• familjenl

Utredning i slutet av 2012 eller början på 2013

Någon mer som precis är på gång att starta en utredning och vill följas åt de närmsta månaderna? Dela erfarenheter och dylikt?

• Svar på tråden Utredning i slutet av 2012 eller början på 2013
  • intetnyttpåplusfronten
    Thotis90 skrev 2013-02-12 15:08:04 följande:
    Han vill inte att vi skall äta kosttillskott heller. Han provade zink kombinerat med folsyra för någon månad sedan, men han slutade och säger nu att han inte tycker att jag skall fortsätta med mina kosttillskott (bidrottninggelé, rosenrot och apoteket kvinna). Han kommer återigen med argumentet att naturen skall få ha sin gång... 
    Tycker inte att han ska förvägra dig möjligheten att kolla om nåt är fel. Vi har försökt sen jag var 20 utan att lyckas, jag är nu snart 26 år och mitt besked på utredningen var ingen höjdare. Jag måste göra IVF så fort som möjligt, för jag har en låg äggreserv och är på väg in i ett tidigt klimakterie. Det är ovanligt i så ung ålder, men tänk OM det skulle vara nåt sånt för dig, och så får du inte veta det på ett par år? Då kan det vara försent sen...
    Om du har något vettigt att säga så är du på fel forum. varedu.blogg.se
  • camilla1979

jag kan bara hålla med,
    ett sådant besked vill man självklart ha så fort som möjligt.
    Kanske ändrar han sig om ni pratar om saken och du berättar hur en sådan diagnos skulle kunna försvåra för er.
    (Jag tänker åtminstone påbörja  en utredning så att ni vet vilka odds ni har att spela med)  

• Babe85

Hej å Hallå..
    Här hittade jag verkligen ett forum som passar mig, hoppas man får vara med =)

Har suttit och läst igenom alla 22 sidorna precis, och blir så glad av alla starka människor!

Har själv PCO-S och har försökt skaffa barn utan hjälpmedel i cirka 4 år.. utan resultat!
    Jag sökte hjälp för 2.5 år sedan, men fick då endast till svar att jag inte behövde höra av mig (till landstinget) förrän jag gått ner cirka 30 kilo eller gjort en magoperation..
    Självklart blev jag ledsen och besviken, men samtidigt så vet jag mycket väl om att övervikt har en stor betydelse.

Nu har jag lyckats gått ner cirka 18 kilo, och har kommit in i ett annat leverne.
    Tog kontakt igen (fast med en annan gynläkare) i maj och hon lovade oss en tid för utredning under hösten..
    Tiden gick och inte förrän nu i mitten av Januari fick vi äntligen en tid för första besöket..

Hade första besöket förra veckan, så nu ska mannen lämna prov denna veckan och jag måste vänta 2 veckor tills jag får lämna första blodprovet.. Sen invänta min oregelbundna mens för nästa prov.. och sen en spolning!

Denna väntan...

Oj va långt detta inlägget blev Skrattande

Hoppas nu får en bra onsdag!

• lilljen

Hej

Ny i tråden (och på forumet)  :)
    Jag och min sambo är 36 år och i ca 14 månader har vi försökt få till ett syskon (Jag har två barn sen tidigare, 8 och 10 år). Men det vill sig inte ... 

Vi var på första besöket i vår utredning förra veckan. Jag fick lämna blodprov och göra ett VUL som visade att ÄL var på G vilken dag som helst(perfekt tajming:))   Vilket också bekräftades när jag fick stark utslag på ÄL-test samma em och morgonen efter. Men VUL visade också att jag hade rätt många äggblåsor,  mao tendens till PCO så de ville gärna kolla nästa cykel också som jag ägglossar regelbunder eller om det bara var tur denna månad.

Hade innan första barnet vääääldigt oregelbunden/gles mens men det är bättre nu, oftast ca 32-34 dagar men ibland blir det över 40 så de månaderna lossnar nog inget ägg gissar jag.

Har ofta rätt mycket spotting veckan innan mens och/eller kort lutealfas. Förra månaden kom första dropparna bara 8 dagar efter äl :(

Sambon ska lämna prov denna vecka (hoppas han kom iväg idag) och om mensen kommer denna månad (hoppas såklart den håller sig borta ;))  så ska jag boka tid för spolning till innan äl i nästa cykel.

De säger att vi får räkna med att utredningen tar uppåt 5-6 månader men kan gå snabbare om vi lyckas tajma  min cykel med tider hos kliniken.   

Det var lite om mig och mina "problem". Hej! :)      

• mylady

Välkommen Babe85 :)
    Imponerande att du läst igenom alla 22 sidor :)
    Men ännu imponerande du gått ner 18kg. Verkligen bra gjort.

Välkommen lilljen också :)

Vi har precis börjat vår utredning också. Lämnade prov idag mannen och jag blodprov

• mylady

Thotis: jag tycker som dom andra i tråden skrivit. Ta och prata ordentligt försök honom förstå din syn på saken. Tycker inte han kan vägra ni är ju ändå två och inte bara han eller du. Det måste ju vara ett gemensamt beslut.

• lilljen

Nu har jag också läst igenom 22 sidor! Känner igen mig i mycket :)

Även om det är en jobbig situation vi är i är det kul att ha hittat detta forum  Solig 

En fråga till Camilla1979 om det är ok?
    Känner igen mig lite i dig men undrar varför de så snabbt vill gå vidare med IVF om 3 mån med Pergo inte ger nåt? Inga övriga utredningar, spolning osv? (Läste alla 22 sidor men kan ha varit lite för snabb med ögonen och missat nåt).  

• camilla1979
    lilljen skrev 2013-02-13 16:23:33 följande:
    Nu har jag också läst igenom 22 sidor! Känner igen mig i mycket :)

Även om det är en jobbig situation vi är i är det kul att ha hittat detta forum  Solig 

En fråga till Camilla1979 om det är ok?
    Känner igen mig lite i dig men undrar varför de så snabbt vill gå vidare med IVF om 3 mån med Pergo inte ger nåt? Inga övriga utredningar, spolning osv? (Läste alla 22 sidor men kan ha varit lite för snabb med ögonen och missat nåt).  
    Självklart går det bra, fråga på :)
    ja jag antar att vi haft "tur" om man ser det så. För lite drygt två år sedan var jag nämligen iväg till kliniken som vi nu går på utredning hos och sökte för att få min PCO diagnos bekräftad.
    Vi försökte inte få barn vid det tillfället men det var samma läkare som vi nu har i vår utredning.
    Han noterade då för två år sedan att jag hade PCO om än ganska lite, då vi nu besökte honom igen sade han "-Jag trodde jag skulle se er tidigare" och i och med att jag träffade honom för lite drygt två år sedan så var vi alltså med i rullarna och han förstår att vi försökt ett tag.
    Carl von Linne kliniken är en privat klinik i Uppsala som är kända för att ha relativt kort kö och mycket goda resultat vid barnlöshet  (Det kostar en del om vi går vidare till IVF genom dem men då skickar de en remiss till Akademiska så vårdgarantin ser i alla fall till att det är max 3 månader som gäller och här bekostar man tre försök så vitt jag förstår)
    Här finns kliniken: http://www.linne.se/
    Bådas våra prover var ju bra (förutom PCO) och jag fick utskrivet Pergotime för 6 cykler men läkaren menade att om det inte skulle fungera och vi ändå skulle vilja söka IVF tidigare så skulle vi höra av oss och då ett recept var 3 cykler så beslutade vi att köra på det och sedan söka.(Han ansåg att vi hade försökt länge nog med rätt OK ägg innan vi sökte)
      Vi är 34 resp 36 år gamla och har ännu inga barn så det är klart att tiden inte direkt är på vår sida i detta och enligt läkaren var det tillräckligt för att bli prioriterade.
    Då jag ju har många ägg och läkaren anser att risken för "flerbörd" är överhängande kommer jag behöva ett VUL i månaden efter varje Pergotime kur. I morgon tar jag första tabletten (nervöst men spännande samtidigt) och på Lördagen den 23/2 ska jag på VUL för att se om något/några ägg är klara. 
    Hoppas det blev hyffsat förståeligt annars är det bara att fråga igen Flört 
  • greeneyes

Camilla1979: Jag går också på Linnékliniken
    Min dotter som är fem år nu blev till tack vare pergobehandling som de skrev ut. Men då fick jag börja med en halv tablett om dagen, har de sagt varför du får börja med en hel direkt? Ofta brukar de ju vara ganska restriktiva om man har regelbunden cykel som du har (om jag förstått dig rätt). Bara nyfiken eftersom pergo kan bli aktuellt igen för min del snart. 

Svar på tråden Utredning i slutet av 2012 eller början på 2013