Inlägg från: familjenl |Visa alla inlägg
  • familjenl

Utredning i slutet av 2012 eller början på 2013

bebitankar skrev 2013-03-20 11:32:53 följande:
    Får jag hoppa in i den här tråden? Jag har inte hunnit läsa igenom den så vet inte hur långt alla ni har kommit i eran utredning. Men jag och min sambo var på vår gynmottagning idag och vi ska börja utredning nu. Usch, är jättenervös över det här! Jag har tagit massa blodprover som såg normala ut. Men har tre cystor som sitter ihop på min högra äggstock så ska på ultra gyn för att kolla närmare på dom. 
    Fick ännu fler blodprover jag ska göra och sambon också, plus att han ska lämna spermaprov.
    Jag förstår att det här kommer bli en lång resa. 
    Hur långt har ni kommit i era utredningar? Kan ni dela med er av era erfarenheter av hur det var i början för er?  
    Hej och välkommen!

Vår resa:

Ringde sjukhuset i oktober 2012 efter att ha försökt bli gravida sedan oktober 2011. Var på vårt första möte i nov 2012 där de tog blodprover. I januari 2013 fick mannen lämna spermaprov och de undersökte mig och de misstänkte redan då PCOS.  I februari fick jag lämna fler blodprover och göra spolning av äggledarna.  Det var fritt flöde på äggledarna men proverna bekräftade PCOS så det bestämdes att jag skulle få börja med pergotime vid nästa mens. Och där är jag nu.

JUST NU: 
    Avslutade min första kur pergotime i måndags och var hos läkaren idag för att se om ägget/äggen mognat som de ska. De hade inte hunnit växa så mycket än så jag ska tillbaka dit på måndag. Det kan ev. bli ägglossning i helgen sa läkarn så jag ska köra med ägglossningstest fr.o.m imorn har jag tänkt.

Det var två lite större ägg så det finns en risk/chans att två släpper - och jag hoooooopppas faktiskt på det... Haha.. Eftersom det är 1 på 10 som får tvillingar av pergotime så har jag börjat hoppats på det. Jag har hela livet gått och sagt att jag ska tvillingar (fram till vi började försöka får då insåg jag att det skulle bli jobbigt) men nu har jag börjat hoppats igen.. haha ;)

• familjenl
    lilljen skrev 2013-03-21 15:48:55 följande:
    Puh, kan andas ut efter slutsamtalet idag. Alla prover var bra, t o m mkt bra. Bara lite uteblivna ägglossningar mellan varven men vi ska fortsätta kolla upp den för att se om jag ska stimuleras eller ej (pco). Sambon har många och rörliga simmare och min äggreserv såg jättebra ut (trots att man börjar bli gammal...) Men man undrar ju varför det inte blir nån bebis såklart :( så remiss ska skickas för ivf. Hoppas vi löser det själva men skönt att veta att "hjälpen är på väg" om det skulle behövas.
    Vad skönt att allt såg bra ut! Hoppas det tar sig nu för er så får ni ringa och säga att ni inte behöver någon ivf :)
    Thotis90 skrev 2013-03-22 13:00:03 följande:
    Jag är sååååå glad! Vi har inte plussat eller så, men idag (dag 9) har jag flytningar som liknar äggvita. Det är första gången sedan vi började försöka för 15 månader sedan! Måtte det ta sig nu. 
    Vad härligt!! Håller tummarna för er nu! Mys på ordentligt ;) Själv inväntar jag också ägglossningen efter första pergokuren!

• familjenl

Instämmer i kören! Bra svar Maramina! Det där med delmål ska jag nog ta efter.. 

Jag försöker också att sysselsätta mig med annat, gillar att vara kreativ så jag sätter mig ofta framför symaskinen nu med diverse projekt och då försvinner timmarna fort!

Jag skjuter även problemet framför mig och lever just nu med mottot att "var dag har nog med sin egen börda..".. Innan gick jag och oroade mig för ALLT. T.ex.. om pergotime inte fungerar - vad händer då? Vad blir nästa steg? IVF? Tänk om inte det heller fungerar? Osv...  Men nu försöker jag leva i nuet istället!!

Men ibland deppar man bara ihop, som t.ex. när mensen kommer... men man måste få bryta ihop, gråta ut för att sedan kunna komma igen med nytt hopp! 

Kram på er, är tacksam för att ni finns  

• familjenl
    johjen skrev 2013-03-27 08:58:23 följande:
    Ååå nervös.. I dag kl 13 träffar vi läkaren och får svar på våra prover plus att jag sk göra VUL.. Känns som domedagen är nära..
    Lycka till!! 
    Stargazers skrev 2013-03-27 08:34:39 följande:
    Bra idé det där med delmål Maramina! Eller att utmana sig själv som Ylle99. 

Jag fick två tips igår kring det här med att hantera väntan:
    1) Lev dag för dag. Fokusera bara på att klara just den här dagen, inte imorgon eller nästa vecka, utan fokusera på här och nu. Att jag ska klara den här dagen. Precis som familjenI säger. 
    2) Var snäll mot sig själv. Mår jag bra av att tänka negativa tankar? Antagligen inte. Alltså gör det mig inget gott att tänka så. 

Sen måste man väl tillåta sig själv att hoppas också, hoppas på att man en dag får bli mamma även om det kanske inte går till på det sätt man först trott. Man blir ju visserligen sårbar genom att hoppas - ifall det inte lyckas, men ledsen blir man ju ändå när mensen kommer, oavsett om man trott på det eller ej.

Tack och lov att man har er! Vad skulle man annars ta sig till??

Kram 
    Håller helt och fullt med dig! Besviken blir man ju oavsett när mensen kommer - så då kan man lika gärna leva med hopp fram tills dess än med oro/sorg. 

Och ja, vad skulle man göra utan familjeliv??!

• familjenl
    bebitankar skrev 2013-03-27 19:16:25 följande:
    Okej. Då är jag ännu mer säker på att det är det jag ska göra. För det var det dom sa till mig att jag skulle göra. 
    Jag har hört att det ska göra ont. Är det någon som gjort det som vet om det gör ont? Jag kan tänka mig att det är obehagligt, men kommer det göra ont? När jag bokade tiden så sa hon att jag skulle få hem något piller jag skulle ta ca 1 timme innan. Tror att det är något smärtstillande.  
    Det är olika för alla! Jag fick ta alvedon innan men det gjorde riktigt ont ändå, så min upplevelse av det var inte den bästa..

Men som sagt är det olika för alla, och läkaren var förvånad över att jag fick så ont och blev dålig efteråt så det hör nog inte till det normala. :) 
  • familjenl
    Sorkfeber skrev 2013-04-03 13:42:13 följande:
    Tack, go ni är! :)

Precis kommit hem från sjukhuset.
    Hör & häpna så blev det ingen spolning!! Vår läkare tyckte att alla provsvar såg så bra ut så det gjorde varken till el från med spolningen eftersom vi blir skickade direkt till IVF nu.

AMH-värdet var uppe i höga 10! Röntgen visade en antydan på PCO-äggstockar men inget att tänka på så läkaren eftersom alla provsvar talade emot detta. Kromosomanalysen var bra på mig.
    Så redan om 2 veckor ska vi tillbaka och få träffa barnmorskorna som ska lära mig ta sprutorna och jag kör igång då oxå, det blir korta protokollet (utan nedreglering och nässpray) för oss och jag är så otroligt jäkla glad idag.

Vart det än leder oss, så blir det ett steg framåt och vi har lämnat utredningsfasen och kan få börjar "På riktigt".

STOR KRAM till er alla. Vi kämpar vidare! 

Åh, vad skönt för er! Skönt att slippa vänta så länge. :) Hoppas innerligt att allt går bra nu och att det bara krävs ett försök!! Kram
  • familjenl

Denna fråga fick jag idag, av en person som frågade i princip samma sak för två månader sedan...:

"Har inte ni planerat att skaffa barn snart?!"

JAG BLIR TOKIG. Snälla sluta fråga mig. Jag klarar knappt av att pressa fram ett "inte än"-svar utan att börja gråta. Och jag vill dessutom bara skrika ut att barn SKAFFAR man INTE, barn FÅR man.. 

Suck. Förlåt mitt negativa inlägg, men jag var tvungen att avreagera mig...

• familjenl
    Sorkfeber skrev 2013-04-04 18:31:33 följande:
    Krama!

Säger ngn ngt idiotiskt till mig nu, den sensaste tiden & åren, så får de ett idiotiskt svar tillbaka oxå.
    Frågar de om jag är gravid och klappar på magen så säger jag att jag bara är tjock och att de borde tänka sig för eftersom vi även är ofrivilligt barnlösa och kämpar med det - då brukar det bli lite stum och det känns skönt att kunna få in en "Käftsmäll" precis som de gör övergrepp på min mjuka mage och mitt psyke! :) 

Så de så! Pepp och skit i folk som inte har förståeelse, vissa kommer aldrig få det och många menar ju inget illa utan bara är totalt blåst och tänker inte till i huvudtaget.
    Pepp igen och kraaam  
    Haha så klockrent.. Hoppas jag vågar svara så någon gång också. :) 
    Och du har alldeles rätt i att de allra flesta menar ju inget illa, men man skulle vilja upplysa hela värden om att sådana frågor kan vara oerhört känsliga.
    Thotis90 skrev 2013-04-04 21:14:03 följande:
    Vi är bjudna på sambons brors bröllop i sommar och om någon frågar oss när vi tänker skaffa barn tänker jag säga som det är... och vräka ur mig att det är respektlöst att ställa en sådan fråga! 
    Bra! Jag kommer nog snart komma till det stadiet jag med där jag bara svarar ärligt men vågar inte riktigt det än...  Speciellt inte till personen som frågade igår eftersom vi har gemensamma vänner och vill inte att hela världen ska få reda på allt än... 
    Stargazers skrev 2013-04-05 08:34:21 följande:
    Förstår heller inte hur många otänkta och rent ut sagt idiotiska människor det finns... Så när de sårar en med sådana frågor kan det kännas skönt att ge tillbaka lite, och kanske får man tyst på dem för gott. Jag fick ett tips från någon här på FL på vad man kan svara ifall någon ställer den frågan och tänkte att jag skickar vidare detta tips:

"Har du tänkt på hur jobbig den frågan kan vara att få för vissa personer? Tänk om personen ifråga har försökt länge utan att lyckas? Eller om hon precis fått missfall? Eller om hon nyligen fått veta att hon, eller hennes partner inte kan få barn? Det kan ju även vara så att personen ifråga ÄR gravid men att hon inte vill berätta det riktigt än, är det inte elakt att utsätta henne för att ljuga då? Jag säger inte att jag tycker att det är jobbigt att få frågan pga av något av det nämnda, men det kan kanske vara bra att tänka på saken innan du frågar någon annan!"
    Åh, så bra svar! Får se om jag lyckas komma ihåg det när det väl behövs... man blir ofta "tagen på sängen" med frågan och då hinner jag inte komma på något annat än "inte än".. Men jag ska försöka memorera denna så att det svaret kommer på rutin. ;)

Tack för ert stöd! Ni är bäst

• familjenl
    Maramina skrev 2013-04-04 21:13:20 följande:
    Dagens prover visade att jag är nedreglerad så nu kan jag halvera dosen spray och dessutom börjar jag med sprutorna idag! På tisdag blir det nya prover och på fredag nästa vecka ultraljud för att kolla om det blir några ägg. Är sjukt nervös för att ta sprutan och för att det inte ska bli några ägg
    Åh vad spännande tider för dig/er! Det kommer nog gå alldeles bra att ta sprutan ska du se. :) Och håller tummarna för att det blir fina ägg!! KRAM
  • familjenl

Idag kom mensen... Bara att bryta ihop och komma igen med nytt hopp. Om några dagar börjar 2:a kuren med pergo!

Svar på tråden Utredning i slutet av 2012 eller början på 2013