• Maramina

Någon mer med svårigheter att få till ett syskon?

Efter sammanlagt 16 försök, och två missfall under den här tiden (en konstaterad av sjukvården, en utan läkarkontakt) till att få till ett syskon till vår dotter på snart 3 år så ska vi i december påbörja en utredning. Dottern blev till på 7:e försöket men nu tycks det inte vilja ta sig.

Det vore trevligt att komma i kontakt med andra som också har försökt ett tag att få till ett syskon till det/de barn man redan har. Någon som vill hänga här med mig?

• Svar på tråden Någon mer med svårigheter att få till ett syskon?
  • M  och  M

Hur tänker ni andra kring hälsa och ta hand om er själva? Jag gör verkligen det, äter bra, sover mkt, dricker nästan aldrig alkohol, rör på mig varje dag, tar det lugnt, gör saker jag trivs med osv. Men inte fan hjälper det!

• Royalle
    jamka skrev 2014-04-23 17:51:45 följande:
    Tack så mycket för alla gratulationer! Jag försvinner än så länge från tråden men jag återkommer sedan för att berätta hur det går. Lycka till ni andra! Och tänk att det kan vara så att i tre år funkar det inte och man blir inte gravid och sedan plötsligt när man minst förväntar sig och är över 35 år gammal lossnar något och man blir gravid och inte bara en gång utan 3 gånger! Sedan gäller det bara att kunna behålla graviditeten.
    Min läkare sa faktiskt till mig (som bara en gång vi 20 blivit spontangravid tidigare) att det går en gräns för vissa vid 35. Plötsligt kan någon som aldrig kunnat bli gravid bli gravid flera gånger utan problem.
    Jag antar att det inte gäller alla, men han sa faktiskt att det inte var alls ovanligt att barnlösa par plötsligt blir gravida när kvinnan är runt 35. Anledninge till att vi pratade om det var just att jag blivit gravid efter att ha kört oskyddat i 15 år
  • M  och  M
    Royalle skrev 2014-04-24 20:05:27 följande:
    Min läkare sa faktiskt till mig (som bara en gång vi 20 blivit spontangravid tidigare) att det går en gräns för vissa vid 35. Plötsligt kan någon som aldrig kunnat bli gravid bli gravid flera gånger utan problem. Jag antar att det inte gäller alla, men han sa faktiskt att det inte var alls ovanligt att barnlösa par plötsligt blir gravida när kvinnan är runt 35. Anledninge till att vi pratade om det var just att jag blivit gravid efter att ha kört oskyddat i 15 år

Vad påstod han det berodde på?
  • Chasingdreams

Idag påbörjade vi vår fertilitetsutredning och vi fick ganska snabbt besked om att sambons spermaprov var dåligt, både gällande volym, rörlighet och mängd. Läkaren bedömde att i nuläget var våra chanser att bli gravida spontant obefintliga. Resultatet var ganska förvånande då vi blev gravida direkt med sonen. Vår chans verkar nu vara ivf med microinjektion. I juni ska dock först ett nytt spermatest göras. Någon av er som också har liknande problem?

• Galenpannan

MissyT: Jag brukade testa på dag 10 tidigare men testar inte längre, mensen har ju kommit utan att jag hunnit testa!

Royalle: Jag hoppas det ger ökade chanser att jag närmar mig 35, nästa år så kanske det blir vår tur

Chasingdreams: Skönt att ändå få ett så snabbt svar, men också tråkigt att simmarna både är få och inte så rörliga. Hoppas att det bara var tillfälligt och att proverna visar bättre kvalitet vid nästa prov, iaf för att öka chanserna vid ivf. Hur kändes beskedet för er båda?

Jag var på läkarbesök igår och vi ska avsluta alla prover inför en ivf-start. Läkaren tyckte dock att det var tidigt men det tycker inte vi. Det verkar inte spela någon roll för vi hinner ändå inte börja någon ivf innan sommaren. Kändes tråkigt när vi fick beskedet men nu känns det ok när vi har en plan!

• Kingston

MissyT: jag försöker hålla mig till bim iaf!

M och M: jag försöker leva väldigt sunt utan att "sluta leva". Tränar 4-5 dagar i veckan, äter bra mat, dricker inte, röker eller snusar inte osv. Men man verkar inte ha så mkt nytta utav det i det här avseendet. Man får göra det för sin egen skull. Det anser åtmn. jag.

Chasingdreams: förstår att det måste varit tunga nyheter! Men samtidigt ett stort steg närmre en lösning. Så man får försöka göra det bästa av situationen och se det positivt.

För övrigt hoppas jag verkligen att jag inte ska behöva vänta tills jag är 35 år (är 27 nu) innan nästa mirakel kommer! Då kommer jag ha gett upp för länge sen (om jag känner mig själv rätt)...

• MissLiz

missyT: Jag har bara testat en gång på ett år, när mensen var två dagar sen. Tyvärr var det Apiforce som förlängt cykeln...

M och M: Jag bestämde mig för att sluta fokusera på bebisverkstad och istället fokusera på mitt välmående i början av mars. Jag har ätit någorlunda strikt lågkolhydratkost sen dess och löptränar 3 gånger i veckan. Jag sover oftast 8 timmar i sträck på nätterna, äter extra folsyra, D- och B-vitaminer och en multivitamin. Jag dricker ingen alkohol och har aldrig rökt. Mitt BMI är perfekt...

Resultatet av kost och motion är att jag mår MYCKET bättre, både psykiskt och fysiskt. Men inte blir jag på smällen för det! 

Jag hoppas också på att nästa mirakel kommer före jag blir 35, är 29 år nu...

• Gweny

Chasingdreams>> Jobbigt besked för er!  Vi har ju följts åt en längre tid nu, och verkar som det fortsätter. Men nu har vi börjat få några svar iallafall och förhoppningvis kan vi få hjälp och lyckas få våra mirakel. 

Galenpanna>> skönt att ni har en plan nu iallafall och kan förbereda er för det!

MissLiz>> härligt att kosten och träningen gör att du mår bättre! Har själv börjat en kämpig väg för sundare och bättre livsstil, allt för att förbättra våra chanser. Har inget bra BMI själv och ihop med min pcos, så vet jag vad som måste ändras.

Annars så går jag varje dag och väntar på något besked, men ingenting!! Så frustrerad att inte komma någon vart, mailade den privata idag, se om jag får något svar.

• MissLiz

Gweny: Hoppas verkligen att du snart kan påbörja en behandling. Måste vara otroligt frustrerande att bara gå och vänta på att besked!

Jag har tagit tag i utredning och står på väntelistan hos landstinget, troligen provtagning innan semestern och läkarbesök efter sommaren. Den privata kliniken hade tider efter sommaren först. Just nu känns landstinget som ett bättre alternativ. Så nu tänker jag försöka att inte fundera över barnlösheten så mycket och se till att det blir ordentligt med mys kring ÄL-tiderna. 

• Chasingdreams

Galenpanna: Jag tyckte att beskedet var jobbigt. Sambon är ganska oberörd, precis som han varit under hela processen. Han tror absolut att det kommer lösa sig eftersom vi blivit gravida förut. Det som dock också framkommit i allt krånglande är att han är lite tveksam till fler barn. Nu väntar nya prover i juni och så får vi se hur läget är då. Har de hittat något som krånglar för er? För oss blir det troligen också ivf efter sommaren. Skönt att ni också har en plan.

Gweny: Jag hoppas så att vi båda ska lyckas. Vad är det för besked du väntar på just nu?

MissLiz: Skönt att ni kan få göra era prover snart. Tråkigt att kliniken inte hade snabbare tider, men vi fick också vänta ett tag. Om det skulle vara så att ni behöver ivf via dem går det ganska snabbt i alla fall.

Svar på tråden Någon mer med svårigheter att få till ett syskon?