Inlägg från: familjenl |Visa alla inlägg
  • familjenl

Utredning i slutet av 2012 eller början på 2013

Någon mer som precis är på gång att starta en utredning och vill följas åt de närmsta månaderna? Dela erfarenheter och dylikt?

• Svar på tråden Utredning i slutet av 2012 eller början på 2013
  • familjenl

Vår situation: Vi har försökt få barn sedan oktober 2011, alltså för mer än ett år sedan. I oktober 2012 tog vi kontakt med läkare för utredning, vi fick ta blodprover i mitten av november och nu väntar vi bara på remiss för att få komma dit igen. Men de sa att väntetiden var lång och att vi som tidigast skulle få komma dit i slutet på januari igen. Denna eviga väntan. :( 

Jag har oregelbunden mens, och jag tror det är det som ställer till det för oss. Håller just nu på att testa med ÄL-stickor för att försöka se något samband/någon slags regelbundenhet men de har ännu inte visat något. 

• familjenl

Ja, det är verkligen blandade känslor i denna, vad som känns som en evig, väntan! Man bara önskar att man fick ringa och berätta för dem att vi inte behöver hjälp trots allt....  

Vet era familjer/vänner om att ni försöker? 

• familjenl

Beklagar missfallet! :( 

Det verkar vara så överlag, att vi kvinnor behöver prata mer om det än vad männen gör. Eller det verkar i alla fall vara så här hos oss.

Vi har berättat för halva min familj och för min svärmor och sen vet ett par vänner också. Annars så har vi försökt hålla det hemligt i hopp om att få komma med glada nyheter.. men eftersom vi inte vet vad utredningen kommer att visa så kände vi att det var bäst att berätta för familjerna utifall vi behöver deras stöd/hjälp i ett senare skede.

Och det var faktiskt en sten som lättade när vi började berätta för en del. 

• familjenl
    Maramina skrev 2012-12-17 12:24:07 följande:
    Får jag hoppa in här?

Jag och min man ska påbörja vår utredning nu på onsdag. Nu är vi inne på 17:e försöket. Själva utredningen gör vi på landstingets bekostnad, men eventuell behandling kommer vi få stå för själva då vi har en gemensam dotter som fyller tre till våren. Med henne tog det sju månader och nu har vi med råge passerat den dubbla tiden.  
    Hej, 

Självklart! Välkommen hit. Hoppas ni kan stanna på 17e försöket och att det tar sig denna gången. :) 

Okej det görs alltså skillnad med betalning osv. om man har barn sen tidigare eller inte? Det visste jag inte!
  • familjenl
    Vårväntanochlängtan skrev 2012-12-18 19:08:25 följande:
    Tack, det var inget roligt men förhoppningsvis inte heller något jag behöver uppleva igen{#emotions_dlg.flower}
    Ja jag tycker också att det har varit skönt att berätta för en vald skara, folk förstår också att det inte alltid är en självklarhet att så fort man slutar med preventivmedel så är man gravid.
    Ja, precis.. men jag tycker faktiskt att många inte verkar förstå att det kan bli problem eller ta lång tid, för vissa (som inte vet läget) slänger ur sig så mycket korkade kommentarer som hugger i hjärtat och som man bara får försöka flina bort. Men jag antar att de kommer förstå den dagen de själva börjar försöka få barn. :) 
  • familjenl
    Maramina skrev 2012-12-19 21:43:19 följande:

Ja, det gör dom. Sedan så är det lite olika mellan olika landsting men har man gemensamma barn sedan tidigare så får man inte landstingsfinansierad behandling.

Idag påbörjade vi i alla fall vår utredning! Läkaren sa att det kommer nog bli det snabbaste förloppet någonsin (inte mig emot ) då imorgon skulle mannen lämna spermieprov och den 7 januari ska jag få en spolning av äggledarna för att därefter direkt samma dag gå genomgång av resultaten! Idag gjorde han även ett VUL och allt såg bra ut. Han såg flera äggblåsor så det verkar det inte vara något fel på i alla fall. Han trodde inte att det skulle hittas så mycket annat än mina redan kända problem med ämnesomsättningen då vi redan har ett barn, och då vi lyckats bli gravida en gång till efter dottern, även om det slutade med missfall
    Okej, men vad skönt att få den responsen från läkaren! (Men tråkigt att göra om missfallet!!)Skönt också att ni inte behöver vänta så länge på svar. Då hoppas vi verkligen att det tar sig snarast så att ni får glada nyheter i början på året :) 

Själv måste vi vänta till slutet på januari innan vi får komma dit nästa gång... Då ska maken lämna spermaprov och om allt ser bra ut där så kommer de rikta in sig på mig.

Förresten, du nämner ämnesomsättningen, det är inte så att du har hypotyreos?  
  • familjenl

Hej och välkommen alla nya! Har varit bortrest över jul så jag har inte kunnat vara inne här. Det har varit känslosamma dagar för oss den senaste tiden. Fick precis reda på att ett annat par i familjen väntar barn, och vi är såklart jätteglada för deras skull men det högg som en sten i hjärtat. 

En liten sammanfattning om oss: Jag är 25 år, och min man är 27 år, vi har försökt i 1,3 år.  Vi har varit och lämnat blodprov hos farbror doktorn och i slutet av januari (inte fått remiss än) så ska vi dit igen och då ska min man lämna spermaprov på morgonen, och sen när vi träffas på eftermiddagen ska de ha hunnit kollat på hans test. Om allt ser bra ut där så ska de börja fokusera på mig. 

Angående tester: Jag började med ÄL-tester förra månaden/denna månad för att jag helt enkelt varit osäker på om jag har haft äl överhuvudtaget eftersom min mens är så oregelbunden, men jag fick iaf positiva äl-test och nu väntar vi på bim som är inom en vecka.  Jag önskar att jag vore gravid, men vågar inte hoppas på det och hade tänkt testa idag (på bim-3 kanske?) men det känns helt enkelt onödigt. Så jag avvaktar nog... 

Är glad att jag kan få skriva av mig här med andra som faktiskt FÖRSTÅR vad man går igenom. :) Tack!

• familjenl

Hej alla!

Vad roligt med så många olästa inlägg! :) Är hemkommen efter nyårsfirande och några dagars semester nu..

Min mens kom förra veckan, 2 dagar för sent.. men jag är ändå glad att den kom ganska så exakt enligt beräkningarna eftersom den ibland är över en vecka sen...  

Nu har vi fått kallelse till sjukhuset, den 15e jan ska vi dit. SÅÅÅ glad att det blev så snart eftersom sköterskan vi träffade sist sa att vi skulle få komma dit tidigast i slutet på januari. Nu hoppas vi på att få den hjälp vi behöver! 

• familjenl
    charlotta85 skrev 2013-01-07 21:01:42 följande:
    Hej! 
    Jag är ny på tråden.
    Vi ska på vårt första möte imorgon 8/1 på Sahlgrenska. Försökt att få barn i 2 år. Efter ett år sökte vi på vårdcentralen. Visade att jag hade underfunktion i min sköldkötel. 9.3 i tsh värde....Vilket gjorde mig typ steril.  Efter 7 månader i september var värdena normala men min mans sperma visade sämre rörliget. Jag har samt haft klamydia och det kan ju blockera... Känns som det är mycket "fel" på oss men som vår gynokolg sa det är  "bra" fel - något man kan behandla. Någon som har liknande problem?  

Dock är min fråga... På vår kallelse står det inte att vi ska ha med spema men på hemsidan står det att man ska ta med det. Har inte hunnit ringa. Ska vi ta med ändå och lägga i en egen burk eller vad säger ni? Någon som vart på första besöket? Hur kändes det då? 
    Hej och välkommen hit!

På vårt första försök så tog de bara blodprov (kollade tsh, hiv osv) och samtalade lite med oss. I vårt andra besök (som är den 15:e jan) ska mannen lämna spermaprov. Men jag vet inte hur det är på andra ställen.

Jag har också hypotyreos (underfunktion på sköldkörteln) och har ätit levaxin sen jag var 14 år gammal och gjort regelbundna kontroller så jag tror/hoppas att mina värden är som de ska. :S De kollade som sagt tsh när vi var på vårt första besök. 

Lycka till imorgon! Hoppas ni får den hjälp ni behöver!!

Svar på tråden Utredning i slutet av 2012 eller början på 2013