• Maramina

Någon mer med svårigheter att få till ett syskon?

Efter sammanlagt 16 försök, och två missfall under den här tiden (en konstaterad av sjukvården, en utan läkarkontakt) till att få till ett syskon till vår dotter på snart 3 år så ska vi i december påbörja en utredning. Dottern blev till på 7:e försöket men nu tycks det inte vilja ta sig.

Det vore trevligt att komma i kontakt med andra som också har försökt ett tag att få till ett syskon till det/de barn man redan har. Någon som vill hänga här med mig?

• Svar på tråden Någon mer med svårigheter att få till ett syskon?
  • Fröken Frågvis
    M och M skrev 2014-02-28 20:15:02 följande:
    Om man gör ett äggplock och får fem ägg är det alltså bättre att köra en färsk insättning och frysa ner resten och betala för insättning av frysta sen, rent ekonomiskt? Men då vill man ju veta att man får många dugliga ägg på äggplock också annars är det ju surt.. Då hade man ju hellre tagit tre-pack

Jag tror att de försöker befrukta så många ägg som möjligt direkt och sen fryser in de embryon som de tror är tillräckligt bra för att kunna överleva frysning och upptining. Dock brukar de nog fråga innan de fryser in och man kan ju själv välja att gå vidare med nytt försök el frysförsök. Men visst är det ett lotteri. Köper man ett tre-pack är det ju rent ekonomiskt en dålig affär om man lyckas på första el andra försöket. De som lyckas på tredje har ju sparat en slant, men samtidigt kan det ju minska stressen när man redan från början vet att man får göra tre försök om det krävs.
  • M  och  M

Jag tänker att man får ju många frysta embryon (13000kr per insättning) för priset av ett tre-pack (60000kr)

• Fröken Frågvis
    M och M skrev 2014-02-28 20:17:23 följande:
    Inget roligt för relationen när sex bara nästan blir på beställning en viss vecka. Resten av tiden orkar man inte. Och misslyckanden och känslan av värdelösthet :-\

Vet precis. Vi gick ju över till heminseminering till slut då "tvångsliggandet" helt förstörde samlivet. Håller verkligen alla mina tummar och tår för att ni lyckas snart och kan lägga den här kampen bakom er!
  • Maramina

På vår klinik så fryser de in alla ägg som befruktats och överlever odlingen. Jag vet inte om de gör likadant vid alla IVF:er på den kliniken, men i vårt fall så var äggplock på fredagen, på måndag fick jag tillbaka ett ägg, övriga befruktade ägg odlades vidare och de som överlevde frystes in på torsdagen. Enligt de lagar vi har här i Sverige så får de befruktade äggen sparas i fem år. Detta ingick i det kompletta priset för behandlingen. Hade det här försöket inte gått vägen och vi hade valt att ta ett av de frysta äggen så skulle vi fått betala 11000kr tror jag det var. Men hade inte det här försöket gått vägen så hade vi nog valt köra på vårt tredje och sista IVF-försök och först därefter betalat för att få ett fruset embryo återinfört. Visst, det sliter mer på kroppen med alla hormoner men det är ju inte så kul att behöva lägga ut en massa pengar heller. Vi hade ju redan lagt ut 57000kr för vårt 3-pack plus vad medicinerna kostade.

• Maramina
    M och M skrev 2014-02-28 20:15:02 följande:

Om man gör ett äggplock och får fem ägg är det alltså bättre att köra en färsk insättning och frysa ner resten och betala för insättning av frysta sen, rent ekonomiskt? Men då vill man ju veta att man får många dugliga ägg på äggplock också annars är det ju surt.. Då hade man ju hellre tagit tre-pack

Man kan aldrig veta hur många ägg man får eller hur bra de är. Nu kommer jag inte ihåg exakt hur många ägg jag fick per gång men jag tror att det var 14 respektive 11. Vid första försöket befruktades 5, en fick jag tillbaka men resten överlevde inte infrysning. Vid andra försöket befruktades 5, en tillbaka, en överlevde inte långtidsodlingen och resterande 3 hamnade i frysen.
  • Anceka m D

Vid mitt enda IVF-försök fick jag ut 8 ägg, 2 befruktades varav ett återfördes. Det andra överlevde inte till frysen. Och som ni vet blev jag inte gravid. Sen lyckades vi på egen hand, så så stora fel kan det inte vara på våra celler. De kunde inte förklara varför vi fick så dåligt resultat. Vi använde iofs frysta spermier, kanske var det det.

• M  och  M
    Fröken Frågvis skrev 2014-02-28 21:20:18 följande:
    Vet precis. Vi gick ju över till heminseminering till slut då "tvångsliggandet" helt förstörde samlivet. Håller verkligen alla mina tummar och tår för att ni lyckas snart och kan lägga den här kampen bakom er!

Det gjorde vi två månader också när sambon skadat ryggen. Men det blev ännu mer stelt och påfrestande för oss så har inte fortsatt. Men det är ju ett alternativ helt klart!
  • M  och  M

Tänker att om jag kan låna eller spara till typ ett nytt kök som jag egentligen inte bryr mig om i slutändan så vill jag ju hellre lägga pengar på att försöka få ett barn

• M  och  M

Idag typ fem veckor efter blödningen för missfallet började har jag fått mens igen. Den känns dock väldigt "vattnig", väldigt ljusröd liksom inte lika mörk och blodig som vanligt. Beror detta på att jag troligtvis inte haft någon ägglossning efter missfallet?

• MSL
    M och M skrev 2014-03-02 22:34:51 följande:
    Idag typ fem veckor efter blödningen för missfallet började har jag fått mens igen. Den känns dock väldigt "vattnig", väldigt ljusröd liksom inte lika mörk och blodig som vanligt. Beror detta på att jag troligtvis inte haft någon ägglossning efter missfallet?
    Låter möjligt. Skulle också kunna vara så att slemhinnorna inte hunnit/orkat förbereda sig som vanligt.
    Den ena gissningen är nog lika god som den andra. Huvudsaken är att du verkar vara på banan igen.
Svar på tråden Någon mer med svårigheter att få till ett syskon?