• lilljen

Utredning i slutet av 2012 eller början på 2013

Hej

Ny i tråden (och på forumet)  :)
    Jag och min sambo är 36 år och i ca 14 månader har vi försökt få till ett syskon (Jag har två barn sen tidigare, 8 och 10 år). Men det vill sig inte ... 

Vi var på första besöket i vår utredning förra veckan. Jag fick lämna blodprov och göra ett VUL som visade att ÄL var på G vilken dag som helst(perfekt tajming:))   Vilket också bekräftades när jag fick stark utslag på ÄL-test samma em och morgonen efter. Men VUL visade också att jag hade rätt många äggblåsor,  mao tendens till PCO så de ville gärna kolla nästa cykel också som jag ägglossar regelbunder eller om det bara var tur denna månad.

Hade innan första barnet vääääldigt oregelbunden/gles mens men det är bättre nu, oftast ca 32-34 dagar men ibland blir det över 40 så de månaderna lossnar nog inget ägg gissar jag.

Har ofta rätt mycket spotting veckan innan mens och/eller kort lutealfas. Förra månaden kom första dropparna bara 8 dagar efter äl :(

Sambon ska lämna prov denna vecka (hoppas han kom iväg idag) och om mensen kommer denna månad (hoppas såklart den håller sig borta ;))  så ska jag boka tid för spolning till innan äl i nästa cykel.

De säger att vi får räkna med att utredningen tar uppåt 5-6 månader men kan gå snabbare om vi lyckas tajma  min cykel med tider hos kliniken.   

Det var lite om mig och mina "problem". Hej! :)      

• lilljen

Nu har jag också läst igenom 22 sidor! Känner igen mig i mycket :)

Även om det är en jobbig situation vi är i är det kul att ha hittat detta forum  Solig 

En fråga till Camilla1979 om det är ok?
    Känner igen mig lite i dig men undrar varför de så snabbt vill gå vidare med IVF om 3 mån med Pergo inte ger nåt? Inga övriga utredningar, spolning osv? (Läste alla 22 sidor men kan ha varit lite för snabb med ögonen och missat nåt).  

• lilljen
    camilla1979 skrev 2013-02-13 20:23:01 följande:
    Självklart går det bra, fråga på :)
    ja jag antar att vi haft "tur" om man ser det så. För lite drygt två år sedan var jag nämligen iväg till kliniken som vi nu går på utredning hos och sökte för att få min PCO diagnos bekräftad.
    Vi försökte inte få barn vid det tillfället men det var samma läkare som vi nu har i vår utredning.
    Han noterade då för två år sedan att jag hade PCO om än ganska lite, då vi nu besökte honom igen sade han "-Jag trodde jag skulle se er tidigare" och i och med att jag träffade honom för lite drygt två år sedan så var vi alltså med i rullarna och han förstår att vi försökt ett tag.
    Carl von Linne kliniken är en privat klinik i Uppsala som är kända för att ha relativt kort kö och mycket goda resultat vid barnlöshet  (Det kostar en del om vi går vidare till IVF genom dem men då skickar de en remiss till Akademiska så vårdgarantin ser i alla fall till att det är max 3 månader som gäller och här bekostar man tre försök så vitt jag förstår)
    Här finns kliniken: www.linne.se/
    Bådas våra prover var ju bra (förutom PCO) och jag fick utskrivet Pergotime för 6 cykler men läkaren menade att om det inte skulle fungera och vi ändå skulle vilja söka IVF tidigare så skulle vi höra av oss och då ett recept var 3 cykler så beslutade vi att köra på det och sedan söka.(Han ansåg att vi hade försökt länge nog med rätt OK ägg innan vi sökte)
      Vi är 34 resp 36 år gamla och har ännu inga barn så det är klart att tiden inte direkt är på vår sida i detta och enligt läkaren var det tillräckligt för att bli prioriterade.
    Då jag ju har många ägg och läkaren anser att risken för "flerbörd" är överhängande kommer jag behöva ett VUL i månaden efter varje Pergotime kur. I morgon tar jag första tabletten (nervöst men spännande samtidigt) och på Lördagen den 23/2 ska jag på VUL för att se om något/några ägg är klara. 
    Hoppas det blev hyffsat förståeligt annars är det bara att fråga igen Flört 
    Tack, nu är hänger jag med bättre. Ni fick alltså göra allt på samma dag hos Linne. Vår utredning är mer uppdelad så först vid fjärde besöket kommer vi få alla svar på blod/spemaprov.
     (har likande äggstockar som dina, PCO  med klassiska "pärlbandet" av ägg men inga andra sypmtom direkt)

Vår utredning kommer se ut ungefär såhär

1. VUL och blodprov för mig. Gemensamt samtal och vår historik och ev sjuldommar/problem
    2 Sambon lämnar sitt prov på Huddinge 
    3 Sploning äggledare
    4 VUL för koll av ÄL på höger sida (Vänster hade mogen äggblåsa vid besök 1)
    5 Genomgång av proverresultat (mitt AHM, mannens sperma)  och förslag på nästa steg.

Har vi tur tar detta 2 månader men kan ta uppåt 5-6 månader  

Håller tummarna för oss alla! 
  • lilljen
    Vårväntanochlängtan skrev 2013-02-17 16:30:13 följande:
    Hej tjejer{#emotions_dlg.flower} Inte skrivit här inne på länge. Jag har i alla fall ÄL nu så det är dags att sätta in nådastöten som ska ge oss en bebisFlört Sen ska även sambon tillbaka till fertilitetskliniken och lämna ett nytt spermaprov som vi hoppas är bättre än de två förra.
    Men jag känner att jag har mycket frågetecken kring hur vi ska gå vidare vad än provet visar så jag ska försöka få följa med när han ska få tillbaka sina provresultat. 
    Mycket tankar om när vi har rätt till assisterad befruktning, om inte jag kan få äggledarspolning, PCO tester m.m som jag hoppas kan få bra svar på då.
    Kramar på er! 

Lycka till men ÄL-aktiviteterna!  :)

Själv är jag på BIM - 4 och testade negativt imorse... Nu vill jag bara att mensen ska komma så jag kan boka tid för spolning :(  
  • lilljen
    Ylle99 skrev 2013-02-18 22:12:52 följande:
    Hm, ja, kan det inte bli så om spolningen sker för nära ägglossningen? Kanske?

spolning ska göras dag 7-11 i cykeln för att inte störa/förstöra ÄL har jag för mig.

Välkommen hit och lycka till @ams996 :) 
  • lilljen
    familjenl skrev 2013-02-21 10:15:24 följande:
    Jag gråter varje gång jag ser det också. Det är egentligen för plågsamt att se men jag kan inte låta bli. :S 

En vacker dag SKA det ju bli vår tur! 

Grinar bara jag tänker på det ;) Nästan iaf.. Grinar lätt senaste veckan. För tv program, låtar på radio mm. Hoppades det skulle bero på galna grav hormoner men icke... nu är mensen på gång... Men då kan jag iaf ringa och boka tid för splolning!
  • lilljen
    familjenl skrev 2013-02-21 15:17:02 följande:
    Åh, Tråkigt att mensen är på gång. :(   Jag gråter väldigt lätt i vanliga fall men nu känns det som jag är extremt känslig också. Men i mitt fall tror jag det beror på att jag faktiskt ÄR ledsen hela tiden nu.  I grund och botten liksom. Känns som bara ett plus kan råda bot på detta... Hoppas du får en tid snart för spolning och att allt går bra!  

Nä man är ju inte på topp direkt... När förra menen kom stortjöt jag på kvällen. Lite mer sansad denna gång. Tror det kan bero på att förra var sista innan utredning, hade väl hoppats man skulle slippa... Men denna gång ärbutredningen igång och det känns bra.
  • lilljen
    greeneyes skrev 2013-02-24 07:57:19 följande:
    Jag tycker att det är konstigt att de inte gör en spolning som rutin på alla som är i utredning faktiskt. Det är ju en ganska enkel procedur som gör det lätt att upptäcka blockeringar. Det är ju inte så konstigt om äggledarna är lite "dammiga eller ringrostiga" när de inte använts på länge liksom.   

Håller med, är det stopp så spelar det ju ingen roll hur mycket man ägglossar eller hur pigga spermierna är... Men de borde ju kunna sin sak så i vissa fall kanske det är motiverat att hoppa över.
  • lilljen

Nyspolade äggledare. Gjorde inte ont alls förens efteråt, då kom mensvärkskänsla men gick över på 30 min. Såg bra ut fattade jag det som men hon hittade en polyp på livmodertappen som hon passade på att ta bort (DET gjorde ont). Den ska skickas på analys men hon var inte orolig. Verkar bli ägglossning från vänster sida även denna gång, om 3-5 dar gissar jag. 21/3 blir det slutsamtal med genomgång av provresultat. Pirrigt!

• lilljen
    Maramina skrev 2013-03-04 09:43:45 följande:
    Johjen: Var det positivt ägglossningstest som du hade i torsdags? Du vet väl att testerna visar positivt 12-48 timmar innan ägglossningstest så sex på fredagen är ju helt perfekt tajmat! Familjenl: Jag har aldrig hört att cykeln skulle bli påverkad av en spolning, men det betyder ju inte att den inte kan bli påverkad för det

Maramina skrev 2013-03-04 09:43:45 följande:
    Johjen: Var det positivt ägglossningstest som du hade i torsdags? Du vet väl att testerna visar positivt 12-48 timmar innan ägglossningstest så sex på fredagen är ju helt perfekt tajmat! Familjenl: Jag har aldrig hört att cykeln skulle bli påverkad av en spolning, men det betyder ju inte att den inte kan bli påverkad för det

Kan bara skriva under på ovanstående . Håller tummarna!
Svar på tråden Utredning i slutet av 2012 eller början på 2013