Anonym (tvålen) skrev 2012-11-28 22:05:13 följande:
Hoppas för oss alla
!! Ligger rätt väl i fas med er tjejer som har äl snart. Spännande men jag vill samtidigt inte göra för stor grej av det. Blir ju sååå besviken varje gång. Hm. Förresten Ebba, var var du för koll och vad testar de då? Börjar känna att vi kanske med borde komma iväg. I alla fall när det gått ett år, vilket jag ju hoppas vi slipper. Läste någonstans (vet ej var) att det i snitt tar 7 månader att bli gravid. Undrar vilka det gäller och vad som menas med det och om siffran stämmer. Någon av oss borde väl vara "genomsnittlig" så någon av oss borde väl lyckas nu då!
Mycket spännande! Kul att kunna följas åt! Då jag gärna vill vara anonym så vill jag helst inte berätta vart vi gick, men det var en privat klinik som jag googlade fram och de tog 4000 kr för utredningen. Då kollades min sköldkörtel, äggreserv, jag genomgick ett VUL och det togs spermaprov på min sambo. Det gjordes säkert fler test, men detta är vad jag kommer ihåg iaf.
Gynekologen berättade för oss att det som oftast gör att det tar tid att bli gravid är att "fel spermie" träffar ägget, dvs en spermie vars dna inte passar med ägget och därför inte hade blivit ett livsdugligt barn. Hon sa att det är ca 20% chans att bli gravid varje cykel, om man prickar precis rätt, så det är inget konstigt alls att det tar tid. Det ska heller inte var ovanligt att det tar upp emot 24 månader, utan att något är fel. Så det bästa man kan göra i vår situation är att ha lite is i magen, vilket ju såklart inte är så lätt. Men jag känner mig mer övertygad än nånsin nu att det verkligen är vår tur snart!