• Maramina

Någon mer med svårigheter att få till ett syskon?

Efter sammanlagt 16 försök, och två missfall under den här tiden (en konstaterad av sjukvården, en utan läkarkontakt) till att få till ett syskon till vår dotter på snart 3 år så ska vi i december påbörja en utredning. Dottern blev till på 7:e försöket men nu tycks det inte vilja ta sig.

Det vore trevligt att komma i kontakt med andra som också har försökt ett tag att få till ett syskon till det/de barn man redan har. Någon som vill hänga här med mig?

• Svar på tråden Någon mer med svårigheter att få till ett syskon?
  • M  och  M

Ni som gått ner i tid, har ni gjort det av någon speciell anledning? Jag är så kluven hur jag ska göra till hösten efter semester. Jag har en heltid i grunden men trivs inte på mitt jobb och med tanke hur mitt liv sett ut med allt det här de senaste två åren orkar jag inte jobba heltid, så jag har jobbat 80%. Nu ska vi ju troligtvis köra IVF till hösten och då hoppas jag ju såklart på positovt resultat... Hur tänker ni kring föräldrapenning då ni som gått ner i tid? Eller tar ni föräldradagar för att fylla upp SGI:n? Jag vill ju gärna ha full föräldrapenning den dagen jag hoppas jag går hem på föräldralediga men jag vill ju egentligen inte jobba heltid men.. Och tänk om jag väljer att jobba heltid till hösten för TT jag tänker TT resultatet ska bli positivt och så blir det inte så och så har jag harvat på och kämpat mer än jag velat en termin helt i onödan... Gaah. Måste meddela chefen snart och jag vet inte hur jag ska göra!

• Kingston

Bra frågor M och M!
    Själv jobbar jag heltid och trivs hittills med det. Jag har också funderat på att gå ner i tid i framtiden men jag förstår inte hur ekonomin skall gå ihop sig...
    Vi älskar att resa och vill ha möjligheten till det även i framtiden och dessutom bor vi i hus och det finns ju alltid saker att göra (dom kostar pengar!) på det.

• Gweny

Jag väljer att jobba mindre för att få mer kraft och mer tid med barn & djur. Sen har jag ett tungt jobb och det sliter på kroppen. Det är mer värt för mig.

• M  och  M
    Gweny skrev 2014-05-28 12:57:30 följande:
    Jag väljer att jobba mindre för att få mer kraft och mer tid med barn & djur. Sen har jag ett tungt jobb och det sliter på kroppen. Det är mer värt för mig.

Har tänkt lika. Är du i Så fall beredd att ta smällen med en väldigt låg föräldrapenning om det skulle gå vägen då?
  • Gweny
    M och M skrev 2014-05-28 19:23:44 följande:

Har tänkt lika. Är du i Så fall beredd att ta smällen med en väldigt låg föräldrapenning om det skulle gå vägen då?
    Ja, jag gjorde även så med barnen jag redan har. Gick bra. Man får resonera vad som är viktigast för en. Kan såklart bero mycket på vad för slags jobb man har också. Men jag känner mig själv och skulle inte må bra varken fysiskt eller psykiskt att jobba 100 % just nu, absolut inte om jag lyckas bli gravid.  Du får överväga för och nackdelar. Jag får iallafall mer nu, var några år sedan sist, och jobbar ändå mer nu och har högre lön.
  • M  och  M

Ja egentligen är det ju precis så jag vill och tänker också. Men samtidigt... Undra hur stor skillnad det skulle bli på föräldrapenningen på heltid eller 80%...

• Gweny
    M och M skrev 2014-05-29 20:16:26 följande:
    Ja egentligen är det ju precis så jag vill och tänker också. Men samtidigt... Undra hur stor skillnad det skulle bli på föräldrapenningen på heltid eller 80%...
    mm är ju surt att man får såpass lite med FP, som dem dessutom ska ha skatt på och sen får vi inte räkna in det med pensionen sen...snålt! 

Får se hur du bestämmer dig sen då.   Jag får väl först och främst lyckas bli gravid, går tyvärr inget bra på den fronten.
  • M  och  M
    Gweny skrev 2014-05-29 21:14:57 följande:
    mm är ju surt att man får såpass lite med FP, som dem dessutom ska ha skatt på och sen får vi inte räkna in det med pensionen sen...snålt!  Får se hur du bestämmer dig sen då.   Jag får väl först och främst lyckas bli gravid, går tyvärr inget bra på den fronten.

Hm nä det är ju den j-a detaljen också! Går ju sisådär med det här också... Går bara och väntar på besked från IVF-kliniken. Så jävla less på situationen.
  • Gweny
    M och M skrev 2014-05-29 21:41:02 följande:
    Hm nä det är ju den j-a detaljen också! Går ju sisådär med det här också... Går bara och väntar på besked från IVF-kliniken. Så jävla less på situationen.

Hur länge har du väntat hittills? Hoppas dem snart hör av sig! Vilken ska du gå på? Om det blir aktuellt för mig, så blir det sahlgrenska. Själv väntar jag nu först på att kunna börja med min behandling, men först måste mina värden bli bättre. Suck! Ett steg fram, tio steg bak.
  • Maramina
    Gweny skrev 2014-05-29 21:14:57 följande:
    mm är ju surt att man får såpass lite med FP, som dem dessutom ska ha skatt på och sen får vi inte räkna in det med pensionen sen...snålt! 

Får se hur du bestämmer dig sen då. smile1.gif   Jag får väl först och främst lyckas bli gravid, går tyvärr inget bra på den fronten.
    Fast jag tycker att vi har det rätt bra här i Sverige med att vi ändå får så pass mycket fp som vi ändå får och så pass länge. Jag menar, vi svenskar har en av världens bästa föräldraförsäkringar. I de flesta länder får man som bäst betalt bara för bara någon månad.
Svar på tråden Någon mer med svårigheter att få till ett syskon?