• familjenl

Utredning i slutet av 2012 eller början på 2013

Någon mer som precis är på gång att starta en utredning och vill följas åt de närmsta månaderna? Dela erfarenheter och dylikt?

• Svar på tråden Utredning i slutet av 2012 eller början på 2013
  • Sorkfeber
    Stargazers skrev 2013-03-18 08:01:38 följande:
    Är säkert ingen fara men jag har dock inga erfarenheter av Provera. Du kan ju alltid ringa din gynekolog och fråga så slipper du oroa dig :)

Hade smått panik igårkväll och trodde allt "skitit sig".

Fick tag på fertilitetskliniken och Läkaren idag och hon lugnanade mig och sa att det var bara bra att jag svarar tidigare (typ).
    Allt ifrån att börjar blöda från dag 8, till upp emot 2 veckor efter avslutad Proverakur var "normalt".

*aaaapuh!* Glad
    Bra med sånnahär sidor och er tjejjer så man kan skriva av sig det mest när det behövs! Skäms
    Kram !  
  • Stargazers
    Sorkfeber skrev 2013-03-18 14:55:53 följande:
    Hade smått panik igårkväll och trodde allt "skitit sig".

Fick tag på fertilitetskliniken och Läkaren idag och hon lugnanade mig och sa att det var bara bra att jag svarar tidigare (typ).
    Allt ifrån att börjar blöda från dag 8, till upp emot 2 veckor efter avslutad Proverakur var "normalt".

*aaaapuh!* Glad
    Bra med sånnahär sidor och er tjejjer så man kan skriva av sig det mest när det behövs! Skäms
    Kram !  
    Aha, så skönt att allt var som det skulle! Japp det är verkligen jätteskönt att kunna skriva av sig här :)
  • Stargazers
    Thotis90 skrev 2013-03-18 13:58:15 följande:
     Det gick bra hos läkaren Hon började med att ta en titt på sambons hälsodeklaration och medan hon skummade igenom den sade hon att hans spermaprov såg bra ut. Han har varit orolig över provsvaret av den anledningen att han räknas som överviktig (BMI 27.7), men det såg som sagt bra ut. Hon gick sedan igenom min hälsodeklaration och jag fick svara på några frågor. Jag fick bl.a. berätta om min menstruation (hur gammal jag var när jag fick min första, om jag har smärtsamma menstruationer, hur många dagar jag blöder osv.), om min ägglossning (om jag känner av den, om jag använder ägglossningstester och om de ger positiva utslag), om min förra graviditet, om min abort m.m.

När vi var klara med frågorna var det dags för VUL. Hon hade svårigheter med att hitta höger äggstock (jag förvarnade henne om att andra gynekologer/läkare har haft svårigheter med att hitta den), men annars såg det bra ut. Hon kunde inte hitta några avvikelser.

Efter att jag klätt på mig igen gick vi igenom mina blodprover, som såg bra ut. Läkaren sade att eftersom jag har regelbunden mens och ägglossning, inte har haft några allvarliga infektioner (t.ex. klamydia) och att jag har varit gravid förut är chansen stor att jag kommer att bli gravid igen. Det är bara en fråga om tid och om vi behöver hjälp eller inte. Det var t.o.m. så att hon garanterade att jag kommer att bli gravid (det tycker inte jag är okej oavsett om det hittas några fel på paret eller inte).

Nästa steg är spolning av äggledarna. Vi kunde inte få svar på när det blir. Vi skulle räkna med att det dröjer en till två månader. Jag struntar i om jag måste vänta några veckor med tanke på att vi har försökt så pass länge... Jag är bara glad över att spolningen blir av!
    Vad skönt att allt gick bra!
  • Ylle99

Skönt att många av har fått positiva svar från sjukvården! Lite optimism minsann, skönt att höra! :)

Går mot en starkare mental status för egen del :)!

Heja oss! Kram

• familjenl
    camilla1979 skrev 2013-03-18 14:32:36 följande:
    Du är precis där vi var när vi fick vårt plus!! Håller tummarna och lycka till!!
    Tack Camilla! Vi håller alla tummar vi har också. KRAM
    Ylle99 skrev 2013-03-18 19:59:51 följande:
    Skönt att många av har fått positiva svar från sjukvården! Lite optimism minsann, skönt att höra! :)

Går mot en starkare mental status för egen del :)!

Heja oss! Kram
    Håller med! Och vad skönt att du börjar känna dig starkare. Det är likadant för mig. Jag tror att solen som tittar fram ger mig lite extra hopp och energi. :) 

Kram

• jagsaknardig

Hej på er! Vill inte skrämma någon och berätta hur det gick till nu igår när det var dags för spolning för min del. Måste iallafall tyvärr göra om det nästa månad vilket tyvärr innebär att första pergotime kuren också måste vänta en månad. Ville ju börja nuu..tålamodet börjar tryta men längtar verkligen till pergo-starten, känns som att det kommer lösa sig då eftersom sambons spermieresultat var på topp :) hoppas! Lycka till tjejer!

• Sorkfeber
    jagsaknardig skrev 2013-03-19 14:18:57 följande:
    Hej på er! Vill inte skrämma någon och berätta hur det gick till nu igår när det var dags för spolning för min del. Måste iallafall tyvärr göra om det nästa månad vilket tyvärr innebär att första pergotime kuren också måste vänta en månad. Ville ju börja nuu..tålamodet börjar tryta men längtar verkligen till pergo-starten, känns som att det kommer lösa sig då eftersom sambons spermieresultat var på topp :) hoppas! Lycka till tjejer!
    Nejmen?!
    Jag ska göra spolningen nu snart, men nu blir jag juh nyfiken/rädd ?
    Gjorde de alltså så ont att de inte kunde göra den?
    Vad kan man göra för att "Underlätta"/ fixa det?

Jag ska ju göra det i vilket fall som helst :p

Vad skönt iaf att spermierna var i toppform! Skrattande 
  • jagsaknardig

Problemet var att de efter många om och men upptäckte en polyp någonstans i livmoderhalsen!? så de fick ta bort den först (utan bedövning!) och efter det fick de avbryta pga kraftig smärta. De sa att det var pga polypen det gjorde så ont och att det inte skulle göra så ont nästa gång så det hoppas jag verkligen! Tror/hoppas inte det kommer vara någon fara för din del, kram

• Sorkfeber
    jagsaknardig skrev 2013-03-19 18:14:32 följande:
    Problemet var att de efter många om och men upptäckte en polyp någonstans i livmoderhalsen!? så de fick ta bort den först (utan bedövning!) och efter det fick de avbryta pga kraftig smärta. De sa att det var pga polypen det gjorde så ont och att det inte skulle göra så ont nästa gång så det hoppas jag verkligen! Tror/hoppas inte det kommer vara någon fara för din del, kram
    Men usch, stackare! :(
    Hoppas det gick bra och det var ju iaf bra att de hittade polypen och tog bort det (men lite bedövning kunde de väl ha unnat dig?!)

Som sagt, hur ont det än gör, så ska vi ju göra denna spolning. Så det är bara att hoppas på det bäst, försöka att inte oroa sig i onödan och sen får jag ta det som det kommer den dagen.

Tack för svar :) kram  
  • jagsaknardig

Absolut! Jag ska ju göra det igen nästa vecka och trots den jobbiga upplevelsen sist så ska det ändå bli skönt att få det gjort. Med spolning, borttagning av polyp och pergostart måste det ju bara bli plus! :) stort lycka till, hoppas vi båda blir på smällen snart ;) kram

Svar på tråden Utredning i slutet av 2012 eller början på 2013