Inlägg från: familjenl |Visa alla inlägg
  • familjenl

Utredning i slutet av 2012 eller början på 2013

Glömt säga att jag fick min mens i fredags. Så inget plus här inte... Var på sjukhuset idag och tog nya prover för att se om mitt tsh-värde har sänkts och för att kolla om jag har PCO....  Får provsvaren på fredag när de ska undersöka mina äggledare. Efter det får jag nog börja med hormoner beroende på vad svaren visar förståss. 

• familjenl
    camilla1979 skrev 2013-02-04 11:07:58 följande:

Hej
    Jo det stod samma sak för oss (att det var 1,5 tim som gällde) men min man har lite problem med "beställningsjobben" och då vi bor nästan 40 min från sjukhuset så känns det kanske som att tidspressen skulle kunna vara värre än "happy room" om man säger så Flört (det var han själv som tyckte det)  
    Okej, jag förstår! Måste verkligen vara jobbigt för männen som måste prestera på beställning..  Min man har oxå problem med beställningarna och blir nervös av sjukhuset så för oss var det tur att vi bor så pass nära att vi kunde göra det hemma. Men alla är ju olika. :) Hoppas allt går vägen och att proverna visar normalt!

• familjenl
    greeneyes skrev 2013-02-04 14:27:10 följande:
    Familjenl: Tack! Håller tummarna för att ditt TSH ligger som det ska nu på det nya provet. Om du undrar något om hormoner vid PCO så är det bara att hojta, åt nämligen Pergo för sex år sedan - och därav min femåring

Camilla: Hoppas att det går bra imorgon. Min man valde att sköta det på egen hand hemma och sedan åka och lämna in provet, vi bor också ungefär 40 min bort. Jag var på jobbet och det var säkert lättare att vara helt själv för honom tror jag, då finns det ingen som håller koll på klockan etc. Däremot hade han tur när han åkte dit, eftersom det skedde en bilolycka precis när han passerade typ, och på hemvägen var köerna åt kliniken-hållet milslånga... Då hade simmarna garanterat blivit för gamla.
    Jag hade förresten ingen aning om att proteinpulver kan vara skadligt, min man drack det jämt förut när han tränade hårt (nu har han blivit lika lat som jag, haha).  Men hans prov i november så bra ut i a f, så det verkar ju inte sitta i allt för länge i s f.
    Tack snälla du! Jag tjuvkikade faktiskt på proverna idag (kan se dem via "mina vårdkontakter" och TSH låg nu på 0,9 (i november låg de på 5,5) så det är ju bra! Även om jag tror jag mår bäst när mina värden ligger mellan 1-3...

Om det blir aktuellt med hormoner så kommer jag säkerligen ha funderingar så tack för det!!  Du får gärna hojta till om du undrar något över levaxinet (sköldkörteln) också.. jag har ätit det i över 11 år nu nämligen. :)

Kram på er alla! 
  • familjenl
    Sorkfeber skrev 2013-02-05 10:33:31 följande:
    Hej och hå.

Precis kommit hem från sjukhuset.
    Hade VUL imorse vid 09.00 för att kolla om slemhinnan växt ngt efter Progynon.

Det var ett mjukare möte idag och VUL gick bra, slemhinna 6mm och fint skiktad.  
    6mm är vad som behövs sa hon, så det var ju jättepositivt efter bara en kur.
    Nu ska jag äta Provera för att få ut allt oxå och se om jag får blödning, men allt såg så ut tyckte hon.
    Sen ska jag hålla på med dethär (Progynon och Provera) till April el till jag får kallelse för MR, efter MR ska det bokas tid för spolning.
    Sååå.. äta tabletter och vänta på våren... *suck* 

Försöka gå ned 10kg i vikt och sluta snusa efter 14 år oxå! :p 

Kram på er! Tack för att ni delar med er! <3
    Hej!

Vad underbart med goda nyheter! Då ska vi hålla tummarna för att allt går vägen och att mensen kommer igång! Förstår att det måste kännas drygt att behöva vänta... Det är ju den här eviga väntan som driver en till vansinne..

Oj, ja att sluta snusa efter sån lång tid är nog en utmaning - men det fixar du! Jag tror på dig. :) Själv så försöker jag dra ner på kaffedrickandet (det är min "last") och för mig är det en utmaning eftersom jag jobbar på kontor där man inte gör annat än att dricka kaffe. :P  Men jag vet att det inte är samma sak som att sluta snusa...  

Önskar dig lycka till!  Kram!
  • familjenl
    camilla1979 skrev 2013-02-05 15:14:27 följande:

Nyss hemkommen från vårt första möte: Lite glad (trodde det skulle vara värre) men också förvirrad!!
     Läkaren började med att utföra ett VUL och där fick vi båda se en fullkomligt normal äggstock på vänster sida (han kunde se att jag haft en ägglossning där nyss) och då han gick över till den högra sidan så var den något mindre (om än marginellt) den hade däremot många äggblåsor men av fin kvalite. Han beskrev det som att anledningen till att jag ibland inte har ÄL är att när det är höger sidas tur att släppa ett ägg så tävlar äggen om att bli klara och då kan det i stället bli så att inget släpps.
    (Hello!!!! ”The story of my life”.. tom mina ägg är tävlingsinriktade) Flört
    Efter undersökningen satt vi och pratade och han berättade för oss båda som naturligtvis undrade OK vad betyder detta??? Min PCO var så marginell att det knappast räknades som PCO äggstockar men tendensen på höger sida talade för att jag dock hade lite
    Nu sätter läkaren in Pergotime (enkeldos 1 tablett 50 mg) som jag skall börja med på mensens 5e dag, efter det får vi inte ha sex utan direkt ringa in för att få ett ultraljud. Han skrev ut detta för 3 cykler och efter det blir det direkt IVF.

Jag frågade om jag kommer kunna få starkare dos av Pergotime och då sade han "knappast" du riskerar att bli "överstimulerad" av EN tablett så vi kanske måste sänka till ½ det visar sig vid ultraljudet du skall göra innan ÄL. Det var nämligen så att eftersom jag hade så många ägg så kommer Pergotime troligen göra så att fler ägg mognar och kan lämna äggledaren samtidigt, detta gör oss till högriskpatienter för...håll i dig nu...TRILLINGAR!!! OMG......   Vi skrattade rakt ut och sade tvillingar är OK men trillingar är kanske att ta i. Han såg allvarlig ut och menade på att det därför var viktigt att avhållsamheten därför efterlevdes innan ultraljuden (som jag förstod det jag kommer att få göra varje månad nu pga detta)
    Vid en ev IVF så hade jag tydligen perfekta äggstockar då han menade på att ju fler ägg att mogna fram desto bättre.

Vad beträffade Proteinpulvers frågan som varit på tapeten så svarade min läkare att det var helt ofarligt samma sak med kaffe tydligen.
    Nu väntar vi bara på mannens prov för att de om vi kan fortsätta enligt plan, är de slöa blir det direkt IVF.

//Camilla  

Skönt med så pass positivt besök iaf!! Hoppas att mannens prover är bra! Haha ja, trillingar kanske är lite att ta i... ;)  
    Ylle99 skrev 2013-02-05 21:14:57 följande:
    Camilla1979 - hoppsan, trillingar! Annars låter det som ett ganska positivt möte, med goda lösningar, om jag fattade rätt. Lycka till!

För egen del är jag inställd på att mensrn kommer till helgen. Är så inställd på att det inte kommer lyckas på egen hand. Skönt på ett sätt. I helgen drack jag ett glas vin utan att på något sätt känna att jag förstörde min kropp el försämrade mina chanser till att bli gravid. Dessutom har jag de senaste veckorna mått så bra!!! Tror inte jag känt mig så tillfreds och stark på över ett halvår. Känner mig inte misslyckad längre, hoppas den känslan är kvar länge länge! ????

Kram till er alla! Vi är asbra, precis som vi är! ????
    Din positiva attityd smittar av sig på mig känner jag... så, tack!! :D Jag tror det är bra att vara positiv, inbillar mig att även det ökar chanserna ;)

• familjenl

Nu är jag hemkommen efter sjukhuset och spolning..  Det var det värsta jag har varit med om! Jag visste att det kunde göra lite ont men för mig gjorde det fruuuuuuuktansvärt ont. Och efter undersökningen fick jag blodtrycksfall så de var tvungen att ha mig under observation ett tag. Fick ligga kvar och vila i 40 min... 

Till råga på allt fick jag beskedet att jag har pco och att jag ska få börja med pergotime.

Just nu är jag dock bara glad att smärtan har lagt sig något och att det inte var stopp i äggledarna... 

• familjenl
    Thotis90 skrev 2013-02-08 16:29:06 följande:
    Min syster har PCO och hon blev gravid direkt efter sin äggledarspolning.
    Då hoppas vi på samma sak för oss!!
  • familjenl
    Ylle99 skrev 2013-02-08 23:08:00 följande:

, inte kul!!! Stackare! Åh, jag har det där att genomföra också snart, fy bubblan. Bara att göra. Var du där själv, el med din man?
    Jag var tyvärr där själv. :( Maken var tvungen att jobba men om han hade vetat att det skulle vara så jobbigt så hade han följt med. 

Åh, ja man har ju inte så mycket till val. Men jag vill inte skrämma upp dig, det är ju olika för alla! Vissa känner ju inte av det alls. :) Kram! 
  • familjenl
    Maramina skrev 2013-02-09 19:43:42 följande:

Om inte läkaren redan har sagt det så ta en Alvedon 2 timmar innan i förebyggande syfte, det sa läkaren till mig att jag skulle göra. Och jag kände knappt någonting
    De sa dom till mig också men jag fick tyvärr ont ändå. :( Men jag brukar ha rätt kraftig mensvärk också så det kanske hänger ihop lite. Min livmoder är kanske känslig. :P 
  • familjenl
    mylady skrev 2013-02-10 08:33:46 följande:
    Fick min mens idag. Till slut!
    Med konstiga spottings innan och förskjuten Äl. Dag 42 igår.

Så äntligen en ny månad att köra
    Blir att lämna blodprov i veckan o maken spermaprov
    Jobbigt när mensen försenas sådär, men skönt att den har kommit nu! Lycka till med testerna! 
Svar på tråden Utredning i slutet av 2012 eller början på 2013