• Maramina

Någon mer med svårigheter att få till ett syskon?

Efter sammanlagt 16 försök, och två missfall under den här tiden (en konstaterad av sjukvården, en utan läkarkontakt) till att få till ett syskon till vår dotter på snart 3 år så ska vi i december påbörja en utredning. Dottern blev till på 7:e försöket men nu tycks det inte vilja ta sig.

Det vore trevligt att komma i kontakt med andra som också har försökt ett tag att få till ett syskon till det/de barn man redan har. Någon som vill hänga här med mig?

• Svar på tråden Någon mer med svårigheter att få till ett syskon?
  • Maramina

Galenpanna: Säger läkarna att det är psykisk orsak till ert uteblivna plus? Det var det konstigaste jag har hört på länge av någon inom branschen! Men inte kan det väl vara mer en idiot till läkare som säger det i så fall? Skulle det vara så "enkelt" som psykisk orsak så är det ju enkelt att fixa det: semester, varva ner, massage, yoga, pilates, meditation, kurator och liknande, och vips så är man gravid! Varför skulle landstingen lägga ner en massa pengar på IVF: er om lösningen vore så enkel? Det är ju inte direkt så att landstingen har stora överskott! Och det är konstigt att kvinnor blir gravida trots att de lever under hot, i krigstider, vid våldtäkt osv osv. Du får ursäkta, jag har svårt att tro på den anledningen! Då tror jag absolut inte att vårt senaste IVF skulle ha lyckats då jag mådde inte alls bra då. Bland annat så började jag med behandlingen när min man var på tre veckor lång tjänsteresa. Samma dag han åkte fick jag hög feber, frossa och mer eller mindre sängliggande. Samtidigt så hade jag ju dottern att ta hand om, jag var ny på jobbet, ett jobb som jag inte trivdes alls med, jag vaknade med ont i magen varje vardag som jag skulle till jobbet, stressad över allt nytt jag skulle lära mig på nya jobbet, stressad över de långa dagarna som dottern fick vara på förskolan, stressad för att jag inte hann med, stressad för att jag blev sjuk mitt i allt... Men vi lyckades, och vi har även tre ägg i frysen...

Tyvärr har jag ingen statistik för lyckade IVF för de som man inte har hittat några fel på, men logiskt borde den statistiken vara högre än den jag nämnde innan, att 66-67% av alla par som gör tre försök lyckas. Och då i denna beräknin så är även de med svårare problem, med små möjligheter att lyckas, medräknade.

• M  och  M
    Galenpannan skrev 2014-04-21 11:28:40 följande:
    Skrev från mobilen igår, trodde aldrig det gick iväg..... Chasingdreams: Jag menade igår att se till att fråga alla "om och men" det missade vi.  M och M: Jag håller helt med, det tar på samlivet verkligen. Vi har ju bara försökt i 14 månader men det är länge nog. Vi har två barn sedan tidigare, en flicka född 2010 och en dödfödd pojke 2013. Vår dotter längtar kanske än mer än oss efter ett levande syskon. Därför hoppas jag att vi snabbt kan få hjälp med ivf. Hur kommer ni göra, köpa trepack? Vi har inte haft några problem tidigare att bli gravid och alla läkare hänvisar till det psykiska för vår del, så kanske inte ens IVF kan hjälpa oss.... Maramina: Då var er dotter ett riktigt mirakel och skönt att ni fick hjälp att bli gravida igen! Vet någon statistik över oförklarligt sekundärt barnlösa och graviditeter vid IVF?

Usch jag beklagar så mycket! Vilka sorg det måste vara :'( Intressant att läkarna hänvisar till det psykiska, annars tar de ju inte mkt hänsyn till det överhuvudtaget måste jag säga. Vad anser de att ni kan göra åt den saken då, får ni någon hjälp för det?
  • M  och  M
    alem skrev 2014-04-21 12:27:07 följande:
    Skickar lite pepp och pusch till er som kämpar! Vet exakt vad ni går igenom och hur mycket det tär på ens relation. Det gäller att ALDRIG tappa hoppet helt. Efter 49 försök så lyckades vi bli gravida igen och gick in i v 30 idag.
    (¯`°?.¸ ღ♥ mikaelajensen.blogspot.com/ ♥ღ¸.?°¯)

Tack!
  • M  och  M
    alem skrev 2014-04-21 12:27:07 följande:
    Skickar lite pepp och pusch till er som kämpar! Vet exakt vad ni går igenom och hur mycket det tär på ens relation. Det gäller att ALDRIG tappa hoppet helt. Efter 49 försök så lyckades vi bli gravida igen och gick in i v 30 idag.
    (¯`°?.¸ ღ♥ mikaelajensen.blogspot.com/ ♥ღ¸.?°¯)

49 försök det är mkt det, vi är på 21 och det känns nog :-\
  • M  och  M
    Galenpannan skrev 2014-04-21 11:28:40 följande:
    Skrev från mobilen igår, trodde aldrig det gick iväg..... Chasingdreams: Jag menade igår att se till att fråga alla "om och men" det missade vi.  M och M: Jag håller helt med, det tar på samlivet verkligen. Vi har ju bara försökt i 14 månader men det är länge nog. Vi har två barn sedan tidigare, en flicka född 2010 och en dödfödd pojke 2013. Vår dotter längtar kanske än mer än oss efter ett levande syskon. Därför hoppas jag att vi snabbt kan få hjälp med ivf. Hur kommer ni göra, köpa trepack? Vi har inte haft några problem tidigare att bli gravid och alla läkare hänvisar till det psykiska för vår del, så kanske inte ens IVF kan hjälpa oss.... Maramina: Då var er dotter ett riktigt mirakel och skönt att ni fick hjälp att bli gravida igen! Vet någon statistik över oförklarligt sekundärt barnlösa och graviditeter vid IVF?

Ja känns lika bra att köpa tre-pack på en gång. Blir ju dyrare om man inte lyckas på första försöket annars och då skulle jag vara bli stressad
  • Galenpannan

Maramina; jag tror heller inte på den psykiska aspekten men vi har fått höra det av två gyn/fertilitetsläkare, en allmänläkare och tre barnmorskor. Men vårt landsting bekostar också nara ett IVF! Jag hoppas på bra möjligheter för oss!

Men något är ju galet när inget händer.

M och M: tack, det är fruktansvärt. Han föddes i v. 40! Vi måste också överlägga ett trepack!

• taggigros

Galenpannan: jag beklagar verkligen! Det är så fruktansvärt och jag kan inte ens föreställa mig vad ni har gått igenom. Livet är så orättvist på många sätt. Jag hoppas ni hittar en lösning och att ni snart har en liten goding att rå om.

Än så länge har vi bara undersökt mig via landstinget. Allt såg väldigt bra ut då så vi har än så länge ingen förklaring till varför det är såhär. Möjligen är det ett utomkveds och en bortopererad äggledare som ställer till det?
    Vet egentligen inte vad nästa steg blir. Jag vill hu tro att det ska funka inom en snar framtid så jag vill nog försöka lite till. Vi har försökt i ett år nu.
    Annars får vi väl överväga undersökning på sambon via landsting eller vända oss till IVF-klinik för undersökningar och 3-pack...

• Galenpannan

taggigros: Tack, livet är så orättvist och grymt. Jag har kommit till en punkt där jag inte tror det kommer att kännas lättare även om tårarna kommer med längre mellanrum.
    Det är lite klurigt om hur länge man ska försöka. Vi satte upp delmål, efter ett år så skulle vi kontakta landstinget för utredning. Innan sommaren så ska vi kontakta en klinik för ett ivf, förhoppningsvis med start redan i maj. Det har därför kännts lättare att fatta beslutet, men också av vår dotter som så längtar efter ett (levande) syskon. 
    Min sambo har heller inte gjort något spermatest men jag hoppas att det går att starta en ivf ändå, någon som vet?

• Kingston

Fattar inte varför jag har fått ett nytt användarnamn?? Hackat konto??
    Jag brukade heta "Kingston" och inte "taggigros"

Galenpannan: jag vet inte säkert... Men jag tror absolut ni kan påbörja IVF utan söermatest. För jag antar att man får göra alla sådana kontroller innan IVF försöken påbörjas?!

Svar på tråden Någon mer med svårigheter att få till ett syskon?