• Nenne666

Ger ni ert barn drickor och annat inne i butik, innan ni har betalat?

Varför?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-09-03 11:36
    Efter snart 4o sidor är det bara att inse att det är vanligare än jag trodde att man käka och drack i butik, både hos barn och vuxna.

Detta med hänvisning till att man får ju göra så, samt en miljon ursäkter till varför man inte kan vänta tills man passerat kassan.

Jag vill ställa ytterligare en fråga.
    I och med att man får testa möblerna på Ikea, i alla möjliga och (o)tänkbara ställningar (man får ju det, det vet ju alla).
    Hur resonerar ni som förälder här?
    Får era barn hoppa och studsa i möblerna för att 'man får' testa dom?

Jag tycker mig se ungar som studsar, hoppar i sofforna på Ikea utan att föräldern bryr sig och säger till dom.
    Tillåter ni era ungar detta också?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-09-03 12:49
    Ni kan välja och hålla isär dom båda frågorna också, så slipper det skapa alltför stor förvirring hos vissa.

Detta liknar ju inte barn som är nästintill döende av hunger och törst i en matvarubutik, men i det stora hela något som underlättar för föräldern som just där och då inte vill ha en massa tjafs i onödan.

Just detta fenomenet kanske hänger ihop med samma föräldrar som dom som matar sina barn i matvarubutiken?

Vad vet jag? Därför frågar jag...

(hm, detta hoppandes i möblerna på Ikea sker varenda gång jag är där)

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-09-03 14:59
    Det har startats en omröstningstråd av 'Jellybeanbaby' i frågan om ni låter ert barn äta och dricka inne i butik, innan ni har betalat?

www.familjeliv.se/Forum-3-25/m66495468.html

• Svar på tråden Ger ni ert barn drickor och annat inne i butik, innan ni har betalat?
  • mandelblomma
    BymBym skrev 2012-09-02 22:33:21 följande:
    Usch, vad jobbigt att behöva vara så konsekvent och behöva hålla stenhårt på regler för att barnen ska sköta sig bra

Får barnen någon gång något att säga till om? Eller är det "era ord, barnens lag?"
    jag kan iofs att en del " sorters" barn mår bäst av 100 konsekvens och rutiner. Många barn med bokstavskombinationer och autism fixar inte avsteg, men åter. Jag tror de flesta normala barn gör det
  • Madame Mom
    Lillkossan skrev 2012-09-02 22:28:38 följande:
    Men bara för att man öppnat en dricka nån enstaka gång betyder inte det att barnen MÅSTE få det varje gång. På samma sätt som att ibland gungar vi i lekparken, ibland har vi bråttom och bara går förbi.
    Exakt..  Bättre att barnen vet att föräldrarna bestämmer..  Annars skulle man ju tex aldrig kunna ta ungarna och käka pizza eller åka till badhuset eller vad det nu kan vara..  för då måste man ju göra det varenda gång man går förbi...

Ähh...  lär barnen respektera sina föräldrar så ska nog det mesta gå bra....
  • BymBym

Vinter - men vad bra! då är det ju helt ok för alla som gör så att fortsätta

• JUSTICE

Gnäbb gnäbb gnäbb! Vilka gnällhönor det fanns här i tråden då! Har ni verkligen inga vettigare problem att diskutera eller är detta de nya världsproblemen? Jösses! Hur ORKAR man gnata och tjata om alla dessa löjliga saker på fl hela tiden? Belys något viktigt och betydelsefullt istället SOM HAR EN MENING eller är utvecklande! Vad får ni ut av det liksom?

• BymBym

Mandelblomma - det förstår jag. Jobbar med personer med autism. Men det var inte de barnen jag menade

• Mercurialis
    Madame Mom skrev 2012-09-02 22:34:55 följande:
    Exakt..  Bättre att barnen vet att föräldrarna bestämmer..  Annars skulle man ju tex aldrig kunna ta ungarna och käka pizza eller åka till badhuset eller vad det nu kan vara..  för då måste man ju göra det varenda gång man går förbi...

Ähh...  lär barnen respektera sina föräldrar så ska nog det mesta gå bra....

Så länge föräldrarna visar sina barn respekt så ska det nog inte vara några större problem åt andra hållet heller.
    Don't walk in front of me, I may not follow. Don't walk behind me, I may not lead. Walk beside me and just be my friend.
  • cloudberry79

Jadå, när jag självscannar köper jag ofta en fralla eller liknande åt sonen om vi handlar efter dagis. Självklart betalar vi varan.. Hellre det än köra ett par mil extra för att först åka hem och äta mellis, sen tillbaka till affären som ligger på vägen från dagis.

Sur, grinig och på smällen.
  • Regnig måndag

Ja det har hänt men inte särskilt ofta. Sist jag gjorde det var för att jag fick ett migränanfall helt plötsligt (brukar känna innan men inte denna gång) och jag har svårt att svälja tabletter utan vätska.
    Jag förklarade och det var inga problem alls. Ser inte problemet om det är speciella tillfällen och man betalar i kassan men på rutin pga taskig planering är det inte ok.

Jag har inte betalt för att vara snäll!
  • BymBym

JUSTICE - jag pluggar till socionom på vardagarna och jobbar extra med personer med autism på helgerna. Rätt skönt med meningslöst bjäbb ibland

• Qaroliine

Rätt så ofta faktiskt, vindruvor är en favorit när vi storhandlar.
    Enda gången varan ej blivit betald var när dottern på ca 10 månader högg en tomat och körde in den i munnen innan jag ens hann reagera, då fick hon äta upp den.

Tilde 101221
Svar på tråden Ger ni ert barn drickor och annat inne i butik, innan ni har betalat?