxå) 

Eftersom hormonerna var "Ok" i min kropp och jag fick jasmin (lågt östrogent p-piller) just för benskörheten så kunde man sen inte "utreda" menstruationen mer, utan barnfrågan fick svara på mer men det kunde vi ju inte få svar för vid 17 års ålder då barnfrågan inte var ett alternativ.
    Utan resterande svar/ eller inte svar kommer nu under fertilitetsutredningen. 
  • Maramina

Ok! Tack för att du svarade på alla mina frågor! Jag antar att det måste kännas tufft?

• johjen

Hej får jag hoppa in här?
    Har läst tråden och är själv på gång med utredning, första mötet bokat 27 mars.
    Är nyss fyllda 37 år, sambon är 38 och vi har försökt bli gravida i 6 månader. Vet att vi har åldern emot oss men tog ett tag innan jag hittade mannen i mitt liv och har nu redo att försöka bli fler i familjen.

• Maramina
    johjen skrev 2013-02-26 13:50:48 följande:
    Hej får jag hoppa in här?

Har läst tråden och är själv på gång med utredning, första mötet bokat 27 mars.

Är nyss fyllda 37 år, sambon är 38 och vi har försökt bli gravida i 6 månader. Vet att vi har åldern emot oss men tog ett tag innan jag hittade mannen i mitt liv och har nu redo att försöka bli fler i familjen.

Självklart får du hoppa in här! Välkommen! Hoppas att ni lyckas snabbt och att du får ett plus redan innan utredningen har börjat! 37 år, då är vi ungefär lika gamla, jag fyllde 36 i november
Svar på tråden Utredning i slutet av 2012 eller början på 2013