• Nenne666

Ger ni ert barn drickor och annat inne i butik, innan ni har betalat?

Varför?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-09-03 11:36
    Efter snart 4o sidor är det bara att inse att det är vanligare än jag trodde att man käka och drack i butik, både hos barn och vuxna.

Detta med hänvisning till att man får ju göra så, samt en miljon ursäkter till varför man inte kan vänta tills man passerat kassan.

Jag vill ställa ytterligare en fråga.
    I och med att man får testa möblerna på Ikea, i alla möjliga och (o)tänkbara ställningar (man får ju det, det vet ju alla).
    Hur resonerar ni som förälder här?
    Får era barn hoppa och studsa i möblerna för att 'man får' testa dom?

Jag tycker mig se ungar som studsar, hoppar i sofforna på Ikea utan att föräldern bryr sig och säger till dom.
    Tillåter ni era ungar detta också?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-09-03 12:49
    Ni kan välja och hålla isär dom båda frågorna också, så slipper det skapa alltför stor förvirring hos vissa.

Detta liknar ju inte barn som är nästintill döende av hunger och törst i en matvarubutik, men i det stora hela något som underlättar för föräldern som just där och då inte vill ha en massa tjafs i onödan.

Just detta fenomenet kanske hänger ihop med samma föräldrar som dom som matar sina barn i matvarubutiken?

Vad vet jag? Därför frågar jag...

(hm, detta hoppandes i möblerna på Ikea sker varenda gång jag är där)

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-09-03 14:59
    Det har startats en omröstningstråd av 'Jellybeanbaby' i frågan om ni låter ert barn äta och dricka inne i butik, innan ni har betalat?

www.familjeliv.se/Forum-3-25/m66495468.html

• Svar på tråden Ger ni ert barn drickor och annat inne i butik, innan ni har betalat?
  • Mrs Green

Det har förmodligen hänt, fast jag inte minns det. Jag är i alla fall säker på att jag öppnat flaskor för egen del medan jag står i kassakön om den är lång och jag är jättetörstig. 

• Nenne666
    Echo skrev 2012-09-02 22:00:13 följande:
    Varför ha regler som gör livet svårare för föräldrar, barn samt alla andra i affären (i värsta fall)? Av princip? Verkar inte genomtänkt. Nu är det visserligen sällan jag behöver ge barnen något i affären (utöver gratisbanan)- men som sagt, behövs det så tvekar jag inte!
    Jag kan inte förstå vad det är som är så svårt med att lära sina barn att man betalar för sina grejer innan man använder det?
  • Caaarroo

Planering absolut. Men vi pratar fortfarande om ENSTAKA tillfällen då man kanske missat den där Planeringen in i minsta detalj! Det är väl inte så att man VARJE gång
    Man handlar öppnar nånting i butiken!

• Cornellia

Inte barnet, men mannen brukar av någon konstig anledning alltid bli supertörstig vid juicen. Ser inget fel i att dricka lite då, man betalar ju för varan sedan.

• Mrs Green

Eller inte "och annat"... men just dricka har hänt flera gånger att jag öppnat lite i förväg.

• BeanBag
    Caaarroo skrev 2012-09-02 22:08:12 följande:
    Haha så kommer supermorsorna in i bilden. Som skulle VÄGRA ge sitt barn litet vatten ur flaskan i 30 graders sommarhetta för att "vi har inte betalat den här" ........
    Ehh... ja, det är vad jag lär mina barn. Man måste betala för varorna, innan vi har gjort det är det inte våra.

• Lillkossan

Om jag skulle "förbereda" handlingen på det viset skulle jag aldrig kunna handla;) Med sonen kunde jag strosa runt i lugnande ro och handla. MEN med dottern är det rena rama cirkusen.... Hon sitter i vagnen max 2 min, sen är det full rulle. Jag brukar sätta henne i sele på ryggen, men där för hon ett jäkla liv (men sitter ju dock där hon sitter;) 99% av gångerna har jag med mig något hon kan knapra på där bak men ibland (höööör och häpna) måste man "spontanhandla" utan att kanske ha planerat det. Då tar jag till vad som krävs för att få tyst på tösen. Förövrigt har jag aldrig haft problem med att sonen (6år) inte förstår att man inte kan gå och äta av saker i affären. Han förstår gott och väl att jag ger lillsyrran för att få handla i lugn och ro, han brukar tom. påminna mig om att betala varan.

• mandelblomma
    Nenne666 skrev 2012-09-02 22:11:36 följande:
    Jag kan inte förstå vad det är som är så svårt med att lära sina barn att man betalar för sina grejer innan man använder det?
    och vi är många som inte ser det hemska i det helt enkelt.
    Åter, vi är olika och så länge vi inte snor drickan så ser jag verkligen inget konstigt i det.
    handlar jag på kreditkortet så har jag ju inte heller betalat för kassarna än som jag bär ut.
    Blir liksom lite Lutherpräktigt på något sätt...
  • Majsan70
    Caaarroo skrev 2012-09-02 22:12:10 följande:
    Planering absolut. Men vi pratar fortfarande om ENSTAKA tillfällen då man kanske missat den där Planeringen in i minsta detalj! Det är väl inte så att man VARJE gång
    Man handlar öppnar nånting i butiken!

Fast för mig har det aldrig hänt helt enkelt. Jag är uppfostrad till att betala innan jag använder något. Mina barn har inte farit illa av att inte få en dricka i butiken eller en banan eller vad det nu må vara. De har klarat sig utmärkt.
    Jag menar hur akuta situationer blir det egentligen?
  • Echo
    Nenne666 skrev 2012-09-02 22:11:36 följande:
    Jag lär mina barn att man betalar för sig. Det räcker. Och om du nu är så principfast, svara gärna på mitt andra inlägg:
    Echo skrev 2012-09-02 22:05:50 följande:
    Så om du handlar mot faktura använder du inte varan förrän du är helt säker på att säljaren mottagit betalningen? Sedan är det ju många som bör flytta om man använder den principen...

My entire existence was constructed by a sociopath in a sweater vest, what do you suggest i do?
Svar på tråden Ger ni ert barn drickor och annat inne i butik, innan ni har betalat?