• familjenl

Utredning i slutet av 2012 eller början på 2013

Någon mer som precis är på gång att starta en utredning och vill följas åt de närmsta månaderna? Dela erfarenheter och dylikt?

• Svar på tråden Utredning i slutet av 2012 eller början på 2013
  • lilljen
    Stargazers skrev 2013-03-21 12:00:07 följande:
    Vi hör till Norrbottens, samma gäller i Västerbotten  och med det är där som IVF:en genomförs. Här är väntetiden ca 3-4 månader efter att remissen skickats (den skickas dock inte förrän om 2 månader då spermaprov nr 2 har tagits). Antar att den kortare väntetiden här beror på att man bara får ett gratisförsök. Via landstinget betyder det ca 6 mån väntetid i praktiken då vi måste invänta spermaprov nr 2+ att det är sommarstängt. Därför funderar vi ändå på att betala själva. 

Tillbaka från vårt slutsamtal och Kötiden var inte 1,5 år som det står på vårdguiden utan ca 6 månader men eftersom vårdgarantin säger Max 3 månader har man rätt att få det finansierat av landstinget inom den tiden men att det utförs på privatklinik. Remissen tar väl x-antal veckor att få men man borde kunna vara igång inom 2-3 månader lät det som.
  • lilljen

Puh, kan andas ut efter slutsamtalet idag. Alla prover var bra, t o m mkt bra. Bara lite uteblivna ägglossningar mellan varven men vi ska fortsätta kolla upp den för att se om jag ska stimuleras eller ej (pco). Sambon har många och rörliga simmare och min äggreserv såg jättebra ut (trots att man börjar bli gammal...) Men man undrar ju varför det inte blir nån bebis såklart :( så remiss ska skickas för ivf. Hoppas vi löser det själva men skönt att veta att "hjälpen är på väg" om det skulle behövas.

• Stargazers
    lilljen skrev 2013-03-21 15:43:13 följande:

Tillbaka från vårt slutsamtal och Kötiden var inte 1,5 år som det står på vårdguiden utan ca 6 månader men eftersom vårdgarantin säger Max 3 månader har man rätt att få det finansierat av landstinget inom den tiden men att det utförs på privatklinik. Remissen tar väl x-antal veckor att få men man borde kunna vara igång inom 2-3 månader lät det som.
    Bra det! Oavsett om vi går privat eller via landstinget så är det samma klinik (privat) som utför behandlingarna. Enligt vårdgarantin ska det ju ske inom 3 månader men vi får nog räkna med lite längre tack vare sommaren + att det beror på vart man är i cykeln när man väl ska kicka igång allt med vad hormoner heter. Sen måste ju som sagt var utredningen vara helt klar också innan man får en remiss via landstinget.
    Tror nog att vi ändå kommer att gå via landstinget eftersom vi i slutändan bara tjänar 1-2 månader på att betala själva. 

Hur länge har ni försökt bli gravida? Vi fick veta att om nästa spermaprov är normalt då får vi inte en remiss till IVF förräns efter vi försökt i 3 år...
  • bebitankar

Lilljen; men man kan väl ringa vårdkansliet och ställa sig i kö i hela landet. Då behöver ni förhoppningsvis inte vänta så länge :) det gjorde en bekant till mig och istället för 1,5 år fick dom en tid efter typ 1,5 månad. Ni borde kolla upp det om ni inte redan gjort det.
    Vad skönt att alla prover var bra! Vilken lättnad. Men förstår att man då undrar varför inget hänt. :/ hur ska man då komma fram till hur man ska gå till väga.

Thotis90; okej. Men det borde väl räknas som en remiss om det är läkaren som bokar. Och remisser behöver man väl inte betala för?

• lilljen

] [quote=69248853][quote-nick]; Hur länge har ni försökt bli gravida? Vi fick veta att om nästa spermaprov är normalt då får vi inte en remiss till IVF förräns efter vi försökt i 3 år...[/quote] Vi har försökt i ca 15 mån. Vi är 36 år så att försöka själva i 3 år verkar dumt. Är ni yngre?

• lilljen
    bebitankar skrev 2013-03-21 18:04:16 följande:
    Lilljen; men man kan väl ringa vårdkansliet och ställa sig i kö i hela landet. Då behöver ni förhoppningsvis inte vänta så länge :) det gjorde en bekant till mig och istället för 1,5 år fick dom en tid efter typ 1,5 månad. Ni borde kolla upp det om ni inte redan gjort det. Vad skönt att alla prover var bra! Vilken lättnad. Men förstår att man då undrar varför inget hänt. :/ hur ska man då komma fram till hur man ska gå till väga. Thotis90; okej. Men det borde väl räknas som en remiss om det är läkaren som bokar. Och remisser behöver man väl inte betala för?

Jätteskönt och ger lite energi :) men eftersom allt såg så himla bra ut blir man ju lite fundersam varför vi inte lyckats... Jo, vi kontaktar vårdkansliet när vi fått remissvaret om det står att väntetiden är mer än 3 mån. Det finns en privat ivf-klinik i anslutning till den mottagning vi gått på nu som vi kan gå till i så fall.
  • bebitankar

Lilljen; förstår dig helt och hållet. Klart man blir fundersam då. Jag hoppas att dom kan se vad som orsakat våra problem så man kan lösa det. Skulle vara jobbigt att få ett svar att dom inte vet vad som är felet.
    Ja men det gör ni helt rätt i :)

• Stargazers
    lilljen skrev 2013-03-21 20:51:10 följande:
    Vi har försökt i ca 15 mån. Vi är 36 år så att försöka själva i 3 år verkar dumt. Är ni yngre?
    Jo dumt att vänta i 3 år då! Jag blir 29 och mannen blir 32 detta år. Men vi vill inte heller vänta i 3 år. Skulle nästa spermaprov mot all förmodan vara bra så kommer vi att betala för IVF själva. Får ni några gratisförsök fastän de inte hittar några "fel" hos er? 
  • Thotis90

Jag är sååååå glad! Vi har inte plussat eller så, men idag (dag 9) har jag flytningar som liknar äggvita. Det är första gången sedan vi började försöka för 15 månader sedan! Måtte det ta sig nu. 

Fertilitetsutredning - hedblom.blogg.se
Svar på tråden Utredning i slutet av 2012 eller början på 2013