• Maramina

Någon mer med svårigheter att få till ett syskon?

Efter sammanlagt 16 försök, och två missfall under den här tiden (en konstaterad av sjukvården, en utan läkarkontakt) till att få till ett syskon till vår dotter på snart 3 år så ska vi i december påbörja en utredning. Dottern blev till på 7:e försöket men nu tycks det inte vilja ta sig.

Det vore trevligt att komma i kontakt med andra som också har försökt ett tag att få till ett syskon till det/de barn man redan har. Någon som vill hänga här med mig?

• Svar på tråden Någon mer med svårigheter att få till ett syskon?
  • Chasingdreams

Jag har också bestämt mig för att gå vidare efter 14 försök... Mest för att jag känner att tiden rinner iväg och det frestar på mitt psyke rejält. Är det så att vi inte kan få fler barn vill jag få reda på det nu så jag får försöka acceptera det läget. Samtidigt är det jobbigt med utredning och behandling, för tänk om det inte fungerar. Jag tror dock att set är viktigt att man får ta det i sin egen takt. Jag har även börjat vara lite öppen med barnlösheten bland kollegor och vänner för att slippa frågor.

• Galenpannan

M och M Jag menade när det är dags att gå från egna försök till utredning och ev. Ivf. Min längtan är också alltför stor för att redan nu ge upp.

Maramina; grattis till magen, vad härligt. När ni inte hittade något "fel" under utredningen, kontaktade ni en ivf klinik direkt? Vi har gjort utredning genom landstinget men allt såg fint ut, jag ska till en fertilitetsläkare i veckan och hoppas få bra råd!

Jamka: vad spännande, hoppas på positivt test snart. När tänker du testa?

Chaisingdreams: det är på något sätt skönt när beslutet är fattat att en utredning ska göras. Se till att ställa alla fr

• Moonlight83

Vi har inte gått ut med våra svårigheter att få barn ännu.Är främst kollegor och släkt som frågar om syskon.Har tänkt gå ut med det så fort som utedningen är klar.Känns så jobbigt när de frågorna om syskon hela tiden kommer på tal.Är tillräckligt jobbigt när dottern frågar varför hon inte har något syskon när hennes kompisar har det.

• M  och  M
    Galenpannan skrev 2014-04-20 22:15:34 följande:
    M och M Jag menade när det är dags att gå från egna försök till utredning och ev. Ivf. Min längtan är också alltför stor för att redan nu ge upp. Maramina; grattis till magen, vad härligt. När ni inte hittade något "fel" under utredningen, kontaktade ni en ivf klinik direkt? Vi har gjort utredning genom landstinget men allt såg fint ut, jag ska till en fertilitetsläkare i veckan och hoppas få bra råd! Jamka: vad spännande, hoppas på positivt test snart. När tänker du testa? Chaisingdreams: det är på något sätt skönt när beslutet är fattat att en utredning ska göras. Se till att ställa alla fr

Okej då förstår jag Vi har precis i veckan skickat in papper till ivf-kliniken. Är inne på 21;a månaden med försök, alltså snart 2 år. Var på väg att skicka in vid 18e månaden men blev då gravid men fick missfall dagen efter test :'( Nu orkar vi inte försöka längre själva. Tär på samlivet.
  • Maramina
    Chasingdreams skrev 2014-04-20 20:49:04 följande:

Jag har också bestämt mig för att gå vidare efter 14 försök... Mest för att jag känner att tiden rinner iväg och det frestar på mitt psyke rejält. Är det så att vi inte kan få fler barn vill jag få reda på det nu så jag får försöka acceptera det läget. Samtidigt är det jobbigt med utredning och behandling, för tänk om det inte fungerar. Jag tror dock att set är viktigt att man får ta det i sin egen takt. Jag har även börjat vara lite öppen med barnlösheten bland kollegor och vänner för att slippa frågor.

För oss var utredningen och behandlingarna lite av ett "slut", med behandling kunde vi ändå säga att vi hade gjort vad vi hade kunnat. Jag tror att hade vi inte valt IVF så skulle jag med stor risk på sikt suttit där och tänkt, "tänk om". Men så kändes IVF:erna också som om vi lämnade över ansvaret till kliniken och vetenskapen som en sista utväg. Och då ca 67% av alla par som gör IVF lyckas på tre försök så kändes det som ett bra val, trots kostnaden. Och med facit i handen...
  • Maramina

Galenpannan: Hos oss hittade de fel hos både mig och mannen. Så dottern är mer eller mindre ett mirakel... Egentligen så skulle vi ändå velat försöka ett tag till, men då skulle vi inte fått köpa ett trepack. Kliniken gjorde ett undantag för oss förutsatt att vi satte igång med IVF:erna omgående. Vid det laget hade vi försökt själva i 17 månader.

• Galenpannan

Skrev från mobilen igår, trodde aldrig det gick iväg.....

Chasingdreams: Jag menade igår att se till att fråga alla "om och men" det missade vi. 

M och M: Jag håller helt med, det tar på samlivet verkligen. Vi har ju bara försökt i 14 månader men det är länge nog. Vi har två barn sedan tidigare, en flicka född 2010 och en dödfödd pojke 2013. Vår dotter längtar kanske än mer än oss efter ett levande syskon. Därför hoppas jag att vi snabbt kan få hjälp med ivf. Hur kommer ni göra, köpa trepack? Vi har inte haft några problem tidigare att bli gravid och alla läkare hänvisar till det psykiska för vår del, så kanske inte ens IVF kan hjälpa oss....

Maramina: Då var er dotter ett riktigt mirakel och skönt att ni fick hjälp att bli gravida igen!

Vet någon statistik över oförklarligt sekundärt barnlösa och graviditeter vid IVF?

• alem

Skickar lite pepp och pusch till er som kämpar! Vet exakt vad ni går igenom och hur mycket det tär på ens relation. Det gäller att ALDRIG tappa hoppet helt. Efter 49 försök så lyckades vi bli gravida igen och gick in i v 30 idag.

(¯`°?.¸ ღ♥ mikaelajensen.blogspot.com/ ♥ღ¸.?°¯)
Svar på tråden Någon mer med svårigheter att få till ett syskon?