• familjenl

Utredning i slutet av 2012 eller början på 2013

Någon mer som precis är på gång att starta en utredning och vill följas åt de närmsta månaderna? Dela erfarenheter och dylikt?

• Svar på tråden Utredning i slutet av 2012 eller början på 2013
  • lilljen
    jagsaknardig skrev 2013-03-19 18:14:32 följande:
    Problemet var att de efter många om och men upptäckte en polyp någonstans i livmoderhalsen!? så de fick ta bort den först (utan bedövning!) och efter det fick de avbryta pga kraftig smärta. De sa att det var pga polypen det gjorde så ont och att det inte skulle göra så ont nästa gång så det hoppas jag verkligen! Tror/hoppas inte det kommer vara någon fara för din del, kram

Ajaj :( Precis samma sak hände mig men de spolade först så det fick bra, kändes knappt. Men polypen. Satan så ont det gjorde! Nästa gång kommer vara en pick-nick jämförelsevis .
  • bebitankar

Får jag hoppa in i den här tråden? Jag har inte hunnit läsa igenom den så vet inte hur långt alla ni har kommit i eran utredning. Men jag och min sambo var på vår gynmottagning idag och vi ska börja utredning nu. Usch, är jättenervös över det här! Jag har tagit massa blodprover som såg normala ut. Men har tre cystor som sitter ihop på min högra äggstock så ska på ultra gyn för att kolla närmare på dom. 
    Fick ännu fler blodprover jag ska göra och sambon också, plus att han ska lämna spermaprov.
    Jag förstår att det här kommer bli en lång resa. 
    Hur långt har ni kommit i era utredningar? Kan ni dela med er av era erfarenheter av hur det var i början för er?  

• Maramina
    bebitankar skrev 2013-03-20 11:32:53 följande:
    Får jag hoppa in i den här tråden? Jag har inte hunnit läsa igenom den så vet inte hur långt alla ni har kommit i eran utredning. Men jag och min sambo var på vår gynmottagning idag och vi ska börja utredning nu. Usch, är jättenervös över det här! Jag har tagit massa blodprover som såg normala ut. Men har tre cystor som sitter ihop på min högra äggstock så ska på ultra gyn för att kolla närmare på dom. 
    Fick ännu fler blodprover jag ska göra och sambon också, plus att han ska lämna spermaprov.
    Hur långt har ni kommit i era utredningar? Kan ni dela med er av era erfarenheter av hur det var i början för er?  
    Hej och välkommen!

Vi har gått igenom hela utredningen. Vi gjorde den innan jul och fick svaren efter helgerna. Då låg jag lite lågt med mitt AMH och mannens spermieantal var inte så högt som man hade önskat och inte var kvaliteten det heller. Läkaren trodde att vi visst skulle kunna bli gravida själva, men att vi inte borde vänta för länge. Men han rekommenderade IVF och ICSI.

Efter mycket grubblande kom vi fram till att vi inte har tiden att försöka hur länge som helst till. Kliniken vi gjorde utredningen vid gav oss dispens till att få köpa deras paket med 3 IVF:er trots att mitt AMH låg under deras gräns, förutsatt att vi påbörjade processen innan mars månad. Då ett försök kostar 29000 och trepack 57000 så valde vi att köra på. Vi hoppas ju med att lyckas på redan första försöket, men för att slippa känna sådan press så kändes trepack lugnast.

Så i början av februari var vi iväg till kliniken och jag fick lära mig hur sprutorna skulle tas. Samtidigt togs deet prov på min ämnesomsättning då jag hade känt av för mig typiska symptom för att den inte är ok. Mycket riktigt var den inte ok, jag fick justera min Levaxindos och i måndags var jag och tog ett nytt prov. Fick resultatet idag, den var OK! Så imorgon ska jag börja spraya och den 4 april ska jag in för att ta prover och se om jag är helt nedreglerad (kör långa protokollet)! Skrattande
  • Thotis90
    Hur långt har ni kommit i era utredningar? 
    Vi var på vårat första besök den 28/2. Vi fick träffa en kurator som berättade hur utredningen kommer att gå till. Det togs blodprover på mig och sambon fick med sig information om spermaprovet + en bägare hem. En vecka senare lämnade han sitt prov.

I måndags (18/3) var vi på vårat andra besök, den här gången med läkare. Vi fick svar på våra prover och det gjordes ett VUL på mig. Det såg bra ut och läkaren sade att chansen är stor att jag kommer bli gravid.  Det är bara en frågan om tid och om det behövs hjälp på traven.

Nästa steg i utredningen blir spolning av äggledarna. När det blir vet vi inte, men det dröjer en till två månader.  

Det värsta med vår utredning var väntan mellan spermaprovet och andra besöket. Vi hade ingen aning om vad provsvaret skulle säga, så när vi fick veta att allt såg fint ut höll jag på att börja gråta. Vilken lättnad! 
    Fertilitetsutredning - hedblom.blogg.se
  • Sorkfeber
    Välkommen!
    Vad tråkigt att höra om cystorna, hoppas allt är godartat och att de snart är borttagna!
    Ta några skopor tålamod och lugnande för vänteprocessen, för den uppfattar jag som värst. Eviga väntan att få komma framåt.

Resumé av vår utredning som hållit på i c.a 6 månader:
    2012:
    November - Kontaktar fertilitetskliniken, landsting
    December - Remiss, lämnar in nya blodprover
    2013
    Januari
    10/1 D lämnar in sitt spermaprov
    23/1 Första mötet på fertilitetskliniken/KK.
    = VUL och genomgång av vår historia och min problematik/fertilitetsproblem.
    24/1 Progynonstart & Provera start.
    Februari
    5/2 VUL
    19/2 Lämnar blodprov, Kromosomanalys
    Mars
    7/3 - MR uterus/ovarier/cervix ((magnetresonanstomografi; förk. MR)
    26/3 - Osteoporos - bentäthetsröntgen, Falun
    April
    3/4 - Äggledarspolning HSS-spolning

Ungefär så ser vår utredning ut, men det är ju väldigt olika för alla. Ett första möte med ett VUL och blodprover om/med AMH och FSH brukar väl vara vanligt. Spermieprov och spolning av äggledarna.  
  • familjenl
    Hej och välkommen!

Vår resa:

Ringde sjukhuset i oktober 2012 efter att ha försökt bli gravida sedan oktober 2011. Var på vårt första möte i nov 2012 där de tog blodprover. I januari 2013 fick mannen lämna spermaprov och de undersökte mig och de misstänkte redan då PCOS.  I februari fick jag lämna fler blodprover och göra spolning av äggledarna.  Det var fritt flöde på äggledarna men proverna bekräftade PCOS så det bestämdes att jag skulle få börja med pergotime vid nästa mens. Och där är jag nu.

JUST NU: 
    Avslutade min första kur pergotime i måndags och var hos läkaren idag för att se om ägget/äggen mognat som de ska. De hade inte hunnit växa så mycket än så jag ska tillbaka dit på måndag. Det kan ev. bli ägglossning i helgen sa läkarn så jag ska köra med ägglossningstest fr.o.m imorn har jag tänkt.

Det var två lite större ägg så det finns en risk/chans att två släpper - och jag hoooooopppas faktiskt på det... Haha.. Eftersom det är 1 på 10 som får tvillingar av pergotime så har jag börjat hoppats på det. Jag har hela livet gått och sagt att jag ska tvillingar (fram till vi började försöka får då insåg jag att det skulle bli jobbigt) men nu har jag börjat hoppats igen.. haha ;)

• Ylle99

Jag är också klar med min utredning ( eller vår utredning snarare ;). Den gick förvånansvärt smärtfritt både mentalt och fysiskt. Det var jobbigare innan man fattade beslutet att ta kontakt med någon. Kontentan av vår utredning är att vi inte har hinder utan vi ska kunna lyckas på egen hand. Eftersom jag är 33 så ska vi försöka till efter sommaren, har inget hänt så får vi remiss till ivf.

Som någon annan skrev - ta det lugnt och ha tålamod ;). Lycka till!

• bebitankar

Tack så jättemycket för alla era svar! {#emotions_dlg.flower}

Maramina; men det låter ändå som att era "problem" (gud vad dumt det låter att skriva så men hittar inget bättre ordval just nu) borde vara tillräckliga för att få IVF. Vart ligger gränsen för att man ska få det gratis? Det kanske är svårt att svara på.  Håller verkligen tummarna för att det går på första för er! Får ni frysa in flera ägg i så fall om ni vill ha syskon? Jag tänkte, eftersom ni ändå har betalat för alla tre så borde ni få använda de andra två (förutsatt att det går på första) för framtida bruk?

Thotis90; Ingår det i utredning att spola äggledarna eller måste man betala extra för det? Jag hoppas verkligen att alla våra prover ser bra ut och att det räcker med en spolning. Vi har nästa tid hos läkaren 29/4. Det är ju en evighet dit! Men det är väl bara att vänja sig, det kommer nog bli en hel del väntan.

Som några nämnde, man får ha is i magen och försöka ta det lugnt. Det är ju ingen idé att stressa upp sig, det får inte tiden att gå snabbare direkt.

Igen, tack så jätte mycket för alla era svar! Uppskattar vart enda ett av dom.  

• Maramina
    bebitankar skrev 2013-03-20 21:51:31 följande:
    Tack så jättemycket för alla era svar! 

Maramina; men det låter ändå som att era "problem" (gud vad dumt det låter att skriva så men hittar inget bättre ordval just nu) borde vara tillräckliga för att få IVF. Vart ligger gränsen för att man ska få det gratis? Det kanske är svårt att svara på.  Håller verkligen tummarna för att det går på första för er! Får ni frysa in flera ägg i så fall om ni vill ha syskon? Jag tänkte, eftersom ni ändå har betalat för alla tre så borde ni få använda de andra två (förutsatt att det går på första) för framtida bruk? .  

Man får bara ett antal gratisförsök om man inte har gemensamma barn sedan tidigare. Då vi har en 3 åring så får vi inte det. Gränsen på AMH:t har de bara på paketlösningarna så vi blev ju glada när vi får ta det trots att jag ligger under. Men samtidigt så måste det ju betyda att de anser att vi har så pass goda chanser att lyckas att de vågar ge oss erbjudandet och ändå gå vinst, och det är ju kul!

Skulle det vara så att vi lyckas på första försöket så har vi utnyttjat vårt erbjudande och då har ju kliniken gått vinst på att ge oss erbjudandet i och med att vi inte utnyttjat alla gångerna. Däremot så kan man, om man vill, och betalar för det, frysa in eventuell överskott av befruktade ägg för en eventuell framtida syskonförsök. De frysta, befruktade äggen får endast frysas i fem år enligt gällande lagar. Men det lär inte bli aktuellt för oss då vi redan, som sagt var, redan har ett barn och då vi är 36 respektive 38 år gamla.

Är du nyfiken på att läsa på lite mer om det hela så kan du kolla på klinikens hemsida, nordicivfcenter.se/

Bra information finns även på fertilitetsguiden.nu Den länken hittade jag i en broschyr som heter "Boken till paret - om ofrivillig barnlöshet och vehandling" som den utredande läkaren gav oss. Det är läkemedelsföretaget MSD, även känd som Merck som gett ut den.
  • bebitankar

Maramina; Ja, att bara får ett antal försök gratis visste jag. Men tyckte det lät som att ni borde uppfylla dom kraven. Men då visste jag inte att ni hade ett barn sen tidigare. För det visste jag att man inte får ha några gemensamma barn. Men då är det ju skönt att ni fick det där erbjudandet. 
    Jag blev lite klokare av att läsa ditt svar, tack :) Ska kolla lite på sidorna du länkade också :) 

Svar på tråden Utredning i slutet av 2012 eller början på 2013