• familjenl

Utredning i slutet av 2012 eller början på 2013

Någon mer som precis är på gång att starta en utredning och vill följas åt de närmsta månaderna? Dela erfarenheter och dylikt?

• Svar på tråden Utredning i slutet av 2012 eller början på 2013
  • Stargazers
    bebitankar skrev 2013-03-27 10:12:00 följande:
    Jag måste bara fråga, är det någon som har erfarenhet av ultra gyn? Jag ska dit om ca 2 veckor, men vet inte exakt vad jag ska göra där. Det enda min läkare sa var att vi skulle kolla inuti min livmoder.
    Men är det någon som varit där som vet mer exakt vad dom gör?
    Om det med ultra gyn menas samma sak som vaginalt ultraljud så innebär det att gynekologen för in en stavliknande sak för att kolla att allt står rätt till "där nere" via en skärm. Tog kanske 2 min när jag gjorde det. Inget att oroa sig över!
  • johjen

Hej!

Alla värden var bra!

Sambons simmare låg på 250 mjloner till antalet och jag hade 1,3 i äggresrevsvärde vilket är ok för min ålder. Inga hormonella störningar och inget konstigt på VUL. Läkaren kunde se att jag precis hade haft ägglossning vilket stämmer med mina beräkningar. Efter vi pratat en stund tyckte läkaren att vi skulle boka in mig på en spolning efter nästa mens för att säkerställa att det är fri passage. han sa oxå att vi har goda förutsättningar att bli gravida på egen hand men skulle det inte ta sig på ett tag ska vi inte vänta jätte länage med att genomföra någon slags behandlig som IVF. Han tyckte att vi efter spolning bör försöka några månader till och sedan återkomma om det inte går av sig själv.

Känns skönt och spolning är inbokad till 15 april sen uppföljningsmöte strax efter det.

Glad påsk till er alla!

• bebitankar
    Stargazers skrev 2013-03-27 16:23:16 följande:
    Om det med ultra gyn menas samma sak som vaginalt ultraljud så innebär det att gynekologen för in en stavliknande sak för att kolla att allt står rätt till "där nere" via en skärm. Tog kanske 2 min när jag gjorde det. Inget att oroa sig över!
    Nej, det har jag redan gjort. Två gånger :P Men fick en remiss till ultra gyn på Odenplan för att undersöka mina äggledare typ. Jag har googlat lite och tror jag kommit fram till att vi ska spola dom. Men dom har inte sagt att det är det vi ska göra, men det låter som att det är det vi ska göra i alla fall. Jag hoppas på det, för jag hoppas att det ska räcka med det för att något ska hända :) 
  • Thotis90
    bebitankar skrev 2013-03-27 18:09:17 följande:
    Nej, det har jag redan gjort. Två gånger :P Men fick en remiss till ultra gyn på Odenplan för att undersöka mina äggledare typ. Jag har googlat lite och tror jag kommit fram till att vi ska spola dom. Men dom har inte sagt att det är det vi ska göra, men det låter som att det är det vi ska göra i alla fall. Jag hoppas på det, för jag hoppas att det ska räcka med det för att något ska hända :) 
    Jag skall spola mina äggledarna i slutet av april/början av maj, men i kallelsen står det att jag skall göra en undersökning av livmoder och äggledare. 
    Fertilitetsutredning - hedblom.blogg.se
  • bebitankar
    Thotis90 skrev 2013-03-27 18:36:32 följande:
    Jag skall spola mina äggledarna i slutet av april/början av maj, men i kallelsen står det att jag skall göra en undersökning av livmoder och äggledare. 
    Okej. Då är jag ännu mer säker på att det är det jag ska göra. För det var det dom sa till mig att jag skulle göra. 
    Jag har hört att det ska göra ont. Är det någon som gjort det som vet om det gör ont? Jag kan tänka mig att det är obehagligt, men kommer det göra ont? När jag bokade tiden så sa hon att jag skulle få hem något piller jag skulle ta ca 1 timme innan. Tror att det är något smärtstillande.  
  • Thotis90
    bebitankar skrev 2013-03-27 19:16:25 följande:
    Okej. Då är jag ännu mer säker på att det är det jag ska göra. För det var det dom sa till mig att jag skulle göra. 
    Jag har hört att det ska göra ont. Är det någon som gjort det som vet om det gör ont? Jag kan tänka mig att det är obehagligt, men kommer det göra ont? När jag bokade tiden så sa hon att jag skulle få hem något piller jag skulle ta ca 1 timme innan. Tror att det är något smärtstillande.  
    Det är olika från person till person. Min syster kände ingenting när hon spolade sina äggledare. 
    Fertilitetsutredning - hedblom.blogg.se
  • bebitankar
    Thotis90 skrev 2013-03-27 19:19:21 följande:
    Det är olika från person till person. Min syster kände ingenting när hon spolade sina äggledare. 
    Okej. Ja man kanske inte kan förbereda sig så mycket för det :P bara försöka vara lugn och ta det som det kommer :) Jag hoppas att det inte gör ont, haha.
  • familjenl
    Det är olika för alla! Jag fick ta alvedon innan men det gjorde riktigt ont ändå, så min upplevelse av det var inte den bästa..

Men som sagt är det olika för alla, och läkaren var förvånad över att jag fick så ont och blev dålig efteråt så det hör nog inte till det normala. :) 
  • Maramina

För mig kändes det knappast. Då hade jag tagit en Alvedon två timmar innan. Och så fick jag prniccilintablett i förebyggande syfte efter undersökningen.

Vid spolningen så sprutar de in kontrastvätska in i äggledarna samtidigt som de har en ultraljudsstav inne i en (det är det som är ett VUL). På så vis ser man både livmodern och hur äggledarna ser ut. Vätskan de sprutar in kan även göra så att eventuella stopp lossnar om de är av lättare slag
Svar på tråden Utredning i slutet av 2012 eller början på 2013