• familjenl

Utredning i slutet av 2012 eller början på 2013

Någon mer som precis är på gång att starta en utredning och vill följas åt de närmsta månaderna? Dela erfarenheter och dylikt?

• Svar på tråden Utredning i slutet av 2012 eller början på 2013
  • lilljen
    camilla1979 skrev 2013-02-13 20:23:01 följande:
    Självklart går det bra, fråga på :)
    ja jag antar att vi haft "tur" om man ser det så. För lite drygt två år sedan var jag nämligen iväg till kliniken som vi nu går på utredning hos och sökte för att få min PCO diagnos bekräftad.
    Vi försökte inte få barn vid det tillfället men det var samma läkare som vi nu har i vår utredning.
    Han noterade då för två år sedan att jag hade PCO om än ganska lite, då vi nu besökte honom igen sade han "-Jag trodde jag skulle se er tidigare" och i och med att jag träffade honom för lite drygt två år sedan så var vi alltså med i rullarna och han förstår att vi försökt ett tag.
    Carl von Linne kliniken är en privat klinik i Uppsala som är kända för att ha relativt kort kö och mycket goda resultat vid barnlöshet  (Det kostar en del om vi går vidare till IVF genom dem men då skickar de en remiss till Akademiska så vårdgarantin ser i alla fall till att det är max 3 månader som gäller och här bekostar man tre försök så vitt jag förstår)
    Här finns kliniken: www.linne.se/
    Bådas våra prover var ju bra (förutom PCO) och jag fick utskrivet Pergotime för 6 cykler men läkaren menade att om det inte skulle fungera och vi ändå skulle vilja söka IVF tidigare så skulle vi höra av oss och då ett recept var 3 cykler så beslutade vi att köra på det och sedan söka.(Han ansåg att vi hade försökt länge nog med rätt OK ägg innan vi sökte)
      Vi är 34 resp 36 år gamla och har ännu inga barn så det är klart att tiden inte direkt är på vår sida i detta och enligt läkaren var det tillräckligt för att bli prioriterade.
    Då jag ju har många ägg och läkaren anser att risken för "flerbörd" är överhängande kommer jag behöva ett VUL i månaden efter varje Pergotime kur. I morgon tar jag första tabletten (nervöst men spännande samtidigt) och på Lördagen den 23/2 ska jag på VUL för att se om något/några ägg är klara. 
    Hoppas det blev hyffsat förståeligt annars är det bara att fråga igen Flört 
    Tack, nu är hänger jag med bättre. Ni fick alltså göra allt på samma dag hos Linne. Vår utredning är mer uppdelad så först vid fjärde besöket kommer vi få alla svar på blod/spemaprov.
     (har likande äggstockar som dina, PCO  med klassiska "pärlbandet" av ägg men inga andra sypmtom direkt)

Vår utredning kommer se ut ungefär såhär

1. VUL och blodprov för mig. Gemensamt samtal och vår historik och ev sjuldommar/problem
    2 Sambon lämnar sitt prov på Huddinge 
    3 Sploning äggledare
    4 VUL för koll av ÄL på höger sida (Vänster hade mogen äggblåsa vid besök 1)
    5 Genomgång av proverresultat (mitt AHM, mannens sperma)  och förslag på nästa steg.

Har vi tur tar detta 2 månader men kan ta uppåt 5-6 månader  

Håller tummarna för oss alla! 
  • familjenl
    Thotis90 skrev 2013-02-13 12:14:23 följande:
    Jag är 23 år och sambon blir 25 år i maj.
    Lider med dig i din situation. :( Måste vara hemskt att få höra sambon/killen/mannen säga så :( Hoppas verkligen att allt han behöver är tid och att han snart kommer till sitt insikt om att en utredning inte alls behöver "gå emot naturens gång" utan mer ge er en vila och ett lugn i att faktiskt få veta OM det är något som är fel.  Ovisshet är ALLTID jobbigare än att få en diagnos... det tycker iaf jag..  Hoppas verkligen att han ändrar sig!! 

VÄLKOMNA bade och lilljen!!

Oj, vi verkar vara en del som bor i Uppsala här märker jag. :) Vi går dock genom landstinget och inte privat...   
  • greeneyes
    familjenl skrev 2013-02-14 11:54:12 följande:
    Oj, vi verkar vara en del som bor i Uppsala här märker jag. :) Vi går dock genom landstinget och inte privat...   
    Jag bor halvvägs mellan Uppsala och Sthlm ungefär, vi valde Linné eftersom de hade mycket kortare köer förra gången och därför var det logiskt att gå dit denna gång också
  • familjenl
    greeneyes skrev 2013-02-14 12:13:47 följande:
    Jag bor halvvägs mellan Uppsala och Sthlm ungefär, vi valde Linné eftersom de hade mycket kortare köer förra gången och därför var det logiskt att gå dit denna gång också
    Okej, ja jag kan verkligen förstå att man vill välja den med kortast kötid. Är det dyrt att gå privat? 
  • camilla1979
    greeneyes skrev 2013-02-14 08:42:18 följande:
    Camilla1979: Jag går också på Linnékliniken
    Min dotter som är fem år nu blev till tack vare pergobehandling som de skrev ut. Men då fick jag börja med en halv tablett om dagen, har de sagt varför du får börja med en hel direkt? Ofta brukar de ju vara ganska restriktiva om man har regelbunden cykel som du har (om jag förstått dig rätt). Bara nyfiken eftersom pergo kan bli aktuellt igen för min del snart. 
    Va trevligt Greeneyes
    ja då vet du ju hur väl behandlad man blir på den kliniken och grattis till dottern. =)
    Jo jag tror att det inte är svårare än att den tablett som du delade kanske låg på 100g då jag hörde att
    denna dos är ganska ny (förmodligen för att efterfrågan varit stor) så min tablett ligger på 50g. Mao skulle det i så fall vara samma dos som du hade men du delade tabletten.(bara en gissning) 
    Läkaren har dock flaggat för att jag kan bli överstimulerad av denna tablett (där dosen redan nu anses vara låg) och då kommer jag troligen få klyva den i två delar (25g)     
    Visar sig när jag ska in på röntgen 23/2  
  • greeneyes
    familjenl skrev 2013-02-14 12:35:54 följande:
    Okej, ja jag kan verkligen förstå att man vill välja den med kortast kötid. Är det dyrt att gå privat? 
    Jag går inte privat, mitt frikort gäller. Är dock osäker på hur det skulle bli vid ev IVF, om jag måste köa på nåt annat sätt då.
    camilla1979 skrev 2013-02-14 12:38:54 följande:
    Va trevligt Greeneyes
    ja då vet du ju hur väl behandlad man blir på den kliniken och grattis till dottern. =)
    Jo jag tror att det inte är svårare än att den tablett som du delade kanske låg på 100g då jag hörde att
    denna dos är ganska ny (förmodligen för att efterfrågan varit stor) så min tablett ligger på 50g. Mao skulle det i så fall vara samma dos som du hade men du delade tabletten.(bara en gissning) 
    Läkaren har dock flaggat för att jag kan bli överstimulerad av denna tablett (där dosen redan nu anses vara låg) och då kommer jag troligen få klyva den i två delar (25g)     
    Visar sig när jag ska in på röntgen 23/2  
    Tack Ja, de är verkligen trevliga och proffsiga där.
    Aha, så kan det ju vara - att din tablett har en annan styrka. Tänkte inte så långt!
    Du ska väl inte göra röntgen, du menar vul va? Hoppas att du inte har för många mogna äggblåsor då, håller tummarna.

• camilla1979
    familjenl skrev 2013-02-14 12:35:54 följande:
    Vi bor mellan Uppsala och Enköping (Jobbar i Uppsala/Stockholm)
    Linne tar 300kr/besök och person.(Högkostnadskortet gäller) Skulle det dock bli tal om IVF så skrivs en remiss till Akademiska sjukhuset och då är det ju vårdgarantin som tar vid.
    Enligt Jan Holte (min läkare) är det ganska korta köer för IVF på Akademiska för tillfället så han tyckte man får kanske räkna med tre månader men det var absolut max. (men sådant kan självklart ändra sig fort) 

Lycka till   
  • camilla1979
    greeneyes skrev 2013-02-14 12:47:22 följande:
    Jag går inte privat, mitt frikort gäller. Är dock osäker på hur det skulle bli vid ev IVF, om jag måste köa på nåt annat sätt då.

Tack Ja, de är verkligen trevliga och proffsiga där.
    Aha, så kan det ju vara - att din tablett har en annan styrka. Tänkte inte så långt!
    Du ska väl inte göra röntgen, du menar vul va? Hoppas att du inte har för många mogna äggblåsor då, håller tummarna.

absolut menar VUL Flört

Håller tummarna för dig med  
  • greeneyes
    camilla1979 skrev 2013-02-14 12:48:47 följande:
    absolut menar VUL Flört

Håller tummarna för dig med  
    Tack
  • Ylle99

Tänkte bara skriva att jag kollar vår tråd jätteofta, för att påminnas om att vi är ett gäng. Att vi liksom har en egen klubb när "de andra" har en ;).

Svar på tråden Utredning i slutet av 2012 eller början på 2013