• familjenl

Utredning i slutet av 2012 eller början på 2013

Någon mer som precis är på gång att starta en utredning och vill följas åt de närmsta månaderna? Dela erfarenheter och dylikt?

• Svar på tråden Utredning i slutet av 2012 eller början på 2013
  • Stargazers
    bebitankar skrev 2013-03-20 11:32:53 följande:
    Hur långt har ni kommit i era utredningar? Kan ni dela med er av era erfarenheter av hur det var i början för er?  
    Såhär har det sett ut för oss:

Dec: Kontaktar gyn för att få starta en utredning. Nervöst men samtidigt skönt att ta tag i det. 

23 jan: Utredningen startar, jag får göra VUL + ta några blodprover. Vi båda lämnar klamydiatest. 

Jan-feb: Jag fortsätter lämna blodprover som ska tas olika tider i menscykeln. Får hemskickade alla provsvar allteftersom och allt ser bra ut.

6 mars: Får provsvaret på mannens spermaprov som tyvärr kunde varit bättre. Han har endast 6 milj spermier men då få han har är iaf i bra skick. Jobbigt besked att få, men samtidigt skönt att få en förklaring till varför det aldrig tagit sig. Gynekologen anser att vi borde ha goda chanser att lyckas med provrörsbefruktning. 

20 mars (igår): Återbesök på kliniken där gynekologen gick igenom ICSI som hon rekommenderar + att vi fick ställa de frågor vi hade. Vi var redan innan besöket igår inställda på att vi kommer vilja göra provrörsbefruktning då vi längtat så länge efter ett barn och eftersom vi hittills inte lyckats bli gravida på naturlig väg så känns det som att det är dags att ta nästa steg. Det jobbiga med detta är dock att ingenting kommer hända förrän till hösten då gyn inte skickar någon remiss förrän mannen tagit ett till spermaprov vilket han inte får göra förrän i maj. All denna vääääntan är så jäkla påfrestande. Har verkligen ingen lust att vänta i 6 månader till. Men tyvärr kan man ju inte påverka detta själva. 
  • lilljen
    bebitankar skrev 2013-03-20 11:32:53 följande:
    Får jag hoppa in i den här tråden? Jag har inte hunnit läsa igenom den så vet inte hur långt alla ni har kommit i eran utredning. Men jag och min sambo var på vår gynmottagning idag och vi ska börja utredning nu. Usch, är jättenervös över det här! Jag har tagit massa blodprover som såg normala ut. Men har tre cystor som sitter ihop på min högra äggstock så ska på ultra gyn för att kolla närmare på dom.  Fick ännu fler blodprover jag ska göra och sambon också, plus att han ska lämna spermaprov. Jag förstår att det här kommer bli en lång resa.  Hur långt har ni kommit i era utredningar? Kan ni dela med er av era erfarenheter av hur det var i början för er?  

Välkommen hit! Vi tog kontakt med en fertilitesklinik vid årsskiftet, fick tid i början av februari och IDAG ska vi på"slutsamtal" (nervöst men skönt) Då får vi svar på de blodprov jag lämnade vid första besöket, sambons spermaprov och vad hon tror om min ägglossning, har pco men ägglossar spontant ca 8 ggr per år ( baserat på min känsla, äl-test och längden på menscykeln). Vi är 36 bägge två så gissar att vi kommer köpa oss lite behandlingar i väntan på en ev landstingsbetald ivf.
  • bebitankar
    Stargazers skrev 2013-03-21 08:29:05 följande:
    Det jobbiga med detta är dock att ingenting kommer hända förrän till hösten då gyn inte skickar någon remiss förrän mannen tagit ett till spermaprov vilket han inte får göra förrän i maj. All denna vääääntan är så jäkla påfrestande. Har verkligen ingen lust att vänta i 6 månader till. Men tyvärr kan man ju inte påverka detta själva. 
    Vi är i stadiet där vi håller på att lämna massa prover. Har lämnat 2/4 blodprov, sambon ska lämna spermaprov + blodprov. Vi har återbesök 29/4 och då ska vi få alla provsvar. Det känns som en evighetsväntan dit. 
    Vad jobbigt att ni måste vänta 6 månader till! Man vill ju bara att något ska hända nu nu nu!
    lilljen skrev 2013-03-21 09:50:49 följande:

Välkommen hit! Vi tog kontakt med en fertilitesklinik vid årsskiftet, fick tid i början av februari och IDAG ska vi på"slutsamtal" (nervöst men skönt) Då får vi svar på de blodprov jag lämnade vid första besöket, sambons spermaprov och vad hon tror om min ägglossning, har pco men ägglossar spontant ca 8 ggr per år ( baserat på min känsla, äl-test och längden på menscykeln). Vi är 36 bägge två så gissar att vi kommer köpa oss lite behandlingar i väntan på en ev landstingsbetald ivf.
    Oj, lycka till idag då! Hoppas ni får något bra besked. Håller tummarna för er :)
    Hur länge kan ni få vänta på att landstinget ska betala ivf?

• Stargazers
    lilljen skrev 2013-03-21 09:50:49 följande:

Vi fick veta att om vi väljer att ställa oss i privat kö, dvs betala för allt själva, då tappar vi chansen att få en landstingsfinansierad behandling. Men det kanske är olika regler i olika delar av landet? Så nu vet vi inte riktigt hur vi ska göra, om vi ska chansa och hoppas på att det går fortare om vi betalar själva eller om vi ska invänta den landstingsfinansierade. 
  • lilljen

Oj, lycka till idag då! Hoppas ni får något bra besked. Håller tummarna för er :) Hur länge kan ni få vänta på att landstinget ska betala ivf? [/quote] Tack! Kötiden är ca 1,5 år(!!!) enl vårdguiden (Stockholm) så nåt måste vi hitta på under tiden känns det som.

• lilljen
    Stargazers skrev 2013-03-21 10:20:50 följande:
    Vi fick veta att om vi väljer att ställa oss i privat kö, dvs betala för allt själva, då tappar vi chansen att få en landstingsfinansierad behandling. Men det kanske är olika regler i olika delar av landet? Så nu vet vi inte riktigt hur vi ska göra, om vi ska chansa och hoppas på att det går fortare om vi betalar själva eller om vi ska invänta den landstingsfinansierade. 

Va?! Hoppas det inte är så är. Vilket landsting hör ni till? Kötiden är ca 1,5 år så känns grymt om man inte "får" göra nåt under tiden. Lyckas vi med betalda försök så släpper vi ju vår plats till nån annan. Sen vet mn inte heller hur många försök man orkar om man misslyckas men just nu är jag beredd att ta ungefär 124 ivf om det krävs ;)
  • Stargazers
    lilljen skrev 2013-03-21 11:14:22 följande:

Va?! Hoppas det inte är så är. Vilket landsting hör ni till? Kötiden är ca 1,5 år så känns grymt om man inte "får" göra nåt under tiden. Lyckas vi med betalda försök så släpper vi ju vår plats till nån annan. Sen vet mn inte heller hur många försök man orkar om man misslyckas men just nu är jag beredd att ta ungefär 124 ivf om det krävs ;)
    Vi hör till Norrbottens, samma gäller i Västerbotten  och med det är där som IVF:en genomförs. Här är väntetiden ca 3-4 månader efter att remissen skickats (den skickas dock inte förrän om 2 månader då spermaprov nr 2 har tagits). Antar att den kortare väntetiden här beror på att man bara får ett gratisförsök. Via landstinget betyder det ca 6 mån väntetid i praktiken då vi måste invänta spermaprov nr 2+ att det är sommarstängt. Därför funderar vi ändå på att betala själva. 
  • Stargazers

Tycker också det lät himla knasigt att man tappar gratisförsöken om man ställer sig i den privata kön...

• Thotis90
    bebitankar skrev 2013-03-20 21:51:31 följande:
    Thotis90; Ingår det i utredning att spola äggledarna eller måste man betala extra för det? Jag hoppas verkligen att alla våra prover ser bra ut och att det räcker med en spolning. Vi har nästa tid hos läkaren 29/4. Det är ju en evighet dit! Men det är väl bara att vänja sig, det kommer nog bli en hel del väntan.
    Jag har ingen aning om hur det är, men jag är inställd på att jag kommer att få betala 300:- (patientavgiften) för att få göra den. Det var läkaren som bokade spolning, eller hur man skall säga, så det är inget som jag har behövt boka själv. 
    Fertilitetsutredning - hedblom.blogg.se
  • johjen

Jag/vi har valt att gå helt privat från början men kan bero på att jag är 37 år och sambon snart 39. Ringde i febuari och fick en tid hos läkaren 27 mars. I måndags lämnade jag blodprov, sambon spermaprov imorgon och på mötet på onsdag går vi igenom resultat från proverna, våra hälsodeklationer samt att jag undersöks med ultraljud. Sen får vi se hur vi går vidare. detta är en start för attt se om något är fel eller om vi kan hjälpa natiuren på traven. Vi har ju bara försökt i 6 månader men är ju lite till åren därför vill vi ha lite snabbhet i processen.

Svar på tråden Utredning i slutet av 2012 eller början på 2013