• Maramina

Någon mer med svårigheter att få till ett syskon?

Efter sammanlagt 16 försök, och två missfall under den här tiden (en konstaterad av sjukvården, en utan läkarkontakt) till att få till ett syskon till vår dotter på snart 3 år så ska vi i december påbörja en utredning. Dottern blev till på 7:e försöket men nu tycks det inte vilja ta sig.

Det vore trevligt att komma i kontakt med andra som också har försökt ett tag att få till ett syskon till det/de barn man redan har. Någon som vill hänga här med mig?

• Svar på tråden Någon mer med svårigheter att få till ett syskon?
  • M  och  M

Åh varför kunde inte den här problematiken kommit när vi åtminstone fått två barn! Då hade jag lättare kunna levt med det...

• Maramina
    M och M skrev 2014-04-10 20:30:12 följande:

Åh varför kunde inte den här problematiken kommit när vi åtminstone fått två barn! Då hade jag lättare kunna levt med det...

Tyvärr så är det nog inte så enkelt som att bara man har fått si eller så många barn så skulle det bara enklare att hantera ofrivillig barnlöshet, oavsett om det handlar om "vanlig", sekundär, tertiär eller vilken barnlöshet som helst. Har man innan inte haft någon anledning till att tro att det är några problem att få ett (till) barn och efter en längre tids försökande upptäcks att det inte var så lätt som man trodde... Jag tror att de flesta skulle tycka att det var enormt jobbigt.
  • M  och  M

Så är det säkert, andra kan säkert känna så. Men för mig skulle jag känna mer nöjd och kunna leva med det lättare om jag åtminstone fått två barn.. Om jag inte kunde få en tredje skulle göra mindre för mig personligen än fast g önskar det

• a493924

Vi har försökt i nio månader. Med ägglossningstest och right on time. Vi har en dotter på 2,5 år som var oplanerad och blev till under en "säker period". Jag hade inte en tanke på att vi skulle behöva vänta på tvåan. Vågade inte ta ur spiralen förrän det verkligen var dags. Nu till sak, efter nio månader fick vi äntligen två streck på stickan! Jag vet inte men min intuition säger att det som bidrog till att det till slut "tog" kanske var att jag lade om till lchf kost två månader innan och att vi åkte på semester dagen efter ägglossning. Istället för stressig jobbmiljö blev det totalt avslappnad semester. Jag tänkte bara att jag måste skriva detta som en peppning till alla andra som väntar på dubbel strecken. Jag har läst men inte skrivit tidigare. Plötsligt händer det. Jag ska tillägga att jag är 38 år och har BMI på 32. Mitt största problem tror jag är jobbar i en superstressig arbetsmiljö. Behöver jag tillägga att jag inte var det minsta orolig för missfall i under den första graviditeten. Tänkte nog inte tanken. Nu när jag vet att det inte är en självklarhet att bli gravid är jag mer orolig.

• Kingston

Jag säger som dig M och M... Om man ändå kunde få en 2:a iaf!

A493924: grattis till er!

Måste säga att pausen som jag tillät mig själv har varit fantastisk! Det är så skönt att slippa tänka på skiten och faktiskt välkomna mensen istället för att gråta varje gång den dyker upp.
    Och nu ser jag t.o.m fram emot lite mysiga stunder framöver ;)

• M  och  M

Tänker kikat det är vissa dagar runt ÄL - dagen som ni vill/måste pricka in? Kan det vara så att vissa måste få till det typ precis på dagen och dagen efter för att lyckas? Eller ska alla kunna få till det genom att få till det ett par dagar innan ÄL också?

• Kingston

Det beror väl helt på antar jag M och M.
    Det måste ju bero på hur snabba spermierna är, hur länge dom överlever och hur långtid det tag för ägget att färdas från "A till B"
    Så min gissning är att det där är väldigt individuellt och att det förmodligen är olika varje från gång till gång...

• M  och  M

Vi får alltid till på ÄL-dagen och antingen dagen före eller dagen efter. Och ungefär tre dagar innan också. Men det verkar ju inte räcka...

• Maramina

M och M: hur var det, hade ni gjort utredning? Minns jag rätt om att ni inte hade gjort det? Då kanske ni ska försöka dra igång med det? Mycket kan ju hända på bara några år, det är vi ett mycket bra exempel på. Dottern blev till på sjunde försöket, denna graviditet tog nästan två och ett halvt år, två missfall och två IVF-försök för att få till. Orsaken var dels försämrade äggreserver hos mig och dålig spermiekvalitet och få antal spermier hos mannen. Då han inte haft någon större infektion mellan dessa barn så är sannolikheten stor att hans spermier var av bristande kvalitet redan när dottern blev till, och att hon helt enkelt var ett lyckoträff. Så om ni inte har gjort utredning, gör det istället för att gå och plågas och våndas och fundera på vad det är nu gör fel, för det behöver nödvändigtvis inte vara så att ni gör något fel

• M  och  M

Vi har gjort utredning som inte visar något "fel". Jag fick börja med levaxin då jag låg på gränsen. Ätit i drygt ett halvår. Jag har en cykel som är 27-29 dagar, oftast 28. Jag känner av jättetidigt varje månad och får utslag på äl-stickor. Så ja, vad det beror på... Just nu har vi skickat in papper om IVF. Annars ligger mitt sista hopp i att tro på tankens kraft och tänka att jag redan har det jag vill ha

Svar på tråden Någon mer med svårigheter att få till ett syskon?