Inlägg från: bebitankar |Visa alla inlägg
  • bebitankar

Utredning i slutet av 2012 eller början på 2013

Får jag hoppa in i den här tråden? Jag har inte hunnit läsa igenom den så vet inte hur långt alla ni har kommit i eran utredning. Men jag och min sambo var på vår gynmottagning idag och vi ska börja utredning nu. Usch, är jättenervös över det här! Jag har tagit massa blodprover som såg normala ut. Men har tre cystor som sitter ihop på min högra äggstock så ska på ultra gyn för att kolla närmare på dom. 
    Fick ännu fler blodprover jag ska göra och sambon också, plus att han ska lämna spermaprov.
    Jag förstår att det här kommer bli en lång resa. 
    Hur långt har ni kommit i era utredningar? Kan ni dela med er av era erfarenheter av hur det var i början för er?  

• bebitankar

Tack så jättemycket för alla era svar! {#emotions_dlg.flower}

Maramina; men det låter ändå som att era "problem" (gud vad dumt det låter att skriva så men hittar inget bättre ordval just nu) borde vara tillräckliga för att få IVF. Vart ligger gränsen för att man ska få det gratis? Det kanske är svårt att svara på.  Håller verkligen tummarna för att det går på första för er! Får ni frysa in flera ägg i så fall om ni vill ha syskon? Jag tänkte, eftersom ni ändå har betalat för alla tre så borde ni få använda de andra två (förutsatt att det går på första) för framtida bruk?

Thotis90; Ingår det i utredning att spola äggledarna eller måste man betala extra för det? Jag hoppas verkligen att alla våra prover ser bra ut och att det räcker med en spolning. Vi har nästa tid hos läkaren 29/4. Det är ju en evighet dit! Men det är väl bara att vänja sig, det kommer nog bli en hel del väntan.

Som några nämnde, man får ha is i magen och försöka ta det lugnt. Det är ju ingen idé att stressa upp sig, det får inte tiden att gå snabbare direkt.

Igen, tack så jätte mycket för alla era svar! Uppskattar vart enda ett av dom.  

• bebitankar

Maramina; Ja, att bara får ett antal försök gratis visste jag. Men tyckte det lät som att ni borde uppfylla dom kraven. Men då visste jag inte att ni hade ett barn sen tidigare. För det visste jag att man inte får ha några gemensamma barn. Men då är det ju skönt att ni fick det där erbjudandet. 
    Jag blev lite klokare av att läsa ditt svar, tack :) Ska kolla lite på sidorna du länkade också :) 

• bebitankar
    Stargazers skrev 2013-03-21 08:29:05 följande:
    Det jobbiga med detta är dock att ingenting kommer hända förrän till hösten då gyn inte skickar någon remiss förrän mannen tagit ett till spermaprov vilket han inte får göra förrän i maj. All denna vääääntan är så jäkla påfrestande. Har verkligen ingen lust att vänta i 6 månader till. Men tyvärr kan man ju inte påverka detta själva. 
    Vi är i stadiet där vi håller på att lämna massa prover. Har lämnat 2/4 blodprov, sambon ska lämna spermaprov + blodprov. Vi har återbesök 29/4 och då ska vi få alla provsvar. Det känns som en evighetsväntan dit. 
    Vad jobbigt att ni måste vänta 6 månader till! Man vill ju bara att något ska hända nu nu nu!
    lilljen skrev 2013-03-21 09:50:49 följande:

Välkommen hit! Vi tog kontakt med en fertilitesklinik vid årsskiftet, fick tid i början av februari och IDAG ska vi på"slutsamtal" (nervöst men skönt) Då får vi svar på de blodprov jag lämnade vid första besöket, sambons spermaprov och vad hon tror om min ägglossning, har pco men ägglossar spontant ca 8 ggr per år ( baserat på min känsla, äl-test och längden på menscykeln). Vi är 36 bägge två så gissar att vi kommer köpa oss lite behandlingar i väntan på en ev landstingsbetald ivf.
    Oj, lycka till idag då! Hoppas ni får något bra besked. Håller tummarna för er :)
    Hur länge kan ni få vänta på att landstinget ska betala ivf?

• bebitankar

Lilljen; men man kan väl ringa vårdkansliet och ställa sig i kö i hela landet. Då behöver ni förhoppningsvis inte vänta så länge :) det gjorde en bekant till mig och istället för 1,5 år fick dom en tid efter typ 1,5 månad. Ni borde kolla upp det om ni inte redan gjort det.
    Vad skönt att alla prover var bra! Vilken lättnad. Men förstår att man då undrar varför inget hänt. :/ hur ska man då komma fram till hur man ska gå till väga.

Thotis90; okej. Men det borde väl räknas som en remiss om det är läkaren som bokar. Och remisser behöver man väl inte betala för?

• bebitankar

Lilljen; förstår dig helt och hållet. Klart man blir fundersam då. Jag hoppas att dom kan se vad som orsakat våra problem så man kan lösa det. Skulle vara jobbigt att få ett svar att dom inte vet vad som är felet.
    Ja men det gör ni helt rätt i :)

• bebitankar

Maramina; vilket bra svar du gav! Det där med att sätta upp delmål under vägen ska jag nog också göra. Det lät så himla smart! :) även om det inte var jag som frågade så tackar jag för svaret :)
    Jag ska precis börja ett nytt jobb (eller uppdrag då jag jobbar som konsult) så jag hoppas att det kommer hålla mig sysselsatt under väntan.

• bebitankar

Jag måste bara fråga, är det någon som har erfarenhet av ultra gyn? Jag ska dit om ca 2 veckor, men vet inte exakt vad jag ska göra där. Det enda min läkare sa var att vi skulle kolla inuti min livmoder.
    Men är det någon som varit där som vet mer exakt vad dom gör?

• bebitankar
    Stargazers skrev 2013-03-27 16:23:16 följande:
    Om det med ultra gyn menas samma sak som vaginalt ultraljud så innebär det att gynekologen för in en stavliknande sak för att kolla att allt står rätt till "där nere" via en skärm. Tog kanske 2 min när jag gjorde det. Inget att oroa sig över!
    Nej, det har jag redan gjort. Två gånger :P Men fick en remiss till ultra gyn på Odenplan för att undersöka mina äggledare typ. Jag har googlat lite och tror jag kommit fram till att vi ska spola dom. Men dom har inte sagt att det är det vi ska göra, men det låter som att det är det vi ska göra i alla fall. Jag hoppas på det, för jag hoppas att det ska räcka med det för att något ska hända :) 
  • bebitankar
    Thotis90 skrev 2013-03-27 18:36:32 följande:
    Jag skall spola mina äggledarna i slutet av april/början av maj, men i kallelsen står det att jag skall göra en undersökning av livmoder och äggledare. 
    Okej. Då är jag ännu mer säker på att det är det jag ska göra. För det var det dom sa till mig att jag skulle göra. 
    Jag har hört att det ska göra ont. Är det någon som gjort det som vet om det gör ont? Jag kan tänka mig att det är obehagligt, men kommer det göra ont? När jag bokade tiden så sa hon att jag skulle få hem något piller jag skulle ta ca 1 timme innan. Tror att det är något smärtstillande.  
  • bebitankar
    Thotis90 skrev 2013-03-27 19:19:21 följande:
    Det är olika från person till person. Min syster kände ingenting när hon spolade sina äggledare. 
    Okej. Ja man kanske inte kan förbereda sig så mycket för det :P bara försöka vara lugn och ta det som det kommer :) Jag hoppas att det inte gör ont, haha.
  • bebitankar

Jag såg nu först att mitt senaste inlägg inte kom med. Det verkar vara något fel när jag försöker skriva från mobilen.

Familjenl; Vilken otur att det gjorde så ont för dig. Jag har ganska låg smärtgräns, så jag hoppas att det inte kommer göra ont, haha.

Maramina; Jag har fått hem ett piller jag ska ta ca 1 timme innan besöket. Hoppas det hjälper :) Hjälpte spolningen för dig? Jag hoppas verkligen att det är något lätt som ligger i vägen och att dom kan spola bort det och sen funkar det, haha Önsketänk, men man kan alltid hoppas :)

• bebitankar
    Sorkfeber skrev 2013-04-02 19:57:30 följande:
    Så sjukt jäkla nervös, imorgon 11.00 är det dags för spolningen.

Sjuktsjukt nervös, jag vill nästan inte fast jag vill ju såklart göra det sista i vår utredning.
    Ska även imorgon få svar på kromosomanalysen, nytt AMH-värde och MR-röntgen.

Så händelsens dag är nära! ;)

Åh lycka till imorgon! Jag är också jättenervös inför min på måndag. Är det ert sista steg i utredningen? Blir det IVF sen eller? 
  • bebitankar
    Sorkfeber skrev 2013-04-02 20:09:14 följande:
    Tack!
    Ja, nu är det de sista i utredningen. Vi har hållit på i c.a 6 månader nu. Jag HOPPAS att vi får gå direkt till IVF men det är lite osäkert om jag kan få fram ägg eller inte, så provsvaren av allt summa sumarum med spolningen imorgon skall väl leda till ngt beslut :)

*andas* Lycka till själv på måndag!  
    Okej. Hoppas ni får bra svar imorgon då. Lycka till! Kram
  • bebitankar

Härligt sorkfeber att det är på gång på riktigt nu! Tänk att snart kommer du vara gravid. Hoppas det sig på första försöket :) Skönt att det går så fort också. 

• bebitankar
    Sorkfeber skrev 2013-04-15 09:37:03 följande:
    Äntligen!
    Idag ska vi upp på fertilitetskliniken och få IVF-introduktionen.
    Går allt som det ska (att mensen kommer i veckan) är det sprutstart denna veckor och vår IVF-resa får börja efter 6 månaders väntan/utredning!

Kram på er alla!  
    Åh vad spännande! :D Lycka till! 
Svar på tråden Utredning i slutet av 2012 eller början på 2013