• Maramina

Någon mer med svårigheter att få till ett syskon?

Efter sammanlagt 16 försök, och två missfall under den här tiden (en konstaterad av sjukvården, en utan läkarkontakt) till att få till ett syskon till vår dotter på snart 3 år så ska vi i december påbörja en utredning. Dottern blev till på 7:e försöket men nu tycks det inte vilja ta sig.

Det vore trevligt att komma i kontakt med andra som också har försökt ett tag att få till ett syskon till det/de barn man redan har. Någon som vill hänga här med mig?

• Svar på tråden Någon mer med svårigheter att få till ett syskon?
  • Maramina

Kingston: Vi körde med någon sådan paus bara för att hinna landa och att inte komma in i "måste" sex. Sedan blev det ju det i alla fall då jag brukar få ökad sexlust vid just ägglossning. Vi blev i och för sig inte gravida då, men är man ett av dom paren som vid ägglossningstider sexar på flera ggr/dag så ökar man (enligt den läkaren som gjorde utredningen på oss) chanserna. Detta pga att sexar man för ofta så hinner det inte bildas nya, pigga spermier.

För oss, även on vi tog dessa "pauser" så var det egentligen aldrig det. Men för sitt eget måendes skull tycker jag att man ska ta ett brake om det känns för jobbigt med bebisverkstaden.

• Kingston

Ja jag funderar på om det inte är bra ändå trots allt.
    Dels för att jag ska sluta tänka på allt som hör graviditeter till och dels för att vila upp kroppen.

Men jag kommer nog inte kunna ha sex alls utan att bygga upp förhoppningar så jag vet inte riktigt hur jag vill ha det....
    Tänk om man bara kunde få vara "normal" för ett tag

• ScillaBlå

Hej!

Jag och min man har försökt få barn i snart två år. Vi hade ett MF i sept-12, ett MF i juni-13 och ett MA i dec-13. Efter MA har jag gjort en medicinsk abort och två skrapningar. Moderkakan hade växt fast i livmodern och var svår att få ut. Igår var jag hos läkaren som konstaterade att jag äntligen är återställd. Nu hoppas jag bara att mensen ska komma snart så vi kan försöka igen.

På tal om pauser så har vi ju nu haft en paus på tre månader. Jag har inte ens fått ha sex pga infektionsrisk. Det har faktiskt varit riktigt skönt att koppla bort tankar på graviditet och måste-sex. Nu känns det roligt och spännande att prova igen. Hoppas bara att det funkar snart. För fler bakslag vet jag inte om jag orkar.

Vi har gjort en utredning och det verkar inte vara några fel på varken mig eller min man. Bara otur säger läkarna. Nästa gång måste väl ändå turen vara på vår sida. Eller hur?! :)

• M  och  M
    Kingston skrev 2014-03-13 21:03:11 följande:
    Ja jag funderar på om det inte är bra ändå trots allt. Dels för att jag ska sluta tänka på allt som hör graviditeter till och dels för att vila upp kroppen. Men jag kommer nog inte kunna ha sex alls utan att bygga upp förhoppningar så jag vet inte riktigt hur jag vill ha det.... Tänk om man bara kunde få vara "normal" för ett tag

Skulle vi ta en paus skulle jag inte heller kunna ha sex då. För så fort vi skulle ha det oavsett tid i cykeln så skulle mina hopp väckas ändå. Jag tror jag mentalt skulle ha svårt att ta en paus. Skulle bara se det som att vi missade chanser och förlorade tid. Kan inte sluta kämpa. Jag vara måste få positivt resultat på ett eller annat vis, nåt annat finns inte.
  • Kingston

ScillaBlå: jag håller tummarna för er! Och med ditt inlägg har jag också bestämt mig för en paus.
    Det låter som himmelriket för mig att slippa ha "måste-sex" och skita i graviditeter och bebisar!! Just nu orkar jag bara inte med mer mentalt.

Jag pratade med en sköterska idag ang. några prover jag ska ta. Hon var tvungen att läsa igenom min journal för att få koll på läget och läste då våran läkares senaste "ordination" (som vi fick efter en mindre utredning) -"ha sex varannan dag i ett år". Hon smällde nästan av...
    Jag frågade om hon hade lust att ta över lite eftersom jag kunde behöva en paus...
    Då svarade hon mig: Inte ens om det var självaste Brad Pitt skulle jag ställa upp på det!
    Sedan flinade vi lite :)
    Kändes skönt att ha någon ifrån sjukvården på min sida och jag blev lite gladare :)

• M  och  M
    Kingston skrev 2014-03-13 23:04:09 följande:
    ScillaBlå: jag håller tummarna för er! Och med ditt inlägg har jag också bestämt mig för en paus. Det låter som himmelriket för mig att slippa ha "måste-sex" och skita i graviditeter och bebisar!! Just nu orkar jag bara inte med mer mentalt. Jag pratade med en sköterska idag ang. några prover jag ska ta. Hon var tvungen att läsa igenom min journal för att få koll på läget och läste då våran läkares senaste "ordination" (som vi fick efter en mindre utredning) -"ha sex varannan dag i ett år". Hon smällde nästan av... Jag frågade om hon hade lust att ta över lite eftersom jag kunde behöva en paus... Då svarade hon mig: Inte ens om det var självaste Brad Pitt skulle jag ställa upp på det! Sedan flinade vi lite :) Kändes skönt att ha någon ifrån sjukvården på min sida och jag blev lite gladare :)

Hoppas ni mår väl av en paus! Haha ja du undra om läkaren vill smaka sin egen medicin? :-P :-\
  • M  och  M

Här sitter jag med min ÄL-molvärk som jag alltid får. Kanske en ägget som lossar? Har molvärk flera dagar innan och på eftermiddagen efter positivt äl-test får jag rejäl värk en bra stund och sen känner jag av rejält under flera timmar efter. Är då fascinerad att trots att jag känner detta så väl och att min cykel väldigt regelbunden med äl 14 dagar efter mens och att min mans spermier såg bra ut både i mängd och rörelse etc så funkar det inte. Sjukt.

• Kingston

Lycka till M och M :)
    Jag förstår inte heller varför allt ska se så bra ut men ändå inte funka... Knäppt hur det kan vara i livet ibland!

• ScillaBlå

Lycka till med pausen Kingston! Försök hitta något annat att fokusera på. Jag har jobbat med viktnedgång och träning. Håller tankarna borta från graviditet samt utsöndrar endorfiner som fått mig att må bra och vara positiv. Försök hitta nåt som funkar för dig.

Ja, visst är det märkligt att det inte är nåt fel på en och att det ändå inte funkar... Min cykel är också regelbunden och jag har haft stenkoll på ÄL.

Hur gamla är ni? Jag var 33 när vi började försöka, nu har jag fyllt 35. Undrar om det kan bidra...

Svar på tråden Någon mer med svårigheter att få till ett syskon?