• Maramina

Någon mer med svårigheter att få till ett syskon?

Efter sammanlagt 16 försök, och två missfall under den här tiden (en konstaterad av sjukvården, en utan läkarkontakt) till att få till ett syskon till vår dotter på snart 3 år så ska vi i december påbörja en utredning. Dottern blev till på 7:e försöket men nu tycks det inte vilja ta sig.

Det vore trevligt att komma i kontakt med andra som också har försökt ett tag att få till ett syskon till det/de barn man redan har. Någon som vill hänga här med mig?

• Svar på tråden Någon mer med svårigheter att få till ett syskon?
  • MSL
    ScillaBlå skrev 2014-03-19 14:05:58 följande:
    Nu blir jag jättenyfiken. I vilket land kan man göra en sån adoption? Genom en organisation eller privat på nåt sätt då eller? Och hur fungerar det om/när man vill flytta hem till Sverige igen? Blir nyfiken för att jag vet hur dyrt, omständligt och långdraget det kan vara att adoptera i Sverige.
    Vi bor i Tanzania. De tillåter inte internationella adoptioner, men eftersom vi har uppehållstillstånd i 3 år (i nuläget) så får vi adoptera ändå. Jag vet inte om de har adoptionsorganisationer i landet, jag tror inte det, och vi kommer i alla fall adoptera genom kontakter eller ev kontakta Neema House i Arusha, som är ett av få barnhem som tar emot spädbarn. www.tanzaniaorphanhelp.com/Neema_House_Arusha.html

Tanzania har inte heller några avgifter för adoption, men man behöver en advokat och landet är visserligen en fungerande demokrati, men fortfarande ett utvecklingsland, så man får räkna med att det inte fungerar på ett visst sätt bara för att det är så det ska fungera. Byrokratin kan ta väldigt lång tid också om man inte är van med hur saker och ting fungerar i landet. Tanzania är inte anslutet till Haagkonventionen så adoptionen blir godkänd i Sverige förutsatt att den gått rätt till, dvs det är för barnets bästa. 
  • M  och  M

Alltså jag blir inte klok! Den 24/1 plussade ju jag och fick vara glad i ett dygn ungefär innan jag började blöda rejält. Sen blödde jag i ungefär två veckor. Efter många om och men fick jag komma till Kvinnokliniken och göra VUL och ta ett prov på HCG. De såg ingenting och det antogs vara missfall Jag fick fortsätta att en gång i veckan göra HCG-prov. Detta höll sig jämnhögt bra många veckor tills det för typ 3 veckor sedan hade sjunkit så då fick jag avvakta två veckor tills nästa test som jag gjorde i torsdags, alltså 7 veckor efter jag började blöda. Trodde detta skulle sjunkit  mer då, eftersom min kropp verkade hyfsat i balans igen, hade fått och haft mens och hade ÄL-känningar. Men idag fick jag ett brev från Kvinnokliniken där de återigen skriver att HCG inte sjunkit tillräckligt och de måste fortsätta följa det så därför ska jag boka tid för provtagning igen. Men alltså jag fattar inte, har haft mens och testade med ÄL-tester under fem dagar och i söndags gav det glad gubbe och jag hade alla vanliga symptom jag brukar ha runt ägglossning. Kan jag verkligen ha en fungerande cykel än om jag fortfarande har HCG högre än noll? Fattar ingenting och jag får typ inga svar eftersom jag mest bara träffar sköterskor som bara tar blodprov inte har koll på nåt annat. .. Skitkropp! Eller så vill den så gärna vara gravid att den till och med låtsas :-P What to do liksom? :-/

• Kingston

Låter lite skumt det där M och M men jag tror ändå du kan lita på din kropp. Om äl-test visat glad gubbe efter några dagar så verkar det ju som om din kropp kommit på banan igen. Hade jag varit i dina kläder hade jag ringt in och frågat om det verkligen är nödvändigt med fler prover...

• jamka
    ScillaBlå skrev 2014-03-17 09:58:25 följande:
    Lycka till med pausen Kingston! Försök hitta något annat att fokusera på. Jag har jobbat med viktnedgång och träning. Håller tankarna borta från graviditet samt utsöndrar endorfiner som fått mig att må bra och vara positiv. Försök hitta nåt som funkar för dig.
    Ja, visst är det märkligt att det inte är nåt fel på en och att det ändå inte funkar... Min cykel är också regelbunden och jag har haft stenkoll på ÄL.
    Hur gamla är ni? Jag var 33 när vi började försöka, nu har jag fyllt 35. Undrar om det kan bidra...
    Jag är 36. När jag var 29 blev jag gravid utan problem och nu har jag en sexåring hemma. Men sedan gick det inte alls bra. MA 2011 och 2013.
  • jamka
    Neo4ever skrev 2014-03-17 23:30:00 följande:

Oj jag förstår att du känner stress,säkerligen värre än mej.. Det är en sån hemsk känsla att inte kunna få till syskon..jag tappar hoppet ganska ofta speciellt eftersom ja vet att.missfalls risken ökar för varje gång.. Jag är glad att jag fick ett svar i alla fall från någon som oxo kämpar å känner som jag..ibland känns det som man blivit sjuk å besatt av att vilja ha ett syskon.. Har du gjort någon utredning? Jag hoppas att det ska gå bra för oss båda
    Jag har gjort en utredning som visade inget fel på oss. Eller min man hade för lite spermier men när han gjorde om testet så var det ok.
  • M  och  M

Har ni spolat era äggledare? Tror ni det hjälper nåt? De tyckte inte det var nödvändigt när vi gjorde utredningen iaf, då de såg fina ut på VUL. Men vad vet jag...

• ScillaBlå

MSL: spännande! Lycka till :)

M och M: Låter jobbigt. Undrar om det kan vara som för mig, att du har nån liten graviditetsrest kvar som gör att kroppen inte fattar. Jag fick ju MA i december och först förra veckan hade HCG sjunkit så att jag inte behöver ta fler prover. Och då har jag gjort två skrapningar. Fast jag har ju inte haft mens. Det är ju märkligt att du haft det och slutat blöda och ändå har högt HCG. Jag skulle nog ändå ta proverna, för att vara på den säkra sidan.

• Kingston

M och M: jag har ju bara en äggledare kvar och den spolade jag för en dryg månad sedan. Detta gjorde jag eftersom jag hade haft utomkveds och dessutom skall jag ha mild endometrios. Och jag är glad att jag gjorde det och fick svar på att allt såg bra ut... Jag har ju bara en äggledare och om den också hade vart förstörd så hade vi ju inte kunnat få barn på naturlig väg. Så det kändes viktigt för mig att få veta.

Men OM det inte hade vart för utomkveds eller endometrios så hade jag inte spolat äggledarna. Det finns ju risker även med det och om dom har sett att dina äggledare ser bra ut på VUL så skulle jag nog välja att tro på det.

• Maramina
    M och M skrev 2014-03-20 08:44:54 följande:

Har ni spolat era äggledare? Tror ni det hjälper nåt? De tyckte inte det var nödvändigt när vi gjorde utredningen iaf, då de såg fina ut på VUL. Men vad vet jag...

I vår utredning ingick spolning av äggledarna. Det finns de som säger att man kan lättare bli gravid efter spolning, men det är inte därför man gör det inom medicin, utan det görs för att det är fri passage i äggledarna.
  • MSL
    M och M skrev 2014-03-19 16:47:58 följande:
    Alltså jag blir inte klok! Den 24/1 plussade ju jag och fick vara glad i ett dygn ungefär innan jag började blöda rejält. Sen blödde jag i ungefär två veckor. Efter många om och men fick jag komma till Kvinnokliniken och göra VUL och ta ett prov på HCG. De såg ingenting och det antogs vara missfall Jag fick fortsätta att en gång i veckan göra HCG-prov. Detta höll sig jämnhögt bra många veckor tills det för typ 3 veckor sedan hade sjunkit så då fick jag avvakta två veckor tills nästa test som jag gjorde i torsdags, alltså 7 veckor efter jag började blöda. Trodde detta skulle sjunkit  mer då, eftersom min kropp verkade hyfsat i balans igen, hade fått och haft mens och hade ÄL-känningar. Men idag fick jag ett brev från Kvinnokliniken där de återigen skriver att HCG inte sjunkit tillräckligt och de måste fortsätta följa det så därför ska jag boka tid för provtagning igen. Men alltså jag fattar inte, har haft mens och testade med ÄL-tester under fem dagar och i söndags gav det glad gubbe och jag hade alla vanliga symptom jag brukar ha runt ägglossning. Kan jag verkligen ha en fungerande cykel än om jag fortfarande har HCG högre än noll? Fattar ingenting och jag får typ inga svar eftersom jag mest bara träffar sköterskor som bara tar blodprov inte har koll på nåt annat. .. Skitkropp! Eller så vill den så gärna vara gravid att den till och med låtsas :-P What to do liksom? :-/
    Det låter väldigt motsägelsefullt alltihop, förstår att du blir förvirrad. Det är nog bara att ta skeden i vacker hand och hoppas att allt ser bra ut.
Svar på tråden Någon mer med svårigheter att få till ett syskon?