• Nenne666

Ger ni ert barn drickor och annat inne i butik, innan ni har betalat?

Varför?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-09-03 11:36
    Efter snart 4o sidor är det bara att inse att det är vanligare än jag trodde att man käka och drack i butik, både hos barn och vuxna.

Detta med hänvisning till att man får ju göra så, samt en miljon ursäkter till varför man inte kan vänta tills man passerat kassan.

Jag vill ställa ytterligare en fråga.
    I och med att man får testa möblerna på Ikea, i alla möjliga och (o)tänkbara ställningar (man får ju det, det vet ju alla).
    Hur resonerar ni som förälder här?
    Får era barn hoppa och studsa i möblerna för att 'man får' testa dom?

Jag tycker mig se ungar som studsar, hoppar i sofforna på Ikea utan att föräldern bryr sig och säger till dom.
    Tillåter ni era ungar detta också?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-09-03 12:49
    Ni kan välja och hålla isär dom båda frågorna också, så slipper det skapa alltför stor förvirring hos vissa.

Detta liknar ju inte barn som är nästintill döende av hunger och törst i en matvarubutik, men i det stora hela något som underlättar för föräldern som just där och då inte vill ha en massa tjafs i onödan.

Just detta fenomenet kanske hänger ihop med samma föräldrar som dom som matar sina barn i matvarubutiken?

Vad vet jag? Därför frågar jag...

(hm, detta hoppandes i möblerna på Ikea sker varenda gång jag är där)

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-09-03 14:59
    Det har startats en omröstningstråd av 'Jellybeanbaby' i frågan om ni låter ert barn äta och dricka inne i butik, innan ni har betalat?

www.familjeliv.se/Forum-3-25/m66495468.html

• Svar på tråden Ger ni ert barn drickor och annat inne i butik, innan ni har betalat?
  • Madame Mom
    Mercurialis skrev 2012-09-02 22:36:46 följande:

Så länge föräldrarna visar sina barn respekt så ska det nog inte vara några större problem åt andra hållet heller.
    Åt vilket håll? Jag har inga bekymmer med mina 7..  De vet vad som gäller och att jag som förälder bestämmer...  Inte så att jag bestämmer bara för att jag gillar att bestämma eller för att jag kan, utan för att jag som vuxen oftast vet bäst...  Oftast hjälps vi åt att bestämma, men i de situationer där vi inte är överens, bestämmer jag!  :)
  • Trissvinnaren
    JUSTICE skrev 2012-09-02 22:35:14 följande:
    Gnäbb gnäbb gnäbb! Vilka gnällhönor det fanns här i tråden då! Har ni verkligen inga vettigare problem att diskutera eller är detta de nya världsproblemen? Jösses! Hur ORKAR man gnata och tjata om alla dessa löjliga saker på fl hela tiden? Belys något viktigt och betydelsefullt istället SOM HAR EN MENING eller är utvecklande! Vad får ni ut av det liksom?

Därför att vi är här på vår fritid och då pratar eller skriver man om vad man vill? Livet är både små och stora frågor. Vad var det angelägna budskapet med ditt inlägg? Att ge någon dåligt samvete och därmed må lite bättre själv? Ta det lugnt. Andas. Och sov så gott inatt!
  • Regnig måndag
    JUSTICE skrev 2012-09-02 22:35:14 följande:
    Gnäbb gnäbb gnäbb! Vilka gnällhönor det fanns här i tråden då! Har ni verkligen inga vettigare problem att diskutera eller är detta de nya världsproblemen? Jösses! Hur ORKAR man gnata och tjata om alla dessa löjliga saker på fl hela tiden? Belys något viktigt och betydelsefullt istället SOM HAR EN MENING eller är utvecklande! Vad får ni ut av det liksom?
    Varför läser du och framförallt skriver du i tråden om den nu är så meningslös?
    Varför gör du inget viktigt, betydelsefullt och utvecklande istället?
    Jag har inte betalt för att vara snäll!
  • JUSTICE
    BymBym skrev 2012-09-02 22:37:44 följande:
    JUSTICE - jag pluggar till socionom på vardagarna och jobbar extra med personer med autism på helgerna. Rätt skönt med meningslöst bjäbb ibland

Okej visst kan man sitta och prata vanligt om oviktiga saker för att bara koppla av framför datorn, men det är lite löjligt när man ser en del som på riktigt blir upprörda och bråkar över meningslösa trådar på nätet.
  • Mercurialis
    Madame Mom skrev 2012-09-02 22:39:34 följande:
    Åt vilket håll? Jag har inga bekymmer med mina 7..  De vet vad som gäller och att jag som förälder bestämmer...  Inte så att jag bestämmer bara för att jag gillar att bestämma eller för att jag kan, utan för att jag som vuxen oftast vet bäst...  Oftast hjälps vi åt att bestämma, men i de situationer där vi inte är överens, bestämmer jag!  :)

Visar föräldrar sina barn respekt så kommer barnet att visa sina föräldrar respekt också. Det var så jag menade. Det var inte menat som att jag påstår att du inte gör det, vill jag förtydliga

Det var menat som att ett väldigt bra sätt att lära sina barn att visa respekt för andra är att föregå med gott exempel, något som en del (alldeles för många?) föräldrar tycks glömma bort (återigen, det sistnämnda är inte riktat mot dig). 
    Don't walk in front of me, I may not follow. Don't walk behind me, I may not lead. Walk beside me and just be my friend.
  • Madame Mom
    JUSTICE skrev 2012-09-02 22:43:29 följande:

Okej visst kan man sitta och prata vanligt om oviktiga saker för att bara koppla av framför datorn, men det är lite löjligt när man ser en del som på riktigt blir upprörda och bråkar över meningslösa trådar på nätet.
    Såna som du då eller?  Tycker nämligen du framstod som ganska upprörd i ditt första inlägg....  :))))
  • BymBym

JUSTICE - på precis samma sätt blev du upprörd över den här tråden.

Själv är jag inte speciellt upprörd

• Echo
    Nenne666 skrev 2012-09-02 22:31:56 följande:
    Du har hängt upp dig på det där. Du står som betalningsansvarig på din bostad, kläderna är adresserat till dig som du beställt på Ellos (eller vart det nu va du köpte dina kläder). Lånet på banken står i ditt namn, du kommer aldrig undan den betalningen, du kan använda det hela som om det vore ditt.
    Men i butik så har du aldrig ingått i nån form av avtal innan du har nått kassan.

Du skrev att din princip är att inte använda något du inte betalat för.  Som jag ser det så är jag betalningsskyldig om jag brutit en förpackning i affären (=avtal) och det är precis så lagen säger också. Om man nu ska gå in på vad som verkligen gäller- men det vore väl trist på en så rolig tråd.

Att du blir irriterad för att någon påpekar att du är inkonsekvent är en helt annan sak. 
    My entire existence was constructed by a sociopath in a sweater vest, what do you suggest i do?
  • JUSTICE
    Regnig måndag skrev 2012-09-02 22:40:54 följande:
    Varför läser du och framförallt skriver du i tråden om den nu är så meningslös?

Varför gör du inget viktigt, betydelsefullt och utvecklande istället?

Nu menade inte jag att själva tråden var meningslös osv utan att det är meningslöst och framför allt LÖJLIGT att sitta och gnabbas över dessa småsaker. Kan man inte bara prata i normal ton eller är det omöjligt på fl? Alla trådar verkar ju spåra ur förr eller senare. Pratar ni såhär utanför nätet också eller?
  • Madame Mom
    Mercurialis skrev 2012-09-02 22:44:36 följande:

Visar föräldrar sina barn respekt så kommer barnet att visa sina föräldrar respekt också. Det var så jag menade. Det var inte menat som att jag påstår att du inte gör det, vill jag förtydliga

Det var menat som att ett väldigt bra sätt att lära sina barn att visa respekt för andra är att föregå med gott exempel, något som en del (alldeles för många?) föräldrar tycks glömma bort (återigen, det sistnämnda är inte riktat mot dig). 
    Ahh..  okej... :) Lätt och tro fel här på FL...  Det är så ofta man blir anklagad för både det ena och det andra utan att det finns någon grund för det.. :)

Men jag håller med dig...  Barn ska behandlas med respekt.. Det är allt för många vuxna som kör över sina ungar...  och sen är det också allt för många vuxna som låter ungarna styra helt och hållet. Det är dock inte så många som lyckats hitta den gyllene medelvägen och det är synd..!

Svar på tråden Ger ni ert barn drickor och annat inne i butik, innan ni har betalat?