• familjenl

Utredning i slutet av 2012 eller början på 2013

Någon mer som precis är på gång att starta en utredning och vill följas åt de närmsta månaderna? Dela erfarenheter och dylikt?

• Svar på tråden Utredning i slutet av 2012 eller början på 2013
  • trina

Fick ok på att köra igång med Provera och sedan Pergotime idag! Så börjar med Provera imorgon :)

• trina
    Ylle99 skrev 2013-03-12 20:51:14 följande:
    Kanske en dum fråga, men vad gör provera?

Jag har ingen egen mens så Provera gör att jag får en blödning så jag kan köra Pergotime från cykeldag 5.
  • familjenl
    lilljen skrev 2013-03-12 08:35:06 följande:
    Min äl verkar också ha försvunnit efter sploningen förra måndagen :(

Inga utslag på stickorna trots att hon såg en blåsa på 17x14 mm med ultraljudet som hon trodde skulle släppa ett ägg inom 3-5 dagar. Nu har det gått 8 dagar och får supersvaga streck på äl testet hela tiden.... Skit!

vi ska på slutsamtal nästa vecka. Hoppas på bra provsvar och kanske ett pergo recept.         
    Skumt det där alltså! Jag ska fråga läkaren nästa gång jag är på sjukhuset och fråga om det är vanligt att det blir en rubbning av spolningen...  Men här kom ju mensen iaf så fortsätt med äl-stickorna så får du kanske positivt snart! Eller så kanske du har haft äl redan men att du missat själva stegringen med stickorna? Har ni haft sex under veckan så är det ju chans ändå! :) 

Håller tummarna för dig både med ägglossningen och samtalet nästa vecka! 

Själv så hämtade jag ut pergo idag. På torsdag tar jag min första tablett!

• familjenl
    camilla1979 skrev 2013-03-12 11:02:30 följande:
    ah ... håller med dig, det är riktigt ruttet och har för mig att Norrland har sämre villkor över huvud taget när det kommer till detta, fattar inte varför och känner absolut att det är diskriminerande. Känns väldigt godtyckligt att det är upp till de goda lokalpolitikerna om man har rätt till barn eller inte....

Är ju inte direkt så att man har detta i åtanke när man väljer bostadsort.
    Vi hade tur och hamnade i Uppsala där man också är relativt generös med antalet försök (inte lika som Gottland dock) men ja vi hade bara tur!! och så ska det inte behöva vara (barn ska inte vara en statusfråga)
    //Camilla  
    Visst är det 3 gratis försök i Uppsala? Är det några gratis försök med frusna ägg också? 

Det är som ni säger helt sjukt att det är olika från plats till plats... Och ännu sjukare är det som Stargazers skriver att det pratas om att vi som behöver få hjälp måste genomgå lämplighetsbedömning! Varför ska de göra det ännu svårare för oss att bli gravida??? OM man går igenom en utredning, väljer att knapra i sig massa piller, ta sprutor och allt vad det innebär av biverkningar så är det väl GANSKA uppenbart att man verkligen vill ha barn?? Annars skulle man väl aldrig ha sökt hjälp?? 

För jag menar... SÅÅÅÅÅ roligt är det ju INTE att sitta i en gyn-stol gång på gång inför främmande människor...

Usch, jag blev lite upprörd nu av detta. Hoppas förslaget aldrig går igenom...  
  • Thotis90
    Ylle99 skrev 2013-03-12 19:03:49 följande:
    Thotis, - jag minns inte, men är det specifikt skäl till varför du tror att du inte kan få barn alls? I vilket fall är det jätteviktigt att hitta meningsfulla sysselsättningar när allt känns nattsvart. Inte helt lätt, men det går.
    Jag förstår bara inte hur man kan gå från att bli gravid på första försöket till att försöka i nästan 2 år utan resultat (jag försökte med en annan något år innan min nuvarande sambo). Jag kan inte se hur det är möjligt om allt är som det skall. Jag mår ljusår bättre idag jämfört med när jag blev gravid, så att säga saker som att jag skall slappna av osv. köper jag inte. 

Jag gör ingenting särskilt om dagarna. Det enda som gör att jag orkar stå ut är bloggen, där jag kan ventilera mina tankar.  
    Fertilitetsutredning - hedblom.blogg.se
  • Maramina
    Thotis90 skrev 2013-03-12 23:08:25 följande:
    Jag förstår bara inte hur man kan gå från att bli gravid på första försöket till att försöka i nästan 2 år utan resultat (jag försökte med en annan något år innan min nuvarande sambo). Jag kan inte se hur det är möjligt om allt är som det skall. Jag mår ljusår bättre idag jämfört med när jag blev gravid, så att säga saker som att jag skall slappna av osv. köper jag inte. 

Jag gör ingenting särskilt om dagarna. Det enda som gör att jag orkar stå ut är bloggen, där jag kan ventilera mina tankar.  

Att slappna av skulle göra en gravid är bara en myt. Tror du inte att alla gynekologer annars skulle råda ofrivilligt barnlösa att först testa med meditation, yoga mm som kan verka avslappnande innan de påbörjade en utredning? Jag menar, det är betydligt billigare för alla...

Visst, det kan vara fel hos dug eller din kille men måste det nödvändigtvis betyda att du aldrig kommer att få barn? Troligtvis inte. Om de hittar något fel så betyder det bara att ni har sämre odds, men om du ser dig om och kollar på alla lotterier och spel som det finns där chanserna att vinna är minimal att vinna högvinsten, och ändå satsar folk sina pengar på spelen och hoppas på att vinna de där miljonerna... Är det så att ni inte väljer att gå vidare för eventuell behandling så finns det fortfarande i de allra flesta fallen en liten liten chans att ni ändå lyckas själva. Även om en behandling sannolikt ökade chanserna. Sedan så kan det ju vara att de inte hittar något fel på er.

Du ska se att det kommer att gå bra! Ta inte ut några sorger i förskott, det blir bars jobbigare att hantera allt då!
  • Stargazers
    Vår gynekologs svar på min fråga om det kan vara så att vi inte blivit gravida för att man tänker på det för mycket/vill det för mycket var att ”det finns inga som helst belägg för att man inte skulle kunna bli gravid för att man tänker på det/att man vill det för mycket, det har inget med det att göra. Man kan inte stressa sig till att inte bli gravid". Det lugnade då mig. Sen har det ju nu visat sig att vi inte blivit gravida pga att mannen inte har tillräckligt många spermier, så det har då inte haft något att göra med att jag tänkt på det för mycket.

Thotis: Försök att inte deppa ner dig i förväg, som sagt var så finns det ju en massa lösningar ifall det skulle visa sig vara något som inte är helt som det ska. Vi hoppas nu på att få göra IVF, så även om inte mannens spermier är det antal som det borde vara så finns det ändå goda chanser för oss att få ett biologiskt barn. Vi får vara glada att vi bor i den del av världen vi bor + att vi lever i den tid vi lever. 
  • Stargazers
    familjenl skrev 2013-03-12 22:10:24 följande:
    Det är som ni säger helt sjukt att det är olika från plats till plats... Och ännu sjukare är det som Stargazers skriver att det pratas om att vi som behöver få hjälp måste genomgå lämplighetsbedömning! Varför ska de göra det ännu svårare för oss att bli gravida??? OM man går igenom en utredning, väljer att knapra i sig massa piller, ta sprutor och allt vad det innebär av biverkningar så är det väl GANSKA uppenbart att man verkligen vill ha barn?? Annars skulle man väl aldrig ha sökt hjälp?? 

För jag menar... SÅÅÅÅÅ roligt är det ju INTE att sitta i en gyn-stol gång på gång inför främmande människor...

Usch, jag blev lite upprörd nu av detta. Hoppas förslaget aldrig går igenom...  
    Ja men eller hur, som att man är skulle vara tveksam till att vilja bli med barn om man genomgår allt detta. Önskan och viljan att bli en bra förälder är nog än större hos oss som får kämpa mer för att få bli det. 
  • Thotis90
    Maramina skrev 2013-03-12 23:30:09 följande
    Att slappna av skulle göra en gravid är bara en myt. Tror du inte att alla gynekologer annars skulle råda ofrivilligt barnlösa att först testa med meditation, yoga mm som kan verka avslappnande innan de påbörjade en utredning? Jag menar, det är betydligt billigare för alla...

Visst, det kan vara fel hos dug eller din kille men måste det nödvändigtvis betyda att du aldrig kommer att få barn? Troligtvis inte. Om de hittar något fel så betyder det bara att ni har sämre odds, men om du ser dig om och kollar på alla lotterier och spel som det finns där chanserna att vinna är minimal att vinna högvinsten, och ändå satsar folk sina pengar på spelen och hoppas på att vinna de där miljonerna... Är det så att ni inte väljer att gå vidare för eventuell behandling så finns det fortfarande i de allra flesta fallen en liten liten chans att ni ändå lyckas själva. Även om en behandling sannolikt ökade chanserna. Sedan så kan det ju vara att de inte hittar något fel på er.

Du ska se att det kommer att gå bra! Ta inte ut några sorger i förskott, det blir bars jobbigare att hantera allt då!
    Jag är medveten om att det är en myt, men det är många i min bekantskapskrets som säger om du slappnar av skall du se att det tar sig. Jävla bullshit! Jag blir så inåt helvete förbannad när folk står och säger så. Jag har aldrig trott på det och kommer aldrig att göra det. 

Jag har försökt bli gravid med två stycken efter min abrort och jag har inte blivit gravid med någon av dem. Den första försökte jag med i 9 månader utan resultat och han har en son idag. Det är en av anledningarna till att jag är säker på att det är mig det är fel på, att jag har försökt med två utan resultat. 
    Fertilitetsutredning - hedblom.blogg.se
Svar på tråden Utredning i slutet av 2012 eller början på 2013