• Maramina

Någon mer med svårigheter att få till ett syskon?

Efter sammanlagt 16 försök, och två missfall under den här tiden (en konstaterad av sjukvården, en utan läkarkontakt) till att få till ett syskon till vår dotter på snart 3 år så ska vi i december påbörja en utredning. Dottern blev till på 7:e försöket men nu tycks det inte vilja ta sig.

Det vore trevligt att komma i kontakt med andra som också har försökt ett tag att få till ett syskon till det/de barn man redan har. Någon som vill hänga här med mig?

• Svar på tråden Någon mer med svårigheter att få till ett syskon?
  • Chasingdreams

M och M: Jag tycker också att tre pack verkar bra. Tror att det känns mindre stressigt än att betala per försök... Vi bor på en sådan plats i Sverige att vi har ungefär lika nära till flera olika kliniker. De ligger mellan 1,5-2,5 timme bort. Vet inte riktigt hur man ska resonera kring vilken klinik man väljer. Det skiljer ju en del mellan pris, väntetid och lyckade försök i statistiken. Hur har ni alla tänkt kring val av klinik?

• Galenpannan

M & M: Vi har nu gjort alla tester på mig och nu ska vi båda två till fertilitetsläkaren i nästa vecka och planera inför höstens ivf. Jag tror hon kommer att se vilken typ av behandling vi ska göra och vilka hormoner som behövs. Min sambo kommer göra spermatest också i nästa vecka men läkarna tror inte att det är några problem där heller då vi lyckats bli gravida tre gånger tillsammans!

Chasingdreams: Det vore ju bra om vi kunde följas åt i ivf-svängen, för visst är det väl så att ni har små chanser att klara det på egen hand? Vi hoppas ju fortfarande på att vi ska lyckas på egen hand men gissar att vi kommer att göra behandling med start i början av september! 
    Jag tycker det känns konstigt att vi är var vi är nu, jag har alltid läst trådarna kring IVF och varit intresserad av fertilitet men aldrig för mitt liv tro att även vi skulle hamna här. Även om man har barn sedan innan så spelar ens kropp oss ett spratt. Jag är lite onyanserad än så länge, jag tar det när det kommer och tror det kommer kännas bra. Det enda som oroar mig det är att jag alltid sett IVF som "sista chansen", där är vi snart..... .-(

Vi köper nog också 3-pack, genom bruttolöneavdraget så sparar vi nästan hälften av kostnaden!

• M  och  M
    Chasingdreams skrev 2014-05-07 05:51:10 följande:
    M och M: Jag tycker också att tre pack verkar bra. Tror att det känns mindre stressigt än att betala per försök... Vi bor på en sådan plats i Sverige att vi har ungefär lika nära till flera olika kliniker. De ligger mellan 1,5-2,5 timme bort. Vet inte riktigt hur man ska resonera kring vilken klinik man väljer. Det skiljer ju en del mellan pris, väntetid och lyckade försök i statistiken. Hur har ni alla tänkt kring val av klinik?

Hade nog tänkt den klinik med mest lyckade resultat! Om man ändå ska gå den vägen och betala för det så skulle det kännas bäst!
  • M  och  M
    Galenpannan skrev 2014-05-07 07:16:43 följande:
    M & M: Vi har nu gjort alla tester på mig och nu ska vi båda två till fertilitetsläkaren i nästa vecka och planera inför höstens ivf. Jag tror hon kommer att se vilken typ av behandling vi ska göra och vilka hormoner som behövs. Min sambo kommer göra spermatest också i nästa vecka men läkarna tror inte att det är några problem där heller då vi lyckats bli gravida tre gånger tillsammans! Chasingdreams: Det vore ju bra om vi kunde följas åt i ivf-svängen, för visst är det väl så att ni har små chanser att klara det på egen hand? Vi hoppas ju fortfarande på att vi ska lyckas på egen hand men gissar att vi kommer att göra behandling med start i början av september!  Jag tycker det känns konstigt att vi är var vi är nu, jag har alltid läst trådarna kring IVF och varit intresserad av fertilitet men aldrig för mitt liv tro att även vi skulle hamna här. Även om man har barn sedan innan så spelar ens kropp oss ett spratt. Jag är lite onyanserad än så länge, jag tar det när det kommer och tror det kommer kännas bra. Det enda som oroar mig det är att jag alltid sett IVF som "sista chansen", där är vi snart..... .-( Vi köper nog också 3-pack, genom bruttolöneavdraget så sparar vi nästan hälften av kostnaden!

Ja hur f-n annars vi här? :-\ Gör ni utredning vi IVF-kliniken? Jag tänker att vi gjorde ju den via landstinget och har skickat in alla papper från den till IVF-kliniken, då kan man inte ska göra en utredning igen va? Utan mer bara åka på en konsultation där det bestäms hur behandlingen ska gå till väga va? Jag känns jobbigt att det är som sista utvägen. Tänk om det inte går. Jag vet inte hur jag skulle kunna släppa detta... Längtan är så stor.
  • M  och  M

Jag jobbar för kommunen, har svårt att tro att de betalar något. Har inte kollat upp.. Min mans kan nog görbruttoavdrag på lönen, 30% på hans del eller hur är det?

• Maramina
    Galenpannan skrev 2014-05-06 21:40:28 följande:

Maramina: Min arbetsgivare kommer att betala hela summan för behandlingarna och kommer att göra bruttolöneavdrag på min lön. Jag har försökt läsa och det behöver inte finnas någon begränsning på att arbetsgivaren inte kan betala för hela behandlingen, eller är det något jag missat?

Vi har valt att bara berätta för dem som är våra riktiga vänner och jag tror inte det kommer vara några problem, frågar de så är det för att de bryr sig och inte för att det vill vara nyfikna. Men det kan ju vara känsligt ändå förstås. Jag är ju ännu inte där men det kanske blir annorlunda innan hormonkarusellen är igång!

Då jag var arbetslös när vi betalade vårt trepack och min mans arbetsgivare inte ger bruttolöneavdrag så har jag inte helt koll på hur det ligger till med den saken, men jag har för mig att min läkare sa att man måste dela upp det, för att slippa förmånsbeskattning. Ni är ju två som genomgår behandlingen, även om det är kvinnan som får ta alla hormoner, ingrepp osv, men ni behandlas som ett par. Arbetsgivaren får, om jag har förstått det rätt, bara ge sina anställda bruttolöneavdrag, inte deras anhöriga, vilket gör att din mans del av kostnaden får du i så fall förmånsbeskatta för. Men det bästa är ju om du kontaktar Skatteverket och frågar dom om det hela så att ni slipper en skattesmäll senare
  • Galenpannan

M & M: Vi har gjort en utredning hos landstinget där de bla. inte ansåg att spermaprov och amh-prov var nödvändigt. När jag sedan kontaktade en ivf-klinik så rekommenderade de att kontakta en samarbetsdoktor till ivf-klinikerna. Läkaren har nu gjort amh-prov och remitterat till spermaprov. Hon förbereder allt och ordinerar också behandling och hormoner, så det ska bara var äggplock och återföring som sker på ivf-kliniken. VUL före äggplock sker också hos samarbetsdoktorn. Varför det blev halvdant från landstinget var nog för att de inte tyckte vi alls skulle göra utredning eller ivf utan vänta och se då vi har vår historia, så nu får samarbetsdoktorn göra de sista inför en ivf.

Bruttolöneavdrag innebär att arbetsgivaren betalar behandlingen och får tillbaka momsen. Drar därefter på din bruttolön, dvs. på din obeskattade lön. Så därför betalar du bara skatt på din bruttolön-avdraget och sparar således skatten på avdraget. Hur mycket beror ju på hur mkt du tjänar. Över eller under gränsen för statlig skatt som ligger på 34-35 000:- någonting. Över så sparar du ca: 50% och under 33%!

Maramina: Jag tror att jag kan ta hela bruttolöneavdraget, eftersom vi är två om det så spelar det ju ingen roll vem som betalar vad!?

• Chasingdreams

Det känns skönt att ev få sällskap med ivf till hösten. Alla i omgivningen verkar få barn lekande lätt. Väntan till ivf känns ganska jobbig för oss eftersom läkaren gav oss domen att vi inte kommer kunna få barn på egenhand. Själv har jag fortfarande lite svårt att förstå att spermierna är orsak. Speciellt som vi blev gravida på första försöket sist. Har ni någon oro inför ivf?

• Gweny

galenpannan>> men vad konstigt att landstinget inte tyckte det var nödvändigt med alla prover och spermaprov? Var det första nästan våran läkare där sa till oss att vi skulle göra. Att det kan skilja så! Jag har också läst mycket om IVF innan och alltid varit intresserad av fertilitet och den biten. Men att jag nu skulle hamna i denna karusell själv, hade jag aldrig vågat gissa. Speciellt inte när man lyckats innan.

Nu hoppas jag ju på att det ska "räcka" med mediciner för min del. Men i annat fall, så är det Sahlgrenska vi tillhör ifall det blir IVF. 

Skönt för er som får avdrag på lönen, är ju både kostsamt för psyket och ekonomin detta när dem har sina krav och inte hjälper till för vissa. Vi har ju turen att få från landstinget 3 försök. Bara det att det skiljer i landet hur många försök dem erbjuder är ju också helt sanslöst. Vissa får ju bara 1 försök!!

Svar på tråden Någon mer med svårigheter att få till ett syskon?