• Maramina

Någon mer med svårigheter att få till ett syskon?

Efter sammanlagt 16 försök, och två missfall under den här tiden (en konstaterad av sjukvården, en utan läkarkontakt) till att få till ett syskon till vår dotter på snart 3 år så ska vi i december påbörja en utredning. Dottern blev till på 7:e försöket men nu tycks det inte vilja ta sig.

Det vore trevligt att komma i kontakt med andra som också har försökt ett tag att få till ett syskon till det/de barn man redan har. Någon som vill hänga här med mig?

• Svar på tråden Någon mer med svårigheter att få till ett syskon?
  • Kingston

Förstår att du känner dig uppgiven M och M!
    Vänta till helgen och konstatera att det verkligen är mensen som är tillbaka och skicka sedan in om IVF. Förhoppningsvis kan du släppa taget lite då och gå vidare.

Själv har jag lite blandade känslor idag.
    Har fått svar på alla prover som tagits och utan ett spår om att något kan vara fel.
    Frågade om nästa steg var att utreda mannen i mitt liv, men fick till svar att det vore osannolikt att problemet skulle ligga där men att vi kunde lämna spermaprov om det inte gick vägen snart.
    Ni får försöka något år till (med samlag varann dag!!!!!) lät domen... "Yeah right" kände jag inför det!
    Positivt är väl det iofs att inget verkar vara fel på mig, men något måste det ju vara trots allt. För här syns inga bebisar till :(

Och den där pausen jag har tagit känns egentligen inte heller bra. Men jag har bestämt mig för att slutföra den precis som jag hade tänkt ändå.

• M  och  M
    Kingston skrev 2014-03-27 09:10:56 följande:
    Förstår att du känner dig uppgiven M och M! Vänta till helgen och konstatera att det verkligen är mensen som är tillbaka och skicka sedan in om IVF. Förhoppningsvis kan du släppa taget lite då och gå vidare. Själv har jag lite blandade känslor idag. Har fått svar på alla prover som tagits och utan ett spår om att något kan vara fel. Frågade om nästa steg var att utreda mannen i mitt liv, men fick till svar att det vore osannolikt att problemet skulle ligga där men att vi kunde lämna spermaprov om det inte gick vägen snart. Ni får försöka något år till (med samlag varann dag!!!!!) lät domen... "Yeah right" kände jag inför det! Positivt är väl det iofs att inget verkar vara fel på mig, men något måste det ju vara trots allt. För här syns inga bebisar till :( Och den där pausen jag har tagit känns egentligen inte heller bra. Men jag har bestämt mig för att slutföra den precis som jag hade tänkt ändå.

Nä på oss är det ju inte heller nåt fel. Förutom att jag fick äta levaxin då, men det värdet var så passa lite skillnad så hon trodde inte det skull påverka direkt men... Strongt att fortsätta med pausen. Min skräck är att misslyckas med ett tre-pack IVF. Vad fan gör vi då liksom???!! :-O
  • Kingston

Det! är precis min skräck också så därför ger jag helt enkelt f*n i det ett tag till.
    Det får helt enkelt bli absolut sista utvägen känns det som.
    Och går det inte då... Då får det vara!

• Neo4ever
    jamka skrev 2014-03-19 21:25:08 följande:
    Jag har gjort en utredning som visade inget fel på oss. Eller min man hade för lite spermier men när han gjorde om testet så var det ok.

Det låter ju bra det tycker jag,hoppas på att vi får våra efterlängtade barn
  • roseli

En till här! Vi har en pojke på snart 8 år som vi fick naturlig väg! Men har försökt med syskon sen han var 1 år. Blev gravid i höstat som slutade i missfall och nu kämpar vi på

• jamka
    roseli skrev 2014-03-30 11:35:31 följande:
    En till här! Vi har en pojke på snart 8 år som vi fick naturlig väg! Men har försökt med syskon sen han var 1 år. Blev gravid i höstat som slutade i missfall och nu kämpar vi på
    Välkommen! Har ni gjort utredning? Hur gammal är du? Jag är 36 år och min son 6 år. Två missfall men jag tänker inte ge upp, jag ska försöka tills jag är typ 43- 45:)
  • ScillaBlå

Var hos läkaren i torsdags. Mannens kromosomavvikelse kallas för balanserad translokation. Den gör att man har en markant ökad risk för missfall. Men även att man riskerar att få gravt missbildade barn. Eller barn som också får balanserad translokation och då i sin tur får svårt att få barn. Vi vet inte om våra barn har det eller inte.

Om vi väljer att fortsätta försöka erbjuds vi ett tidigt UL i vecka sju-åtta. Sen erbjuds vi fvp i vecka elva och mkp i vecka femton. Om mkp visar att barnet lider av en missbildning erbjuds vi abort. För enligt läkaren är det "ändå inte ett barn i teknisk mening förrän i vecka 22"... Jag vill dock inte utsätta mig för att behöva ta bort ett barn i vecka femton. Men självklart vill vi ha ett friskt barn.

Alternativet är då IVF med PGD. Dvs att man kollar embryots dna innan man planterar in det så att det är friskt. Läkaren skulle diskutera med sin chef om vi kan erbjudas det, men han trodde inte det. Vi får svar via brev.

Just nu vet jag vaken vad jag ska känna eller tro. Jag är bara trött...

• Kingston

ScillaBlå: jisses va mycket info på en och samma gång! Förstår att ni känner er rådvilla, det hade definitivt jag gjort iaf!
    Jag hoppas ni kommer fram till vad som känns bäst och rätt för er. Lyssna till era hjärtan

Svar på tråden Någon mer med svårigheter att få till ett syskon?