• Maramina

Någon mer med svårigheter att få till ett syskon?

Efter sammanlagt 16 försök, och två missfall under den här tiden (en konstaterad av sjukvården, en utan läkarkontakt) till att få till ett syskon till vår dotter på snart 3 år så ska vi i december påbörja en utredning. Dottern blev till på 7:e försöket men nu tycks det inte vilja ta sig.

Det vore trevligt att komma i kontakt med andra som också har försökt ett tag att få till ett syskon till det/de barn man redan har. Någon som vill hänga här med mig?

• Svar på tråden Någon mer med svårigheter att få till ett syskon?
  • M  och  M
    MSL skrev 2014-03-18 10:32:32 följande:
    Då sitter vi i samma sits du och jag, jag är bara ett par dagar före dig i cykeln. Jag håller alla tummar jag har att det tar sig för dig den här gången. Själv vet jag inte riktigt vad jag hoppas den här gången. Om det inte blir något nu kommer jag att börja med p-piller när mensen kommer och ladda 100 % för adoption. Det känns konstigt efter att ha väntat, längtat och hoppats så varje månad så länge.

Ja förstår att det måste kännas jättekonstigt och snopet att ställa in sig på en helt annan väg. Men kanske också en lättnad? Hur länge dröjer det då tills ni kan ha ert barn i famnen?
  • M  och  M
    Kingston skrev 2014-03-18 07:13:43 följande:
    M och M: vi tänkte precis samma sak... Jag har t.o.m tänkt tanken att börja med det igen. Dels för att sluta tänka på att göra barn hela tiden, men också för att se om kroppen "hittar rätt" igen... Det verkar ju som om den hade lättare att ställa om sig efter jag slutade med P-piller än nu, nu verkar ju kroppen inte fatta alls vad den ska göra...

Nä den fattar ju när alls! Blir så förbannad på min kropp som inte kan göra det en kvinnokropp mer eller mindre är gjord för, att producera och bära ett barn. Blä på den. Tycker inte en min kropp nu. Jag föraktar den. Ingen rolig känsla.
  • Kingston

Dom enda två gångerna jag lyckats bli gravid har varit precis efter jag slutat med P-piller så kanske skulle man prova?

Jag tycker inte du ska förakta din kropp M och M.
    Den är säkert bara förvirrad och gör nog så gott den kan.
    Har ni förresten kollat så att "felet" inte ligger hos honom?

• M  och  M
    Kingston skrev 2014-03-19 05:34:31 följande:
    Dom enda två gångerna jag lyckats bli gravid har varit precis efter jag slutat med P-piller så kanske skulle man prova? Jag tycker inte du ska förakta din kropp M och M. Den är säkert bara förvirrad och gör nog så gott den kan. Har ni förresten kollat så att "felet" inte ligger hos honom?

Nä jag tycker inte heller jag ska göra det men tyvärr blir det så ändå... :-\ Ja vi har gjort utredning och inget "fel" på nån fest oss. Förutom att jag hade lite dåligt värde med sköldkörteln så fick äta lexacin. Har gjort i ett halvår nu
  • M  och  M
    Kingston skrev 2014-03-19 05:34:31 följande:
    Dom enda två gångerna jag lyckats bli gravid har varit precis efter jag slutat med P-piller så kanske skulle man prova? Jag tycker inte du ska förakta din kropp M och M. Den är säkert bara förvirrad och gör nog så gott den kan. Har ni förresten kollat så att "felet" inte ligger hos honom?

Kanske värt att prova nu medan ni gör ett uppehåll? Vet inte hur länge kroppen behöver det för att vant sig med det dock liksom... Jag har också blivit gravid två gånger, en gång ett halvår efter jag slutat med p-pilller och då kom dottern. Och en gång för ett par månader sen som tyvärr blev missfall.. Så hoppas på tredje gången nu snart!
  • Neo4ever
    ScillaBlå skrev 2014-03-17 21:43:16 följande:
    Hur gamla är de barn ni redan har? Mina tjejer är sex och tre år. Vi ville egentligen inte ha för stor åldersskillnad. Hoppas det tar sig snart. Har haft riktigt dåligt humör och ont i magen idag. Hoppas mensen är på G...

Min son fyller 2 i maj.. Ville ha ca 2 år mellan mina barn,men det blev inte så :-/ hoppas du e gravid istället för att få mensen!! Det är en kamp att få till ett syskon..ja trodde automatiskt att andra barnet skulle va lättare att få till än första.. Det tog 8 månader att få till första, nu har vi hållt på i 11 månader å fått 2 missfall :-/
  • MSL
    Kingston skrev 2014-03-18 15:30:43 följande:
    MSL: har haft lite dålig koll på alla här så förlåt att jag frågar!
    Hur länge har du/ni kämpat med att få till en liten? Och hur gammal är du?
    Varför just kombinera P-piller och adoption? Kan du inte köra på med adoptionen och strunta i P-piller? Tänk om ni ändå skulle lyckas själva under processen med adoptionen pågår?

Håller tummarna att det går bra denna gången :)
    Jag är 32 och mannen 39. Vi har försökt få syskon i nästan 2 år och innan det tog det nästan 2 år att få till dottern,

Visst skulle vi kunna försöka ett tag till, 2 år är inte så länge i sammanhanget, men vi flyttar utomlands om ett par veckor, till ett land där vi har väldigt bra förutsättningar för att få adoptera ett mycket litet barn, just under tiden vi bor där. Jag kommer därför att äta p-piller som ett första steg till att inducera laktation så att jag kan mamma liten när den kommer, förhoppningsvis till hösten.
  • Kingston

MSL: ja men nu kommer jag ihåg!
    Visste inte att man använder sig av P-piller för det ändamålet :)

• MSL
    Kingston skrev 2014-03-19 12:43:45 följande:
    MSL: ja men nu kommer jag ihåg!
    Visste inte att man använder sig av P-piller för det ändamålet :)
    Man använder kombinationspiller som innehåller syntetiskt östrogen och progesteron för att de lurar kroppen att tro att den är "nog i alla fall lite gravid". Om man hoppar över sockerpillren minst 2 ggr hjälper hormonerna bröstvävnaden förberedas för amning.
  • ScillaBlå
    MSL skrev 2014-03-19 12:20:59 följande:
    Jag är 32 och mannen 39. Vi har försökt få syskon i nästan 2 år och innan det tog det nästan 2 år att få till dottern,

Visst skulle vi kunna försöka ett tag till, 2 år är inte så länge i sammanhanget, men vi flyttar utomlands om ett par veckor, till ett land där vi har väldigt bra förutsättningar för att få adoptera ett mycket litet barn, just under tiden vi bor där. Jag kommer därför att äta p-piller som ett första steg till att inducera laktation så att jag kan mamma liten när den kommer, förhoppningsvis till hösten.
    Nu blir jag jättenyfiken. I vilket land kan man göra en sån adoption? Genom en organisation eller privat på nåt sätt då eller? Och hur fungerar det om/när man vill flytta hem till Sverige igen? Blir nyfiken för att jag vet hur dyrt, omständligt och långdraget det kan vara att adoptera i Sverige.
Svar på tråden Någon mer med svårigheter att få till ett syskon?