• Anonym (Väntar)

7 månaden med försök.. Fler?

Finns det fler här som är inne på 7e månaden eller liknande med bebisverkstad? Har ett barn sedan tidigare och hoppas nu på ett syskon.. Vore skönt att prata med fler i samma sits, är lite förvånad över att det känns minst lika jobbigt som när vi försökte med första barnet..

• Svar på tråden 7 månaden med försök.. Fler?
  • Anonym (tvålen)

Bim runt 19 dec om det stämmer som vanligt

• Ebba

Vad roligt (men jobbigt, jag vet) att vara framme vid symptomletandet! Jag jåkkar mina tunnar stenhårt för er!

Får jag fråga, ni som använder ÄL-tester, hur har ni sex, före under och efter? Den här månaden har vi haft sex varje dag sedan i lördags, med undantag för i tisdags. Eftersom jag har lite oregelbunden cykel ville vi vara säkra på at ha sex även innan utslaget på stickan. Nu fick jag ju utslag igår och hade då också sex på kvällen men är osäker på om vi ska köra på ikväll igen eller vänta till imorgon, eller köra både och. Känner att sambon inte riktigt tycke att det hör med varje kväll är jättekul, så då kanske det är bättre att köra varannan och verkligen få till det? Hur tänker ni?

• Anonym (samma.)

Min man orkar varje dag. Han orkar flera gånger varje dag. :) Tyvärr orkar inte jag det. Jag gillar kvällssex mer. Känns som om spermierna får längre tid på sig där inne då. :) 

Tvålen, ja tempen ska gå upp direkt efter ägglossning. Viktigt är att du tar tempen vid samma tid varje dag. Det är ju det som är så klurigt med ägglossningstest. Man kan ju ha positivt test utan att släppa något ägg.  Det är skönt med tempning för man får liksom ett kvitto på att man har släppt sitt ägg. Denna månaden hade jag konstiga temperaturer, men jag har också sovit väldigt dåligt. 

Jag vakna med huvudvärk idag. har varit gravid en gång för länge sen med samma man, slutade i missfall. Då var mitt första symtom huvudvärk. Men jag har ofta huvudvärk så det symtomet är inte så mycket att hänga i granen. Kanske om den fortsätter. Det konstiga var att den gången blev jag gravid på ppiller. Så jag trodde att det skulle gå hur lätt som helst när vi väl började försöka.

Ebba, jag hade kört på varje dag. Jag missade ju 2 dagar och det grämer mig. Känns som om ju fler spermier ju större chans.  

• Dracarys

Efter att mensen slutar så försöker vi ha varannan dag fram till jag får utslag på ÄL, och då är det varje dag som gäller i ca 3 dagar (dagens före + ÄL + dagen efter). Därefter tar vi det lite lugnare. =)

Jag tror inte att man ska hänga upp sig alldeles för mycket på själva ÄL-datumet, jag menar, grabbarna kan ju leva upp till en vecka, så om man kör varannan dag under hela veckan innan ÄL så har man ju högst troligen friska grabbar som campar där inne i väntan på ägget.

• Ebba

Tack för era svar! Får se om mannen orkar både ikväll och imorgon. :) Har ni andra ont under ÄL? Jag känner min supertydligt, men man vet kininet när ägget släpper för det! Jag började känna av det redan igår och set känns fortfarande idag.

Vet ni om man kan få positivt utslag på ÄL-tester även när ÄL har passerat? Eller är det bra att kolla ett par dagar till och när det är negativt veta att det varit?

• Dracarys
    Ebba skrev 2012-12-06 10:51:07 följande:
    Tack för era svar! Får se om mannen orkar både ikväll och imorgon. :) Har ni andra ont under ÄL? Jag känner min supertydligt, men man vet kininet när ägget släpper för det! Jag började känna av det redan igår och set känns fortfarande idag.

Vet ni om man kan få positivt utslag på ÄL-tester även när ÄL har passerat? Eller är det bra att kolla ett par dagar till och när det är negativt veta att det varit?
    Jag har börjat känna min ÄL först det senaste året. Tidigare kände jag det aldrig. Jag gick på p-piller i ca 1 år och första ÄL efter det kände jag vansinnigt tydligt. Jag trodde att jag hade blivit gravid, för det var smärta och molvärk och illamående och allt. Sedan gick det ett antal månader och jag kände ingenting särskilt, men nu i oktober och november så har jag haft väldigt tydliga känningar.

Kanske är något som kommer med åldern? =) Jag började känna av ÄL när jag var 31,5 år.
  • Ebba

Ja jag kan inte minnas att det alltid varit så här, men jag har ju helt klart tänkt mer på det sedan vi började försöka skaffa barn. :)

Vet du om man får utslag på testerna när ÄL är över?

• Dracarys
    Ebba skrev 2012-12-06 12:37:21 följande:
    Ja jag kan inte minnas att det alltid varit så här, men jag har ju helt klart tänkt mer på det sedan vi började försöka skaffa barn. :)

Vet du om man får utslag på testerna när ÄL är över?
    Det där utslaget är ju inte riktigt som att slå på och av ljuset... det stegras upp under ett antal timmar innan ÄL (jag får t.ex. ofta mellanstarka streck dagen innan), sedan är det där värdet högt under en period och någonstans i det tidsfönstret så lossnar ägget. Därefter så börjar halterna att gå ner igen. Jag förutsätter att det är ganska individuellt hur fort halterna ändrar sig både upp och ner. Troligen kan du fortfarande få utslag ett tag efter själva ÄL. Jag har ett tidsfönster på ca 1,5-2 dygn när stickan ger utslag - exakt var i det tidsfönstret som det släpper, det kan jag inte veta.
  • Ebba

Tack för ditt utförliga svar Dracarys!

Då borde man med andra ord iaf vara förbi ÄL när man inte längre får positivt på testen?

Hur går det för dig, känner du nåt? Vilken dag är du på nu?

• Dracarys
    Ebba skrev 2012-12-06 13:32:22 följande:
    Tack för ditt utförliga svar Dracarys!

Då borde man med andra ord iaf vara förbi ÄL när man inte längre får positivt på testen?

Hur går det för dig, känner du nåt? Vilken dag är du på nu?
    Jag är på ÄL+7 idag, precis mitt mellan ÄL och BiM. Jag känner bara lite känningar där man tänker sig att äggstockarna sitter, men det är ganska normalt för mig vid den här tiden. Jag brukar bli lite illamående också till och från vid den här tiden i cykeln, men det har inte kommit än. Än så länge är allt som det brukar.
Svar på tråden 7 månaden med försök.. Fler?