• Maramina

Någon mer med svårigheter att få till ett syskon?

Efter sammanlagt 16 försök, och två missfall under den här tiden (en konstaterad av sjukvården, en utan läkarkontakt) till att få till ett syskon till vår dotter på snart 3 år så ska vi i december påbörja en utredning. Dottern blev till på 7:e försöket men nu tycks det inte vilja ta sig.

Det vore trevligt att komma i kontakt med andra som också har försökt ett tag att få till ett syskon till det/de barn man redan har. Någon som vill hänga här med mig?

• Svar på tråden Någon mer med svårigheter att få till ett syskon?
  • Gweny

scillablå>> Tror man har nåt sånt beteende just för att överleva stunden, alla besvikelser som kommer när det inte går som vi vill. :(
    Jag har tyvärr mitt tröstätande, och det påverkar ju även min vikt, då jag istället borde behöva gå ner. Massa fördelar med det, just med min PCO osv..men lättare sagt än gjort. Är sån ond cirkel man är i.

• M  och  M

Har förändrats ja, men mer på det vis att jag inte är lika glad och social. Känner mig ensam och tillbakadragen och bedömd många gånger. Jag lever i en bubbla och världen pågår utanför den utan mig.

Med shopping har jag blivit nästan tvärtom. Att jag känner som att det ligger inget värde i saker. Det enda som är värt nåt är en familj och fler barn. Så jag handlar nästan ingenting, bara det nödvändiga. Vilket iofs är bra för ekonomin osv nu när vi ska göra IVF men..

Dricka gör jag kanske 1-2 glas max varannan månad. Och då tänker jag först alltid att å vad avslappnad och härligt område jag är, NU blir vi gravida bara därför. Men sen då får jag alltid dåligt samvete för det lilla jag druckit och tror jag förstört nåt i kroppen och att den månadens minus beror på det typ.

Men jag är mig inte lik längre nej. Har blivit dyster. Som Ior ungefär.

• M  och  M

I min shopping har jag istället blivit väldigt medveten. Köper mkt ekologiskt, tänker igenom klädköp mkt innan, äter inget gluten eller socker, återvinner, plastbantar osv.. Sen blir jag lätt förbannad när jag försöker göra så bra och världen inte belönar mig med ett barn. Störd? Hm ja..

• Cattizzz83

Hej

Hittade hit idag. Jag har 2 barn sen innan, o nu har jag träffat en ny man o vi försöker få barn ihop. Mina2 andra blev jag gravid med väldigt fort, men denna gången verkar det vara svårt.. Vi har inte försökt jättelänge, dryga 6 månader, men med tanke på att jag blev gravid på första (o med andra barnet medan jag åt p piller) så känns det som en evighet. Tog ett gravtest senast idag då jag känner mig gravid, illamående, spänningar i magen brösten ömmar osv, men d visar negativt... :(

• ScillaBlå

Skönt att höra att det inte bara är jag som blivit personlighetsförändrad och lite knäpp ;)

• Gweny
    Några få vänner vet om att vi kämpar... i fredags smsade jag med en av vännerna. Hon brukar vara väldigt förnuftig av sig och vi har aldrig varit ovänner om något. Men denna gången sårade hon mig otroligt mycket. Vi pratade lite om detta och jag sa att det är så jobbigt med all ny väntan hela tiden, trodde ju vi var klara med det nu...
    då skrev hon ja väntan känns, tänker på det hela tiden...
    jag: ni behövde ju inte vänta så länge ialllafall (dem hade tyvärr ett mf, sen gick det en mens dom väntade och så blev hon gravid direkt igen och det gick bra)
    hon: nej eller hur, men det kändes som en evighet, så kan tänka mig hur ni känner....
    Jag: Hur länge försökte ni innan 1a pluset då?
    Hon: det tog sig på första försöket också
    Behöver jag säga mer?? Ni som kämpar med, förstår hur det började koka inom mig!! hur kan hon jämföra sitt, som inte ens är något med vårat??? Skrikandes
    säger inget om mf, alltid hemskt, men just att hon kan med....hur tänker folk?
  • Kingston

Förstår din ilska och besvikelse gweny!
    Men jag tänker som så: att INGEN som aldrig varit här har NÅGON SOM HELST ANING om vad denna väntan, ovisshet och förtvivlan handlar om.
    Jag har haft många runt mig med dessa problemen och trodde jag hade en liten aning om hur dom hade det... Men nu när jag sitter här själv så inser jag hur fel jag hade!
    Så jag försöker skaka av mig kommentarer som det där även om jag vill skrika rakt ut och ge dom en rak höger.
    MEN det händer faktiskt att jag ryter ifrån ordentligt när jag har tröttnat på deras skitsnack. Oavsett vem den "skyldiga" är. Okänd, vänner eller familj. Enough is enough!

• Galenpannan

Hej tjejer!

Jag har skrivit här litegrann tidigare och läser vad ni skriver. Vi har försökt få syskon i nästan 1,5 år nu och de andra barnen gick snabbt så vi har varit förtvivlade och hade ett första IVF-samtal inbokat i början av augusti.

Men på det 16:e försöket lyckades vi och jag fick ett fint plus förra veckan. Känns fortfarande såklart overkligt och det är ju absolut inte säkert att det kommer gå vägen denna gången. Men nu vet vi att det går. Med detta ville jag bara peppa er andra, plötsligt kan det faktiskt hända. Ha en fin sommar!  

• Gweny
    Kingston skrev 2014-06-29 22:56:03 följande:

Förstår din ilska och besvikelse gweny!

Men jag tänker som så: att INGEN som aldrig varit här har NÅGON SOM HELST ANING om vad denna väntan, ovisshet och förtvivlan handlar om.

Jag har haft många runt mig med dessa problemen och trodde jag hade en liten aning om hur dom hade det... Men nu när jag sitter här själv så inser jag hur fel jag hade!

Så jag försöker skaka av mig kommentarer som det där även om jag vill skrika rakt ut och ge dom en rak höger.

MEN det händer faktiskt att jag ryter ifrån ordentligt när jag har tröttnat på deras skitsnack. Oavsett vem den "skyldiga" är. Okänd, vänner eller familj. Enough is enough!

Precis!! Sen alla dessa "goda" råd kan kvitta.... i vårat fall hjälper det inte att slaaaappna av. Får inte mer äl för det...suck.
Svar på tråden Någon mer med svårigheter att få till ett syskon?