Galenpannan skrev 2014-05-06 21:40:28 följande:
Maramina: Min arbetsgivare kommer att betala hela summan för behandlingarna och kommer att göra bruttolöneavdrag på min lön. Jag har försökt läsa och det behöver inte finnas någon begränsning på att arbetsgivaren inte kan betala för hela behandlingen, eller är det något jag missat?
Vi har valt att bara berätta för dem som är våra riktiga vänner och jag tror inte det kommer vara några problem, frågar de så är det för att de bryr sig och inte för att det vill vara nyfikna. Men det kan ju vara känsligt ändå förstås. Jag är ju ännu inte där men det kanske blir annorlunda innan hormonkarusellen är igång!
Då jag var arbetslös när vi betalade vårt trepack och min mans arbetsgivare inte ger bruttolöneavdrag så har jag inte helt koll på hur det ligger till med den saken, men jag har för mig att min läkare sa att man måste dela upp det, för att slippa förmånsbeskattning. Ni är ju två som genomgår behandlingen, även om det är kvinnan som får ta alla hormoner, ingrepp osv, men ni behandlas som ett par. Arbetsgivaren får, om jag har förstått det rätt, bara ge sina anställda bruttolöneavdrag, inte deras anhöriga, vilket gör att din mans del av kostnaden får du i så fall förmånsbeskatta för. Men det bästa är ju om du kontaktar Skatteverket och frågar dom om det hela så att ni slipper en skattesmäll senare