• familjenl

Utredning i slutet av 2012 eller början på 2013

Någon mer som precis är på gång att starta en utredning och vill följas åt de närmsta månaderna? Dela erfarenheter och dylikt?

• Svar på tråden Utredning i slutet av 2012 eller början på 2013
  • Thotis90
    ams996 skrev 2013-02-28 00:28:00 följande:
    Idag var jag hos gyn igen, påbörjade utredningen. Det var inte så som jag hoppades... Han sa att jag skulle testa med äl-stickor och ta ett blodprov en vecka efter jag får positivt utslag, Sen kollar de om jag hade ÄL och ifall att jag har äl då sa han att han tycker att vi ska försköka ett halvår till...
    Har iofs inte bråttom men är rädd att det ska ta lång tid.

Så det var allt. Han sa att om vi inte lyckas bli gravida om ett halvår då ska min man lämna spermieprov...

Han sa att iom att vi har uppnått 2 graviditeter lätt att det inte borde vara något fel på någon av oss.. Kanske bara att vi missar ÄL.

Jag som var SÄKER att jag kommer att få pergotime...
    Men å andra sidan det känns skönt
    Hoppas hoppas hoppas vi lyckas snart !

Vad tråkigt! Vi påbörjade utredning i torsdags. Vi fick prata med en kurator, det togs blodprover på mig och sambon fick information om spermaprov. Han skall lämna ett senast torsdag om det skall hinna analyseras innan vi skall till läkaren den 18/3. Om proverna inte visar någonting avvikande kommer vi att bli ombedda att försöka i 1 år till innan vi får ställa oss i kö till IVF. Vi vill absolut inte genomgå IVF, men vi kan överväga det om det är vårat enda realistiska alternativ. Jag skall få genomgå en HSS-spolning (spolning av äggledarna). När är inte klart, men det blir någon gång efter läkarbesöket. 

Jag blev rekommenderad av kuratorn att inte använda ägglossningstester p.g.a. att det kan vara stressigt. Jag har testat med ägglossninsgtester i ett halvår och jag har fått positivt utslag varje gång så hon tyckte inte att det var någon idé att fortsätta med dem. Vi har fått ordinerat att ha samlag varannan till var tredje dag istället.

Jag har BIM den 12/3 enligt ägglossningen (jag hann testa innan kuratorn sade det här).

Barnlöshetsutredning - hedblom.blogg.se
  • familjenl

Suck, det verkar som min cykel har blivit helt rubbad av spolningen.. .Någon mer som fick rubbad cykel av spolning? 

Skulle haft bim i helgen om ägglossningen nu var när jag trodde att den var, men jag har inte fått mens ännu. Har tagit flera negativa grav-test så jag tror inte jag är gravid heller. Har ömma bröst så det känns som NÅGOT borde vara på g... Blir  så irriterad. Om jag inte är gravid så vill jag bara att mensen ska komma så att jag kan få börja med pergo.. 

johjen skrev 2013-03-04 08:32:19 följande:
    Hämtat mig från resan och ikastad i ett jätte projekt som bara strular och som tar all min energi och tid.. Egentilgen skulle jag bara vilja försöka bli gravid på heltid!
    Hade äl i torsdags och hann inte ha sex förrän fredag kväll pga tjänsteresa..
    Jag skulle också vilja satsa på att bli gravid på heltid! Jag har så svårt att fokusera på jobb och annat och blir stressad över att jag inte kan fokusera.. Suck. 

Men om du hade äl i torsdags och ni sexade i fredags så kanske det finns hopp ändå?? Ägget kan ju åka omkring ett tag efter att det har släppt.. De kanske möttes halvvägs? :) 

• Maramina

Johjen: Var det positivt ägglossningstest som du hade i torsdags? Du vet väl att testerna visar positivt 12-48 timmar innan ägglossningstest så sex på fredagen är ju helt perfekt tajmat!

Familjenl: Jag har aldrig hört att cykeln skulle bli påverkad av en spolning, men det betyder ju inte att den inte kan bli påverkad för det

• johjen
    Maramina skrev 2013-03-04 09:43:45 följande:
    Johjen: Var det positivt ägglossningstest som du hade i torsdags? Du vet väl att testerna visar positivt 12-48 timmar innan ägglossningstest så sex på fredagen är ju helt perfekt tajmat!

Familjenl: Jag har aldrig hört att cykeln skulle bli påverkad av en spolning, men det betyder ju inte att den inte kan bli påverkad för det
    Japp det var torsdags morse som äl testet visade positivt och fredag kväll som vi kunde få till det. Jo samlag inom 48 h står det ju på instruktionen men tänker att desto tidigare desto bättre. Bara till att hoppas att det tog sig denna gång!..
  • Ylle99

Johjen: jag tror också att er tajming var bra!

Ang att få äl rubbad av spolning: det bör väl inte påverka, men vem vet. Jag fick äl tidigare än vanligt nu när jag var. Men om det berodde på spolningen lär jag aldrig få veta.

Jag har inte trott att det har lyckats egentligen de senaste...tja, fem månaderna. Av någon anledning tror jag att det har lyckats nu, vilket innebär att besvikelsen blir så mkt större. Och det är jag INTE sugen på. Kanske kan jag skärpa till mig snart och sluta tro på ett positivt resultat, annars blir det ingen bra mental status på mig :/.

Äl-tester är väl både på gott och ont. Har man testat ett tag och vet att man har äl och man lärt känna kroppens signaler så är ju testerna relativt överflödiga. Fast det innebär ju också att ändå vet när man äl, utan tester, om man kroppen signalerar, och då blir det ju likväl stressigt. Lite svårt att förklara hur jag menar, kanske hängde ni med ;).

• lilljen

Nyspolade äggledare. Gjorde inte ont alls förens efteråt, då kom mensvärkskänsla men gick över på 30 min. Såg bra ut fattade jag det som men hon hittade en polyp på livmodertappen som hon passade på att ta bort (DET gjorde ont). Den ska skickas på analys men hon var inte orolig. Verkar bli ägglossning från vänster sida även denna gång, om 3-5 dar gissar jag. 21/3 blir det slutsamtal med genomgång av provresultat. Pirrigt!

• lilljen
    Johjen: Var det positivt ägglossningstest som du hade i torsdags? Du vet väl att testerna visar positivt 12-48 timmar innan ägglossningstest så sex på fredagen är ju helt perfekt tajmat! Familjenl: Jag har aldrig hört att cykeln skulle bli påverkad av en spolning, men det betyder ju inte att den inte kan bli påverkad för det

Johjen: Var det positivt ägglossningstest som du hade i torsdags? Du vet väl att testerna visar positivt 12-48 timmar innan ägglossningstest så sex på fredagen är ju helt perfekt tajmat! Familjenl: Jag har aldrig hört att cykeln skulle bli påverkad av en spolning, men det betyder ju inte att den inte kan bli påverkad för det

Kan bara skriva under på ovanstående . Håller tummarna!
  • lilljen

Glömde säga att nu sa hon rätt ut att jag har pco. På höger sida fanns 15 äggblåsor, alla små. På vänster fanns nästan lika många, en stor på ca 17 mm och resten små. Sist fanns fler som växt. Vekar ändå som att äl funkar hyfsat.

• lilljen
    familjenl skrev 2013-02-26 22:16:56 följande:
    ÅÅÅÅÅ fy vad hemsk situation. Folk kan verkligen vara så fruktansvärt okänsliga!!! Styrkekram till dig!!

familjenl skrev 2013-02-26 22:16:56 följande:
    ÅÅÅÅÅ fy vad hemsk situation. Folk kan verkligen vara så fruktansvärt okänsliga!!! Styrkekram till dig!!

Blä, fy va jobbigt. Kram till dig!
  • familjenl

Nej.. jag har aldrig hört talas om det heller så jag tycker det verkar konstigt. :S
    Ylle99 skrev 2013-03-04 18:51:07 följande:
    Johjen: jag tror också att er tajming var bra!

Ang att få äl rubbad av spolning: det bör väl inte påverka, men vem vet. Jag fick äl tidigare än vanligt nu när jag var. Men om det berodde på spolningen lär jag aldrig få veta.

Jag har inte trott att det har lyckats egentligen de senaste...tja, fem månaderna. Av någon anledning tror jag att det har lyckats nu, vilket innebär att besvikelsen blir så mkt större. Och det är jag INTE sugen på. Kanske kan jag skärpa till mig snart och sluta tro på ett positivt resultat, annars blir det ingen bra mental status på mig :/.

Äl-tester är väl både på gott och ont. Har man testat ett tag och vet att man har äl och man lärt känna kroppens signaler så är ju testerna relativt överflödiga. Fast det innebär ju också att ändå vet när man äl, utan tester, om man kroppen signalerar, och då blir det ju likväl stressigt. Lite svårt att förklara hur jag menar, kanske hängde ni med ;).
    Det är just det som är så konstigt, för jag tror (kunde inte testa för vi var bortresta) att jag fick min ägglossning några dagar tidigare oxå men i så fall skulle jag ju ha fått mensen vid det här laget..  Suck. Denna eländiga kropp. Får avvakta 2 veckor (så länge som min längsta cykel har varit) så får vi se om mensen dyker upp. Annars får jag ringa så får de kolla hur allt ser ut... 
    lilljen skrev 2013-03-05 07:14:59 följande:
    Glömde säga att nu sa hon rätt ut att jag har pco. På höger sida fanns 15 äggblåsor, alla små. På vänster fanns nästan lika många, en stor på ca 17 mm och resten små. Sist fanns fler som växt. Vekar ändå som att äl funkar hyfsat.
    Skönt att det ändå verkar som att ägglossningen funkar någorlunda! Det är ju alltid hoppfullt. Hoppas nästa samtal går bra!

Svar på tråden Utredning i slutet av 2012 eller början på 2013