• Nenne666

Ger ni ert barn drickor och annat inne i butik, innan ni har betalat?

Varför?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-09-03 11:36
    Efter snart 4o sidor är det bara att inse att det är vanligare än jag trodde att man käka och drack i butik, både hos barn och vuxna.

Detta med hänvisning till att man får ju göra så, samt en miljon ursäkter till varför man inte kan vänta tills man passerat kassan.

Jag vill ställa ytterligare en fråga.
    I och med att man får testa möblerna på Ikea, i alla möjliga och (o)tänkbara ställningar (man får ju det, det vet ju alla).
    Hur resonerar ni som förälder här?
    Får era barn hoppa och studsa i möblerna för att 'man får' testa dom?

Jag tycker mig se ungar som studsar, hoppar i sofforna på Ikea utan att föräldern bryr sig och säger till dom.
    Tillåter ni era ungar detta också?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-09-03 12:49
    Ni kan välja och hålla isär dom båda frågorna också, så slipper det skapa alltför stor förvirring hos vissa.

Detta liknar ju inte barn som är nästintill döende av hunger och törst i en matvarubutik, men i det stora hela något som underlättar för föräldern som just där och då inte vill ha en massa tjafs i onödan.

Just detta fenomenet kanske hänger ihop med samma föräldrar som dom som matar sina barn i matvarubutiken?

Vad vet jag? Därför frågar jag...

(hm, detta hoppandes i möblerna på Ikea sker varenda gång jag är där)

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-09-03 14:59
    Det har startats en omröstningstråd av 'Jellybeanbaby' i frågan om ni låter ert barn äta och dricka inne i butik, innan ni har betalat?

www.familjeliv.se/Forum-3-25/m66495468.html

• Svar på tråden Ger ni ert barn drickor och annat inne i butik, innan ni har betalat?
  • JUSTICE
    Madame Mom skrev 2012-09-02 22:45:16 följande:
    Såna som du då eller?  Tycker nämligen du framstod som ganska upprörd i ditt första inlägg....  :))))

Haha ja jag är fly förbaskad! Nejdå, men ni förstår väl hur jag menar?
  • IsadorasMamma

Nej dricka har aldrig hänt.

Dock brukar min dotter ta en thekaka

när vi handlar efter fritids & hon är hungrig.

Detta är i en ganska liten Konsumbutik där

vi ofta handlar och personalen tycker att det är helt OK.

• Höghus

Det händer att jag bryter en förpackning och ger mina barn. Inte ofta, men ändå. Så länge man betalar innan man lämnar butiken följer man lagen och därmed bör alla gnälliga kärringar sköta sitt och ge fan i vad jag gör.

• eMund

Har aldrig hänt och kommer aldrig hända. Mitt barn förstår att man måste vänta och vill inte lära henne att man ska få saker snabbt.

• Regnig måndag
    JUSTICE skrev 2012-09-02 22:48:31 följande:

Nu menade inte jag att själva tråden var meningslös osv utan att det är meningslöst och framför allt LÖJLIGT att sitta och gnabbas över dessa småsaker. Kan man inte bara prata i normal ton eller är det omöjligt på fl? Alla trådar verkar ju spåra ur förr eller senare. Pratar ni såhär utanför nätet också eller?
    Jag förstår det men frågan kvarstår varför inte du gör de där meningsfulla sakerna istället för att tjafsa.
    Jag har inte betalt för att vara snäll!
  • Indianica

Nej, herregud, aldrig. Så gör man varken som vuxen eller barn och det ska barnen lära sig. Man äger inte varan förrän den är betalad så är det bara. Är barnet vrålhungrigt får man ta en gratisbanan till det (om det finns) eller så får man skynda på med handlandet så barnet kan få något ur förpackningen efter betalningen.

• Nenne666
    Echo skrev 2012-09-02 22:46:52 följande:
    Du skrev att din princip är att inte använda något du inte betalat för.  Som jag ser det så är jag betalningsskyldig om jag brutit en förpackning i affären (=avtal) och det är precis så lagen säger också. Om man nu ska gå in på vad som verkligen gäller- men det vore väl trist på en så rolig tråd.

Att du blir irriterad för att någon påpekar att du är inkonsekvent är en helt annan sak. 
    Irriterad? Vad fick du det ifrån?

Ärligt talat, jag ställde inte frågan för att jag va irriterad, utan för att jag undrar över något jag inte gör själv.

Du har ändå inte ingått ett avtal, även om du anses vara betalningsskyldig. Så är det väl snarare? Eller har jag fel här?

Oavsett så är det inte just detta som va min frågeställning, utan min fråga va -'varför' kan man inte vänta tills man betalat och lära sina barn att leva efter den principen'?.

• KiaL

Har aldrig hänt och kommer aldrig att göra.

Men det mest för att jag antingen inte tar med barnen eller planerar på ett sånt sätt att det inte behövs.
    När de var små hade jag ALLTID något drickbart och typ kex eller rån i väskan oavsett vart vi gick.

När de blev större så lärde jag dem snabbt att ingen vara bryts förräns den är betald och vi är ute ur butiken.

Tycker det ser illa ut när jag ser föräldrar som öppnar drickor, kakpaket eller godis och ger sina barn. Särskilt om barnen inte ens ber om det eller sitter snällt i vagnen.

Är det "kris" kan jag väl förstå varför men annars....Obestämd        

• SofiaNu

Haha, kan ju bara berätta om en pojkvän jag hade när jag var yngre. När vi var i en matbutik en gång tog han plötsligt en glass, öppnade förpackningen och började äta. Jag blev helt paff och undrade vad han höll på med. "Vadå" tyckte han, "Det är ju inget konstigt, så länge man sparar pappret så är det bara att betala i kassan sen". Jag försökte förklara att det inte riktigt var så det fungerade, men han bara skrattade och tyckte jag var fånig, klart man kunde göra så, så hade han gjort sedan han var liten och var och handlade med sina föräldrar. Killen var nästan 20 år gammal, gissa om jag skämdes!!! 

• Nenne666
    SofiaNu skrev 2012-09-02 23:10:38 följande:
    Haha, kan ju bara berätta om en pojkvän jag hade när jag var yngre. När vi var i en matbutik en gång tog han plötsligt en glass, öppnade förpackningen och började äta. Jag blev helt paff och undrade vad han höll på med. "Vadå" tyckte han, "Det är ju inget konstigt, så länge man sparar pappret så är det bara att betala i kassan sen". Jag försökte förklara att det inte riktigt var så det fungerade, men han bara skrattade och tyckte jag var fånig, klart man kunde göra så, så hade han gjort sedan han var liten och var och handlade med sina föräldrar. Killen var nästan 20 år gammal, gissa om jag skämdes!!! 
    Pinsamt ju.
Svar på tråden Ger ni ert barn drickor och annat inne i butik, innan ni har betalat?