• familjenl

Utredning i slutet av 2012 eller början på 2013

Någon mer som precis är på gång att starta en utredning och vill följas åt de närmsta månaderna? Dela erfarenheter och dylikt?

• Svar på tråden Utredning i slutet av 2012 eller början på 2013
  • Thotis90
    familjenl skrev 2013-03-08 09:07:13 följande:
    Precis som Maramina skrev så undrar jag om vi kan få läsa den? Eller är den privat som en dagbok?  
    Ni som vill läsa är välkomna att skicka ett privat meddelande till mig här på FL. Jag har låst bloggen p.g.a. att sambon inte har berättat för sin familj att vi försöker och jag vill inte att de skall få nys om det via internet. När han har berättat så kommer jag att låsa upp den igen, men tills dess så får den som vill läsa be om lösenord.
    Fertilitetsutredning - hedblom.blogg.se
  • Stargazers
    Hej jag hoppas det är okej att jag hoppar in i den här tråden!

Vi påbörjade utredning jan 2013 efter att ha försökt bli gravida sedan ett år tillbaka och mina värden var bra, dock fick vi i veckan veta att mannens spermier endast är 6 miljoner till antalet men att de få han har i alla fall är i bra skick. Gynekologen 
    säger att vi med tur kan bli gravida på naturlig väg men annars sa hon att vi hade goda chanser för att lyckas med IVF i och med att kvallan på spermierna är bra.

Det känns som att vi inte vill vänta längre och chansa med att försöka bli gravida på egen hand, även om vi inte kommer sluta försöka så klart, men vi ställer in oss på IVF. Sen är säkert väntetiden på att få göra en IVF ganska lång så det känns som att det är lika bra att ta tag i det nu. Så vi kommer att läsa på inför mötet med gynekologen om två veckor så att vi kan ställa alla de frågor som ploppat upp längs vägen. 

Är det någon fler här som också är på väg att göra IVF?
  • Maramina

Välkommen hit Stargazers!

Vi ska också göra IVF. Dock är mannens spermier få och jag har lågt AMH men läkarna tror på oss ändå, och det är ju skönt! De trodde tom att vi eventuellt borde kunna lyckas själva, men med tanke på vår ålder (jag 36 mannen 38) i kombination med mitt sjunkande AMH så vill vi inte vänta. Pga AMH:t blir det det långa protokollet för oss jag skulle börjat spraya för ett par veckor sedan om det inte hade varit att mitt TSH hade stigit till 3,6. Så nu har jag gått öka på min levaxindos och hoppas att värdena är bättre den 18:e så att jag kan börja spraya redan den 20:e.

• Sorkfeber
    Stargazers skrev 2013-03-08 15:32:04 följande:
    Är det någon fler här som också är på väg att göra IVF?
    Välkommen! :)

Vi HOPPAS att vi kommer få gå till IVF nu när utredningen närmar sig slutspurten.
    Vi vet ännu inte om jag kommer kunna få fram några ägg, men som sagt..vi hoppas och då är det vidare mot IVF :)  
  • Stargazers

Maramina skrev 2013-03-08 21:33:13 följande:
    Välkommen hit Stargazers!

Vi ska också göra IVF. Dock är mannens spermier få och jag har lågt AMH men läkarna tror på oss ändå, och det är ju skönt! De trodde tom att vi eventuellt borde kunna lyckas själva, men med tanke på vår ålder (jag 36 mannen 38) i kombination med mitt sjunkande AMH så vill vi inte vänta. Pga AMH:t blir det det långa protokollet för oss jag skulle börjat spraya för ett par veckor sedan om det inte hade varit att mitt TSH hade stigit till 3,6. Så nu har jag gått öka på min levaxindos och hoppas att värdena är bättre den 18:e så att jag kan börja spraya redan den 20:e.
    Sorkfeber skrev 2013-03-08 22:43:20 följande:
    Välkommen! :)

Vi HOPPAS att vi kommer få gå till IVF nu när utredningen närmar sig slutspurten.
    Vi vet ännu inte om jag kommer kunna få fram några ägg, men som sagt..vi hoppas och då är det vidare mot IVF :)  

Tackar!

Maramina: hur lång tid tog det för er att få en tid för att komma igång med IVF:en efter att ni fått alla svar från utredningen?

Sorkfeber: hur långt har ni kommit i utredningen?

Vi har kvar att ta ett nytt spermaprov (blir dock först i början av maj) och om 1½ vecka när vi har tid hos gynekologen ska de kolla så att det låga spermaantalet inte beror på hormonella orsaker. Dock känns det som att det säkert är något genetiskt, men lika bra att de kollar det som går att kolla. När vi i veckan fick provsvaret på första spermarprovet sa hon till min man att vi hade goda chanser att lyckas med en IVF, men mannen frågade såklart inte hur lång väntetid det är för att göra en sån. Jag är livrädd för att det ska dröja ett år innan vi är där, känns som att man är så redo på det här med barn och nu vill man bara ta nästa steg mot den den drömmen! Är själv lite förvånad hur snabbt vi ställt om oss, men känns skönt att slippa gå och fundera något mer varför det aldrig tar sig, nu vet vi varför det inte blivit något och då är det bara inrikta sig mot nya lösningar!
  • Sorkfeber
    Stargazers skrev 2013-03-09 11:14:01 följande:

Tackar!

Sorkfeber: hur långt har ni kommit i utredningen?
    Ja, vi är väl mot "slutet" på själva utredningen.

¤ Min man har lämnat spermaprov (ok) Vi vet sen innan att "felet" ligger hos mig.
    ¤ Jag har lämnat alla blodprover som kan tänkas + nytt AMH som går vidare ned till Uppsala (vi hör till Gävle)
    ¤ Jag har även lämnat prov för kromosomanalys.
    ¤ Jag har gjort 2 VUL, 1 vid första besöket och sedan efter ett par veckor in med Progynon & Provera för att mäta slemhinnan (som jag går på nu för att få en kemisk menscykel- saknar helt en menscykel och har aldrig haft)
    ¤ Jag har även gjort en MR (röntgen) av hela livmoder/äggstockar etc och nu till veckan ska jag få ringa och beställa tid för att göra "det sista" = Spolning av äggledarna HSS.

Sen väntar väl svar på allt och det intresserar mig mycket, förhoppningsvis ser det så pass bra ut att vi får bli skickade vidare för IVF i Falun.

Allt som allt har vi hållit på med utredningen c.a 5-6månader. Väntetiderna är som sagt värst och jag ber till allt jag kan att vi inom ett år iaf ska få ngt slags svar på om vi iaf kan försöka med biologiska barn-

• familjenl
    Sorkfeber skrev 2013-03-08 09:46:10 följande:
    Tack och lov så är det över idag och då är ju allt "bra" ;)
    Jag stretade emot rätt bra och det gavs 2 omgångar med Stesolid i mig innan de ens fick börja spänna fast mig.

40min låg jag där inne, cellskräck deluxe men på slutet och de sista 10minuterna så hade jag det rätt mysigt där inne när lugnande började kicka in.

SÅ skönt att det är över, nu börjar nervositeten OM det hittar ngt fel och för nästa steg såklart. Ringa Kvinnokliniken på måndag och boka tid för spolningen efter att min läkare kollat på MR-bilderna.
    Seeen ska vi väl vara i slutet av själva utredningsfasen iaf.

Började nervös igår när jag och min man låg och pratade innan natten att; just ja. Hur beter vi oss nu OM det kommer ett STOP. En tvärnit att vi inte kan gå längre med biologiska barn. Ska vi direkt hoppa på ÄD eller gå tillbaka till våran förra plan som alltid varit adoption. Snurr snurr och barnlängtan är så stooor.

<3

Vad skönt att det gick bra och att du överlevde! Förstår att det kan kännas nervöst inför provresultaten men hoppas ni får känna lättnad över lite svar så småningom iaf!

Förstår att tankarna snurrar! Håller tummarna för er att ni får positiva besked så att ni kan få försöka med biologiska barn. :)

Välkommen hit Stargazers!!

Idag har jag känt mig mer hoppfull och glad än jag gjort på väldigt länge. Såååå skönt... Nu hoppas jag bara att tant röd kommer snart så att jag får komma igång med pergo!

• camilla1979

Suck... Väntans tider, BIM på måndag och nu hålls alla tummar här hemma, har ju gjort allt rätt denna gång och vet hur besvikelsen kommer kännas om mensen kommer, hoppas slippa detta snart, jobbigt att gruva sig varje gång man går på toaletten mellan dag 28-32 *suck*
    //Camilla

• johjen
    camilla1979 skrev 2013-03-09 23:12:37 följande:
    Suck... Väntans tider, BIM på måndag och nu hålls alla tummar här hemma, har ju gjort allt rätt denna gång och vet hur besvikelsen kommer kännas om mensen kommer, hoppas slippa detta snart, jobbigt att gruva sig varje gång man går på toaletten mellan dag 28-32 *suck*

//Camilla

Känner med dig Camilla! Bim på torsdag och känner efter hela tiden i fall jag har pms eller bara är allmänt trött och grinig. Är det molvärk i form av mensvärk eller ngn annan typ av värk? Ser jag spår av blod på pappret vid toabesök eller har jag fått mer eller mindre flytningar?

Egentligen är det ju inget man kan göra i detta läge, förutom att vänta, men man vill ju så gärna och letar efter tecken, positivta som negativta...
  • familjenl

Idag kom min mens på cykeldag 37. Om 4 dagar blir det äntligen dags för pergo! Jag har gått och oroat mig att något varit fel denna månad så jag känner mig lättad över att mensen dykt upp. (Även om jag såklart hellre hade velat ha ett positivt grav.test men det är väl underförstått...)  :)

Svar på tråden Utredning i slutet av 2012 eller början på 2013