• Maramina

Någon mer med svårigheter att få till ett syskon?

Efter sammanlagt 16 försök, och två missfall under den här tiden (en konstaterad av sjukvården, en utan läkarkontakt) till att få till ett syskon till vår dotter på snart 3 år så ska vi i december påbörja en utredning. Dottern blev till på 7:e försöket men nu tycks det inte vilja ta sig.

Det vore trevligt att komma i kontakt med andra som också har försökt ett tag att få till ett syskon till det/de barn man redan har. Någon som vill hänga här med mig?

• Svar på tråden Någon mer med svårigheter att få till ett syskon?
  • M  och  M

Får inte mannen ingå i utredningen hos er? När vi gjorde på kvinnokliniken så tog de spermatest på min man också samtidigt som de gjorde tester på mig

• Maramina
    Galenpannan skrev 2014-04-21 17:32:02 följande:

Maramina; jag tror heller inte på den psykiska aspekten men vi har fått höra det av två gyn/fertilitetsläkare, en allmänläkare och tre barnmorskor. Men vårt landsting bekostar också nara ett IVF! Jag hoppas på bra möjligheter för oss!

Men något är ju galet när inget händer.

M och M: tack, det är fruktansvärt. Han föddes i v. 40! Vi måste också överlägga ett trepack!

Kan du inte vända dig till dom och be om vägledning för vad ni ska göra åt saken om det är så "enkelt"?
  • MissLiz

Hej!

Jag smyger in här om det är ok. Jag har en dotter som precis fyller 3 år. Hon blev till på andra försöket och vi har försökt få till ett syskon i ett år nu. Jag har regelbunden mens och ägglossningar, lever hälsosamt och är normalviktig. Fattar inte vad som är problemet?! Drömmen är tre barn men just nu känns allt hopplöst...

alem: Underbart att höra att ni blev gravida efter så många försök! Tror du att det var någonting särskilt som gjorde att ni lyckades?

• M  och  M
    MissLiz skrev 2014-04-22 07:34:58 följande:
    Hej! Jag smyger in här om det är ok. Jag har en dotter som precis fyller 3 år. Hon blev till på andra försöket och vi har försökt få till ett syskon i ett år nu. Jag har regelbunden mens och ägglossningar, lever hälsosamt och är normalviktig. Fattar inte vad som är problemet?! Drömmen är tre barn men just nu känns allt hopplöst... alem: Underbart att höra att ni blev gravida efter så många försök! Tror du att det var någonting särskilt som gjorde att ni lyckades?

Kunde varit jag som skrivit, exakt som vi förutom att min dotter precis fyllt fyra och vi försökt i snart två år... Hon blev till på 6:e försöket
  • Chasingdreams

Galenpanna: Låter verkligen knepigt att de säger att det beror på psykologiska faktorer. Man läser ju överallt om att stress och liknande kan ställa till det, men samtidigt blir ju barn till mitt under krig eller andra hemska omständigheter... Och det är klart att man blir stressad när inget händer. Vi ska också söka privat eftersom vi inte kan få hjälp med ivf av landstinget.

Maramina: Skönt med så pass hög andel som lyckas med ivf. Som du resonerade tänker även jag om ivf är aktuellt för oss. Jag vill inte behöva "tänk om" sedan... Jag är dock rädd att kejsarsnittet skapat ärr i min livmoder och då hjälper inte ivf. Men vi får se vad utredningen säger.

Och det jag slås av är hur många av oss som blev gravida relativt lätt första gången. Skönt att man inte är ensam även om jag såklart inte önskar någon sekundär barnlöshet.

• Galenpannan

M och M: Vi blev erbjudna att göra spermatest men vi fick uppfattningen att mannens spermier inte varierar så mycket i varken mängd eller kvalitet. Så vi tyckte det var överflödigt, då, men nu önskar vi såklart att vi gjort det då. Vi bor långt från både landstingets och privata kliniker så att göra ett nu är inte något man gör i en handvändning.

Maramina: Eller hur, det är som du skriver. Att om den bästa medicinen är att slappna av så skulle alla oförklarligt barnlösa inte finnas. Jag har tagit det lite med en klackspark och tänker att vi får väl göra det på vårt eget sätt (privat ivf)

Chasingdreams: Klart att vi hade kunnat vänta och försöka på egen hand ett tag till, för uppenbarligen så funkar det ju för oss. Jag har varit gravid tre gånger så någon gång borde det ju ta sig. Men, det är extremt påfrestande att vara i denna situation. Får ni inte utredning från landstinget? Jag tror det vanliga är att man kan få utredningen även vid sekundär barnlöshet!

• Chasingdreams

Galenpanna: Landstinget har uppgett att vi kommer få vänta i minst ett halvår på utredning via dem. När jag skulle kolla upp mina kraftiga mensblödningar för ett tag sedan skulle jag egentligen ha fått remiss inom 8 veckor men det tog 16 veckor... Jag har dock ställt mig i kö för en utredning i fall det skulle visa sig att jag behöver operation eller liknande, för det kan de nog bistå med. Så jag kör lite dubbelt, men som sagt kommer jag få vänta länge än och under tiden tänkte jag ta och göra färdigt den privata utredningen (blir ju tokig av ovissheten). Landstinget hjälper ju ändå inte till med ivf.

• Galenpannan

Chasingdreams: Det var lång väntetid. Vårt annars ganska fattiga landsting så fick jag komma nästkommande vecka på första möte och därefter en månad till äggledarspolning där jul/nyår hamnade emellan. Ibland kan dom! En privat utredning är ju ganska överkomlig i pris och om ni dessutom väljer att gå vidare till ivf genom samma klinik så får ni nog den perfekta behandlingen för er. När är det dags för behandling?

• missyT

Hejsan.

Skrev och sa hej här för ett tag sedan. Sen stack jag huvudet i sanden och "vågade" inte komma hit igen + att mitt konto blev kapat *suck*

Min man och jag har försökt i 4år och 3Månader. BIM är 1/5. 

innerst inne hoppas jag så otroligt mycket.. som alltid, fast jag inte borde.
    Hoppas jag får vara med här :) mvh T

Svar på tråden Någon mer med svårigheter att få till ett syskon?