• Anonym (Väntar)

7 månaden med försök.. Fler?

Finns det fler här som är inne på 7e månaden eller liknande med bebisverkstad? Har ett barn sedan tidigare och hoppas nu på ett syskon.. Vore skönt att prata med fler i samma sits, är lite förvånad över att det känns minst lika jobbigt som när vi försökte med första barnet..

• Svar på tråden 7 månaden med försök.. Fler?
  • Susodus

Jag kände på mig att ngt var fel, så vi gjorde en utredning och sade väl att vi försökt 1,5 år fast det var inte så länge, sedan såg de att spermierna var slöa (ofta är det så, trots att kvinnorna utreds först) och då gick vi privat. Kötiden genom landstinget var 1,5 år och vi ville inte vänta, kön visade sig snabbare men då var jag redan gravid. Första barnet gick på första försöket, andra tog 6 försök och 1,5 år, skitjobbigt, även fast man har ett barn innan var det otroligt tufft, trodde väl att det skulle funka så lätt igen, men värt det, man glömmer när det väl blir, all sorg, smärta och psykisk press.

Mitt råd är att kör på men gör en utredning, så ni vet, kanske allt är normalt och det löser sig av sig själv, men är det något fel så är det bara läkarna som kan hjälpa er, tro, hopp och kärlek funkar då tyvärr inte mer än till att orka fortsätta processen tillsammans.

• Dracarys

Nada nada här... fy f*n vad jobbigt det är att vänta på försenad ÄL. Jag fick progesteron utskrivet när jag utredde varför min cykel avstannat, men jag hann inte börja ta det innan jag fick mens av sig självt förra månaden. Funderar på att hämta ut receptet och käka pillren nästa vecka om jag fortfarande inte fått någon ÄL.

• Dracarys

Nu har jag hämtat ut mitt progesteron i alla fall. Ska börja käka det på lördag, så blir det lagom mens-timing med tanke på jul och sånt. =) FÖrhoppningsvis... om det kommer igång som det ska!

• Anonym (samma.)

hm, är idag på dag 7 i min cykel. Brukar ha ägglossning på dag 14. Men idag har jag ägglossningsflytningar och lite smärta i livmoderstrakten. Va fan... Kan ägglossningen komma så tidigt? Jag har ju börjat tempa och jag har en tydllig höjning på dag 14 förra månaden.. Men när jag kollade förra månaden så hade jag en tydlig höjning både dag 8 och dag 14. Tänk om jag har ägglossning dag 7-8? Inte konstigt att det inte tar sig då, mensen slutar ju dag 6. Hinner inte med att sexa då ju.

• Dracarys
    Anonym (samma.) skrev 2012-11-26 17:40:11 följande:
    hm, är idag på dag 7 i min cykel. Brukar ha ägglossning på dag 14. Men idag har jag ägglossningsflytningar och lite smärta i livmoderstrakten. Va fan... Kan ägglossningen komma så tidigt? Jag har ju börjat tempa och jag har en tydllig höjning på dag 14 förra månaden.. Men när jag kollade förra månaden så hade jag en tydlig höjning både dag 8 och dag 14. Tänk om jag har ägglossning dag 7-8? Inte konstigt att det inte tar sig då, mensen slutar ju dag 6. Hinner inte med att sexa då ju.
    Det låter alldeles för tidigt... tror inte att det kan vara äl så tidigt. Du kanske skulle köpa några test och ha till nästa månad?
  • Anonym (samma.)
    Dracarys skrev 2012-11-26 19:25:52 följande:
    Det låter alldeles för tidigt... tror inte att det kan vara äl så tidigt. Du kanske skulle köpa några test och ha till nästa månad?
    Jag testade för några månader sen. Då kom den på dag 14 ungefär. Nu började jag tempa bara för att verkligen kolla att jag släppte ett ägg. Testerna visar ju bara en höjning och inte att man släpper det.  Så jag tror verkligen att jag har ägglossning dag 14. Bara jäkligt konstigt med dessa flytningar och smärta. Men ägglossningen kommer kanske lite tidigare denna månaden. Man kan väl ha flytningar flera dagar innan?
  • Anonym
    Anonym (samma.) skrev 2012-11-26 17:40:11 följande:
    Tror också det är tidigt. Har för mig att lutealfasen är rätt konstant och då blir din cykel superkort denna gång i så fall. Fast är du "lite äldre" kan det ju spöka med hormonerna. De kan ju öka innan det är "dags" på riktigt. Jag "drar igång" rätt tidigt men sedan blir det inte på riktigt förrän rätt sent i cykeln. Men visst är det så att har tempen gått upp är det "kört" för den månaden eller har man en dag till på sig? Ägget lever väl ett dygn?
  • Anonym (samma.)
    Anonym skrev 2012-11-26 21:04:04 följande:
    Tror också det är tidigt. Har för mig att lutealfasen är rätt konstant och då blir din cykel superkort denna gång i så fall. Fast är du "lite äldre" kan det ju spöka med hormonerna. De kan ju öka innan det är "dags" på riktigt. Jag "drar igång" rätt tidigt men sedan blir det inte på riktigt förrän rätt sent i cykeln. Men visst är det så att har tempen gått upp är det "kört" för den månaden eller har man en dag till på sig? Ägget lever väl ett dygn?
    Det är väl så. Har en väldigt regelbunden menscykel. Hoppas inte att den ska börja krångla nu. Men hade sex igår för säkerhetsskull. :) Tänkte ha sex nu varje dag tills jag vet med säkerhet att ägglossning är över. Har innan provat varannan dag. 

När tempen har gått upp har ägget släppt, så oftast är det försent då. Men ägget kan ju överleva ett antal timmar så de rekommenderar att ha sex även direkt efter att man har sett temphöjning. Tempar du säg 5 timmar efter ägget släpper så kan du ju hinna med innan det är för sent.

Ganska intressant med tempning. Man lär ju sig hur sin kropp fungerar + att man får ett kvitto på att man faktiskt har haft ägglossning. Ingen höjning, ingen ägglossning. Då blir väntan på bim lite lättare. 
  • Anonym (Väntar)

Här blev det ytterligare ett misslyckande.. Har varit ett vrak i ett par dagar, nu väntar jag på äl.. sen bim igen.. suck vilken berg och dalbana detta är..

• Anonym

Kanske skulle börja tempa Känns ju som en grej till att kolla, vilket känns som ett - men samtidigt, en sak till som kan optimera.

Svar på tråden 7 månaden med försök.. Fler?