• familjenl

Utredning i slutet av 2012 eller början på 2013

Någon mer som precis är på gång att starta en utredning och vill följas åt de närmsta månaderna? Dela erfarenheter och dylikt?

• Svar på tråden Utredning i slutet av 2012 eller början på 2013
  • camilla1979

Jag är inne i utredning och här är inte spolning aktuellt så det verkar inte vara obligatoriskt

• Ylle99

Jag väljer bort såna program direkt. Försöker hela tiden göra aktiva val för att inte falla, och det funkar ganska bra.

• Ylle99
    camilla1979 skrev 2013-02-21 18:28:27 följande:
    Jag är inne i utredning och här är inte spolning aktuellt så det verkar inte vara obligatoriskt

ok, varierar alltså. Men kollar de inte upp alls då hur dina äggledare ser ut? Vad ingår mer för din del förutom blodproven?
  • camilla1979

Först tre kurer med Pergotime sedan inseminering, fungerar inte det så skickas remiss till Akademiska för IVF. Alla handlingsplaner är ju individuella, inget egentligt fel på någon av oss (jag kanske haft ägglossning lite oregelbundet/sällan men inget annat) men vet att vår ålder gör att man vill ha en kortare process. Vi blir i år 34 resp 36 år.

• greeneyes
    camilla1979 skrev 2013-02-21 18:28:27 följande:
    Jag tycker att det är konstigt att de inte gör en spolning som rutin på alla som är i utredning faktiskt. Det är ju en ganska enkel procedur som gör det lätt att upptäcka blockeringar. Det är ju inte så konstigt om äggledarna är lite "dammiga eller ringrostiga" när de inte använts på länge liksom. 

• lilljen
    greeneyes skrev 2013-02-24 07:57:19 följande:
    Jag tycker att det är konstigt att de inte gör en spolning som rutin på alla som är i utredning faktiskt. Det är ju en ganska enkel procedur som gör det lätt att upptäcka blockeringar. Det är ju inte så konstigt om äggledarna är lite "dammiga eller ringrostiga" när de inte använts på länge liksom.   

Håller med, är det stopp så spelar det ju ingen roll hur mycket man ägglossar eller hur pigga spermierna är... Men de borde ju kunna sin sak så i vissa fall kanske det är motiverat att hoppa över.
  • greeneyes
    lilljen skrev 2013-02-24 10:22:58 följande:

Håller med, är det stopp så spelar det ju ingen roll hur mycket man ägglossar eller hur pigga spermierna är... Men de borde ju kunna sin sak så i vissa fall kanske det är motiverat att hoppa över.
    Fast man kan ju aldrig veta om det är stopp. Det enda de kan säga är väl att vissa har en större sannolikhet för stopp pga sjukdomar etc, men man borde ju inte kunna utesluta stopp hos någon tycker jag.
  • camilla1979
    greeneyes skrev 2013-02-24 15:31:29 följande:
    Fast man kan ju aldrig veta om det är stopp. Det enda de kan säga är väl att vissa har en större sannolikhet för stopp pga sjukdomar etc, men man borde ju inte kunna utesluta stopp hos någon tycker jag.

Funderat lite och tänker att om det inte fungerar denna gång ändå vända mig till kliniken för att fråga ang detta med spolning. Självklart vill man ju inte gå runt och hoppas på att det ska fungera och sedan har man "skrogga" i äggledarna som gör det hela omöjligt.
    Vill i alla fall veta anledningen till att man inte ser det som en nödvändighet för oss. Viktigt att allt fungerar nu Förvånad...
Svar på tråden Utredning i slutet av 2012 eller början på 2013