• Maramina

Någon mer med svårigheter att få till ett syskon?

Efter sammanlagt 16 försök, och två missfall under den här tiden (en konstaterad av sjukvården, en utan läkarkontakt) till att få till ett syskon till vår dotter på snart 3 år så ska vi i december påbörja en utredning. Dottern blev till på 7:e försöket men nu tycks det inte vilja ta sig.

Det vore trevligt att komma i kontakt med andra som också har försökt ett tag att få till ett syskon till det/de barn man redan har. Någon som vill hänga här med mig?

• Svar på tråden Någon mer med svårigheter att få till ett syskon?
  • savannasmamma

Hej

Var med i tråden i början på året vi gjorde vårt första ivf. Vilket resulterade i ett missfall året 5:e missfall så jag orkade inte vara kvar på familjeliv.

Nu har vi påbörjat andra IBF idag med menupur. Nya krafter är intagna till att försöka ge vår dotter savanns ett syskon.

Detta försöket kommer bli lite annorlunda.

Jag kommer äta en svag dos kortison under hela försöket( vet inte hur vanligt det är i Sverige men ska finnas studier på minskad missfallsrisk i samband med ivf) vi ska även denna gången sätta in 2 ägg dag 3 istället för 1 blasts som sist.. Mmm ja vi får väl se hur det går. Är varje dag tacksam för att vi har lyckan att redan ha ett barn!

Kram på er

• Gweny
    savannasmamma skrev 2014-06-30 21:59:37 följande:

Hej

Var med i tråden i början på året vi gjorde vårt första ivf. Vilket resulterade i ett missfall året 5:e missfall så jag orkade inte vara kvar på familjeliv.

Nu har vi påbörjat andra IBF idag med menupur. Nya krafter är intagna till att försöka ge vår dotter savanns ett syskon.

Detta försöket kommer bli lite annorlunda.

Jag kommer äta en svag dos kortison under hela försöket( vet inte hur vanligt det är i Sverige men ska finnas studier på minskad missfallsrisk i samband med ivf) vi ska även denna gången sätta in 2 ägg dag 3 istället för 1 blasts som sist.. Mmm ja vi får väl se hur det går. Är varje dag tacksam för att vi har lyckan att redan ha ett barn!

Kram på er

Hoppas det kommer hjälpa dig, så det går bra! Fy vad tungt med så många mf. Måtte det vända nu och gå bra för oss alla snart. 
  • Maramina
    Galenpannan skrev 2014-06-30 10:08:25 följande:

Hej tjejer!

Jag har skrivit här litegrann tidigare och läser vad ni skriver. Vi har försökt få syskon i nästan 1,5 år nu och de andra barnen gick snabbt så vi har varit förtvivlade och hade ett första IVF-samtal inbokat i början av augusti.

Men på det 16:e försöket lyckades vi och jag fick ett fint plus förra veckan. Känns fortfarande såklart overkligt och det är ju absolut inte säkert att det kommer gå vägen denna gången. Men nu vet vi att det går. Med detta ville jag bara peppa er andra, plötsligt kan det faktiskt hända. Ha en fin sommar!  

Stort grattis! Vad roligt att ni lyckades på egen hand! Nu är ni ju ytterligare ett "bevis" för dom dom tror att bara man "slappnar av så lyckas man"

(syftar på den diskussion vi hade om det hela tidigare i våras)
  • Anceka m D
    Maramina skrev 2014-07-01 16:18:57 följande:
    Stort grattis! Vad roligt att ni lyckades på egen hand! Nu är ni ju ytterligare ett "bevis" för dom dom tror att bara man "slappnar av så lyckas man"

(syftar på den diskussion vi hade om det hela tidigare i våras)
    Även vi lyckades ju på egen hand månaden innan vårt planerade andra IVF-försök. Jag tror dock inte att det har ett dugg att göra med att vi var "avslappnade", snarare slumpen.
  • Elsa1981

Hej alla längtande och väntande!

Jag är ny på det här och räknar mig ännu inte till dem som har svårt att få barn. Så länge har vi inte försökt. Men jag har ändå en fråga och ni sitter säkert på massvis med bra kunskap.

Vi önskar oss ett syskon men det verkar som att jag har slutat få ägglossning. Jag testar och testar men det är alltid negativt. Jag undrar därför hur länge man måste testa innan man får hjälp? Jag vet ju att man ska försöka i ett år innan de gör något men nu vet jag ju vad som är felet redan nu(även om jag inte vet orsaken). Klart att jag inte blir gravid om det inte finns något ägg! Min mens är normal och jämn så jag blev så förvånad att jag inte ägglossar. Ska jag testa med ÄL-prov varje månad i ett år innan jag kan få prova Pergotime eller är det värt att kontakta Gyn redan nu? Hur har ni gjort?

• Gweny
    M och M skrev 2014-07-03 09:05:32 följande:

Dregen om deras barnlöshet i sommarpratet. Och den vanliga klyschan:bara man släpper det och tänker på nåt annat :-\ Hur mycket press lägger inte det påståendet...

www.aftonbladet.se/nojesbladet/article19160944.ab

suck... vad trött man blir på detta med att sluta tänka på det eller åka på semester...visst är väl jättekul för dem det funkar för, men hur det ska på något magiskt sätt trolla fram fina ägg som släpper för mig, det är jag väldigt nyfiken på.

Kanske ändå något att lyssna på ändå...
  • M  och  M

Ja exakt, va fan under dessa två år så nog har jag väl haft stunder då vi slappnat av och gjort annat, åkt på semester, druckit vin och försökt leva ett vanligt liv, men inte fan har det hjälpt! Måste man åka till andra sidan jordklotet och bli hippie eller?

Sommarpratet kan säkert vara bra! Läst en artikel med henne förut så vet att dom haft det tufft.

• Gweny
    M och M skrev 2014-07-03 15:20:13 följande:

Ja exakt, va fan under dessa två år så nog har jag väl haft stunder då vi slappnat av och gjort annat, åkt på semester, druckit vin och försökt leva ett vanligt liv, men inte fan har det hjälpt! Måste man åka till andra sidan jordklotet och bli hippie eller?

Sommarpratet kan säkert vara bra! Läst en artikel med henne förut så vet att dom haft det tufft.

haha Hippie....den var bra.

tyckte nog artiklarna jag läst varit bättre än sommarpratet, just med den biten. Hade velat hört mer ingående om deras färd så. var ganska kortfattat. Mest om hans karriär så, men intressant det med då jag gillar rock.
  • Kingston

Nu har även jag lyssnat på Dregens härliga sommarprat. Inte helt utan tårar skall erkännas... Det enda jag har att säga om det är: Vilken jävla historia!

Svar på tråden Någon mer med svårigheter att få till ett syskon?