• Maramina

Någon mer med svårigheter att få till ett syskon?

Efter sammanlagt 16 försök, och två missfall under den här tiden (en konstaterad av sjukvården, en utan läkarkontakt) till att få till ett syskon till vår dotter på snart 3 år så ska vi i december påbörja en utredning. Dottern blev till på 7:e försöket men nu tycks det inte vilja ta sig.

Det vore trevligt att komma i kontakt med andra som också har försökt ett tag att få till ett syskon till det/de barn man redan har. Någon som vill hänga här med mig?

• Svar på tråden Någon mer med svårigheter att få till ett syskon?
  • Maramina

Galenpanna: Som jag förstod det som när läkaren pratade om det så räknades det som att i och med om att man är två om det så är det också två som ska dela på kostnaden. Precis som man vid utredningen, även om man gör det via landstinget, får betala patientavgift för både även om bådes tester tas samtidigt. Men jag kan minnas fel vad det gäller avdraget med tanke på att det aldrig var aktuellt för oss. Och dessutom så är det ju 1,5 år sedan utredningen. Vore jag du skulle jag som sagt var kolla upp med de som har kunskapen och som jobbar med det, dvs Skatteverket, för att vara på den säkra sidan.

• M  och  M
    Gweny skrev 2014-05-07 17:20:52 följande:
    galenpannan>> men vad konstigt att landstinget inte tyckte det var nödvändigt med alla prover och spermaprov? Var det första nästan våran läkare där sa till oss att vi skulle göra. Att det kan skilja så! Jag har också läst mycket om IVF innan och alltid varit intresserad av fertilitet och den biten. Men att jag nu skulle hamna i denna karusell själv, hade jag aldrig vågat gissa. Speciellt inte när man lyckats innan. Nu hoppas jag ju på att det ska "räcka" med mediciner för min del. Men i annat fall, så är det Sahlgrenska vi tillhör ifall det blir IVF.  Skönt för er som får avdrag på lönen, är ju både kostsamt för psyket och ekonomin detta när dem har sina krav och inte hjälper till för vissa. Vi har ju turen att få från landstinget 3 försök. Bara det att det skiljer i landet hur många försök dem erbjuder är ju också helt sanslöst. Vissa får ju bara 1 försök!!

Varför får ni 3 försök av landstinget? Har ni inte syskon sen tidigare?
  • Gweny
    M och M skrev 2014-05-07 18:22:50 följande:

Varför får ni 3 försök av landstinget? Har ni inte syskon sen tidigare?
    Är "bara" jag som har sen innan, inte min sambo. Så då får man det.
  • jamka

V. 6+4 idag och på VUL fick jag se en tom hinnsäck:( 

Får vänta i två veckor för att se om det ska finnas något foster alls eller om det kanske är utomkveds.

Två MA och nu detta.

När få jag det efterlängtade barnet? 

Men jag kunde inte alls bli gravid mellan 2007 och 2011 så jag föredrar verkligen det här än besvikelse varje månad.

Hoppas bara att jag inte blir av med min äggledare.

• Kingston

Åh jamka! Vill bara krama dig!
    Vet inte ens vad jag ska säga... Men det är ju hundra gånger bättre att bli gravid och att det slutar såhär än att inte bli det alls. En föga tröst, men ändå

• Galenpannan

Jamka, jag vet heller inte vad jag ska skriva. Hoppas verkligen att de hittar ett litet hjärta om två veckor. Kram

Chasingdreams: Det är svårt att förstå att man är var man är, kunde aldrig tro det tidigare. Jag är inte orolig för något som handlar om mig, varken psykiskt eller fysiskt. Efter våra erfarenheter så är ett barn det primära och vad jag måste göra för ett till barn gör jag och det är endast sekundärt. Det låter krasst men så känns det, om det är så illa att vi misslyckas med ivf också så tar jag det då. Jag måste fokusera på att det ska gå någon gång, men det är svårt ibland. Vad känner du oro inför?

Gweny: Vi fick utredning lite på nåder och för att de verkar tycka synd om oss från landstinget men det blev ju å andra sidan sisådär. Här så får man också bara 1 försök, samt ett frysförsök. Jag försökte läsa lite en fick inte riktigt ihop det, äter du pergotime nu? Var i cykeln är du?

Maramina: Vi får helt enkelt se hur det blir, det får lösa sig helt enkelt!

• Gweny

jamka>> Men fy vad jobbigt det måste vara för er! Håller tummarna att det visar bra nästa gång ni är där!! 

Galenpannan>> ok, inte mycket att spela med då med bara 1 försök. Skulle ni isåfall fortsätta privat sen?
    Jag ska börja med pergotime nu i Maj, går och väntar på mensen, men har så lång cykel, så tror den dröjer 2 veckor till. Känner tyvärr inte av något som skulle antyda på något roligare heller.

• M  och  M
    jamka skrev 2014-05-07 20:25:05 följande:
    V. 6+4 idag och på VUL fick jag se en tom hinnsäck:(  Får vänta i två veckor för att se om det ska finnas något foster alls eller om det kanske är utomkveds. Två MA och nu detta. När få jag det efterlängtade barnet?  Men jag kunde inte alls bli gravid mellan 2007 och 2011 så jag föredrar verkligen det här än besvikelse varje månad. Hoppas bara att jag inte blir av med min äggledare.

Fy fan vad jag lider med dig och hoppas på mirakel!
  • M  och  M
    Galenpannan skrev 2014-05-07 22:22:33 följande:
    Jamka, jag vet heller inte vad jag ska skriva. Hoppas verkligen att de hittar ett litet hjärta om två veckor. Kram Chasingdreams: Det är svårt att förstå att man är var man är, kunde aldrig tro det tidigare. Jag är inte orolig för något som handlar om mig, varken psykiskt eller fysiskt. Efter våra erfarenheter så är ett barn det primära och vad jag måste göra för ett till barn gör jag och det är endast sekundärt. Det låter krasst men så känns det, om det är så illa att vi misslyckas med ivf också så tar jag det då. Jag måste fokusera på att det ska gå någon gång, men det är svårt ibland. Vad känner du oro inför? Gweny: Vi fick utredning lite på nåder och för att de verkar tycka synd om oss från landstinget men det blev ju å andra sidan sisådär. Här så får man också bara 1 försök, samt ett frysförsök. Jag försökte läsa lite en fick inte riktigt ihop det, äter du pergotime nu? Var i cykeln är du? Maramina: Vi får helt enkelt se hur det blir, det får lösa sig helt enkelt!

Känner som dig. Skit i mig, jag kan stå ut med vad fan som helst bara jag får ett barn till. Är redan i helvetet psykiskt och fysiskt kan jag stå ut med vad som helst. Jag är inte viktig i denna fråga.
Svar på tråden Någon mer med svårigheter att få till ett syskon?