• Nenne666

Ger ni ert barn drickor och annat inne i butik, innan ni har betalat?

Varför?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-09-03 11:36
    Efter snart 4o sidor är det bara att inse att det är vanligare än jag trodde att man käka och drack i butik, både hos barn och vuxna.

Detta med hänvisning till att man får ju göra så, samt en miljon ursäkter till varför man inte kan vänta tills man passerat kassan.

Jag vill ställa ytterligare en fråga.
    I och med att man får testa möblerna på Ikea, i alla möjliga och (o)tänkbara ställningar (man får ju det, det vet ju alla).
    Hur resonerar ni som förälder här?
    Får era barn hoppa och studsa i möblerna för att 'man får' testa dom?

Jag tycker mig se ungar som studsar, hoppar i sofforna på Ikea utan att föräldern bryr sig och säger till dom.
    Tillåter ni era ungar detta också?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-09-03 12:49
    Ni kan välja och hålla isär dom båda frågorna också, så slipper det skapa alltför stor förvirring hos vissa.

Detta liknar ju inte barn som är nästintill döende av hunger och törst i en matvarubutik, men i det stora hela något som underlättar för föräldern som just där och då inte vill ha en massa tjafs i onödan.

Just detta fenomenet kanske hänger ihop med samma föräldrar som dom som matar sina barn i matvarubutiken?

Vad vet jag? Därför frågar jag...

(hm, detta hoppandes i möblerna på Ikea sker varenda gång jag är där)

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-09-03 14:59
    Det har startats en omröstningstråd av 'Jellybeanbaby' i frågan om ni låter ert barn äta och dricka inne i butik, innan ni har betalat?

www.familjeliv.se/Forum-3-25/m66495468.html

• Svar på tråden Ger ni ert barn drickor och annat inne i butik, innan ni har betalat?
  • Enter Sandman

Svar på ts:

Nej, det gjorde jag inte.
    Jag ville ha klara gränser, när dom var små.
    Det skulle aldrig råda någon tvekan om att man inte använde något i butiken innan man betalat för det. 

• mandelblomma
    Majsan70 skrev 2012-09-02 22:25:49 följande:

Det är väl ändå stor skillnad. Avtal om att man betalar på annat sätt eller senare. När man går i en affär och tar en dricka så finns där inget avtal på att man skall handla på det viset.  Många är de tomma förpackningar jag sett genom åren. Tomma drickor o annat som står i nån hylla här eller där. Sånt som folk eller deras barn druckit upp o som affären aldrig fått betalt för.
    fast de personerna idkar ju liksom stöld och det är väl inte det tråden egentligen handlar om
  • Echo
    Majsan70 skrev 2012-09-02 22:25:49 följande:

Det är väl ändå stor skillnad. Avtal om att man betalar på annat sätt eller senare. När man går i en affär och tar en dricka så finns där inget avtal på att man skall handla på det viset.  Många är de tomma förpackningar jag sett genom åren. Tomma drickor o annat som står i nån hylla här eller där. Sånt som folk eller deras barn druckit upp o som affären aldrig fått betalt för.
    Fast det du beskriver är stöld. Inte riktigt samma sak...
    My entire existence was constructed by a sociopath in a sweater vest, what do you suggest i do?
  • Majsan70
    mandelblomma skrev 2012-09-02 22:26:49 följande:
    fast de personerna idkar ju liksom stöld och det är väl inte det tråden egentligen handlar om

Det var ett sidospår som du kanske såg. Saken är den att man kan inte jämföra krdeitavtal med att man öppnar och förtår en vara i butik. Det finns inget avtal på att man kan förtära och betala sen.
  • Trissvinnaren

Jag har gjort det innan självscanningen kom som en välsignelse till våra butiker. På den tiden det ännu inte fanns kunde man få köa i en timme eller två om det var innan jul, eller påsk, eller midsommar eller helg överhuvud taget. Om man då har handlat i över en timme och köat i ännu en timme så tycker jag att man kan dricka lite ur en festis eller vattenflaska som man ju ändå ska betala för så fort man kan. Vid dessa tillfällen gick ibland också personalen runt och bjöd de köande på godis ur störa skålar för att hålla humöret uppe på folk. Det har blivit mycket bättre sedan dess. Tänk att ALLA stod i kö då! Och det fanns inte bananer åt barnen som hjälpte till att handla heller, det var sannerligen inte allt som var bättre förr!

Men i nutid har det inte hänt. Nu scannar jag och går snabbt ut, får jag avstämning så står jag iallafall först i kön, så det går relativt fort det med.

• Themis

Nej, verkligen inte.

Det är inte mitt förrän jag har betalat, så tänker jag.

För övrigt anser jag att anonyma i trådar om harmlösa ämnen bör ignoreras.
  • Nenne666
    mandelblomma skrev 2012-09-02 22:23:15 följande:
    alltså efter 4 barn så kan jag bara säga att att jag tror de flesta normalfuntade ungar faktiskt klarar att man inte är totalt konsekvent alla gånger.
    I alla fall mina barn har förstått det och i bland kan man få lördagsgodis fast det inte är lördag, men oftast inte.
    I bland kan man få äta en korv i bilen, men oftast inte . Osv.
    Känner att det där med 100% konsekvens är något jag tror mindre på för varje barn Flört
    Men hade man gjort så igen om det blev ett jäkla liv i bilen efter att man släppte på regeln en gång?

Om man vet med sig att det blir ett jäkla liv varje gång man är i affären, så fortsätter man väl inte med det? Om man nu har släppt på en regel.
  • Lillkossan

Men bara för att man öppnat en dricka nån enstaka gång betyder inte det att barnen MÅSTE få det varje gång. På samma sätt som att ibland gungar vi i lekparken, ibland har vi bråttom och bara går förbi.

• Grätchen

Joo, det har hänt att jag själv dricker innan jag betalar.
    Naturligtvis betalar jag och det är ingen som har tillrättavisat mig i kassan.  

• Mercurialis

Nej.

Don't walk in front of me, I may not follow. Don't walk behind me, I may not lead. Walk beside me and just be my friend.
Svar på tråden Ger ni ert barn drickor och annat inne i butik, innan ni har betalat?