ScillaBlå skrev 2014-03-19 14:05:58 följande:
Nu blir jag jättenyfiken. I vilket land kan man göra en sån adoption? Genom en organisation eller privat på nåt sätt då eller? Och hur fungerar det om/när man vill flytta hem till Sverige igen? Blir nyfiken för att jag vet hur dyrt, omständligt och långdraget det kan vara att adoptera i Sverige.
Vi bor i Tanzania. De tillåter inte internationella adoptioner, men eftersom vi har uppehållstillstånd i 3 år (i nuläget) så får vi adoptera ändå. Jag vet inte om de har adoptionsorganisationer i landet, jag tror inte det, och vi kommer i alla fall adoptera genom kontakter eller ev kontakta Neema House i Arusha, som är ett av få barnhem som tar emot spädbarn.
www.tanzaniaorphanhelp.com/Neema_House_Arusha.html
Tanzania har inte heller några avgifter för adoption, men man behöver en advokat och landet är visserligen en fungerande demokrati, men fortfarande ett utvecklingsland, så man får räkna med att det inte fungerar på ett visst sätt bara för att det är så det ska fungera. Byrokratin kan ta väldigt lång tid också om man inte är van med hur saker och ting fungerar i landet. Tanzania är inte anslutet till Haagkonventionen så adoptionen blir godkänd i Sverige förutsatt att den gått rätt till, dvs det är för barnets bästa.