• Nenne666

Ger ni ert barn drickor och annat inne i butik, innan ni har betalat?

Varför?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-09-03 11:36
    Efter snart 4o sidor är det bara att inse att det är vanligare än jag trodde att man käka och drack i butik, både hos barn och vuxna.

Detta med hänvisning till att man får ju göra så, samt en miljon ursäkter till varför man inte kan vänta tills man passerat kassan.

Jag vill ställa ytterligare en fråga.
    I och med att man får testa möblerna på Ikea, i alla möjliga och (o)tänkbara ställningar (man får ju det, det vet ju alla).
    Hur resonerar ni som förälder här?
    Får era barn hoppa och studsa i möblerna för att 'man får' testa dom?

Jag tycker mig se ungar som studsar, hoppar i sofforna på Ikea utan att föräldern bryr sig och säger till dom.
    Tillåter ni era ungar detta också?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-09-03 12:49
    Ni kan välja och hålla isär dom båda frågorna också, så slipper det skapa alltför stor förvirring hos vissa.

Detta liknar ju inte barn som är nästintill döende av hunger och törst i en matvarubutik, men i det stora hela något som underlättar för föräldern som just där och då inte vill ha en massa tjafs i onödan.

Just detta fenomenet kanske hänger ihop med samma föräldrar som dom som matar sina barn i matvarubutiken?

Vad vet jag? Därför frågar jag...

(hm, detta hoppandes i möblerna på Ikea sker varenda gång jag är där)

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-09-03 14:59
    Det har startats en omröstningstråd av 'Jellybeanbaby' i frågan om ni låter ert barn äta och dricka inne i butik, innan ni har betalat?

www.familjeliv.se/Forum-3-25/m66495468.html

• Svar på tråden Ger ni ert barn drickor och annat inne i butik, innan ni har betalat?
  • Madame Mom
    Nenne666 skrev 2012-09-02 22:11:36 följande:
    Jag kan inte förstå vad det är som är så svårt med att lära sina barn att man betalar för sina grejer innan man använder det?
    Finns väl många vuxna som inte gör det..?  Hus, datorer, tv-apparater, kläder på Ellos...  etc. etc.
  • mandelblomma
    Nenne666 skrev 2012-09-02 22:20:44 följande:
    Men det är väl just att man inte är konsekvent i frågan som gör att barnet skriker vid nästa tillfälle då man säger nej.
    Det är väl helt klart värt ett försök med gråt och skrik och klagan, det funkade förra gången så varför inte nu?

Jag förstår att man tycker det är jobbigt att släpa runt sina barn under dessa omständigheter. Men har man inte sig själv att skylla?
    alltså efter 4 barn så kan jag bara säga att att jag tror de flesta normalfuntade ungar faktiskt klarar att man inte är totalt konsekvent alla gånger.
    I alla fall mina barn har förstått det och i bland kan man få lördagsgodis fast det inte är lördag, men oftast inte.
    I bland kan man få äta en korv i bilen, men oftast inte . Osv.
    Känner att det där med 100% konsekvens är något jag tror mindre på för varje barn Flört
  • Nenne666
    mandelblomma skrev 2012-09-02 22:18:59 följande:
    det har aldrig slagit dig att barn kan vara olika?
    Dvs annorlunda än dina på olika sätt.
    vad som fungerar för dig och på dina barn ( och mina) fungerar inte på alla andras.
    Jo det är jag fullt medveten om. Men tror nog att det är fostran som skiljer dom åt än mer.

• saxon

Jag har själv inte gjort så, men jag har inget som helst problem med att någon annan gör det. Hellre glada, nöjda barn i butiken än gnälliga och skrikandes så länge varan i slutändan betalas.

Gillar inte riktigt motiveringen: "men det är ju så kontstigt, man ska inte göra så, man måste betala först och dricka sen, bara för att det ska vara så, vet inte varför men det känns präktigt att tycka så och dumt att andra gör annorlunda, det ska gå att ha glada barn bara man har lite planering, osv". Vad är det egentliga problemet med det? Inget alls vad jag kan se.

• Echo
    Madame Mom skrev 2012-09-02 22:21:28 följande:
    Finns väl många vuxna som inte gör det..?  Hus, datorer, tv-apparater, kläder på Ellos...  etc. etc.
    Ja, nu får vi ta tag i detta! Alla som inte helt har betalt sitt boende bör omedelbart flytta sitt pick och pack. Ouppfostrat pack, de fick säkert obetald festis som små!

Drömmer 
    My entire existence was constructed by a sociopath in a sweater vest, what do you suggest i do?
  • Minttu

Ja det gör jag! "Vår" butik har bananer de bjuder barnen på men ibland finns det inga i tunnan då scannar jag frukt och ger sedan en till ettåringen så hon inte ska bli rasande. Ibland har jag även scannat en baguette och brutit av en bit till barnen när vi står i kassan ( de gånger jag åker på kontroll eller betalar kontant).

• Madame Mom
    Echo skrev 2012-09-02 22:23:54 följande:
    Ja, nu får vi ta tag i detta! Alla som inte helt har betalt sitt boende bör omedelbart flytta sitt pick och pack. Ouppfostrat pack, de fick säkert obetald festis som små!

Drömmer 
    Misstänker att det ha startat så ja... :)

• mandelblomma
    Nenne666 skrev 2012-09-02 22:23:17 följande:
    Jo det är jag fullt medveten om. Men tror nog att det är fostran som skiljer dom åt än mer.

inte så säker faktiskt Flört
  • Majsan70
    Madame Mom skrev 2012-09-02 22:21:28 följande:

Det är väl ändå stor skillnad. Avtal om att man betalar på annat sätt eller senare. När man går i en affär och tar en dricka så finns där inget avtal på att man skall handla på det viset.  Många är de tomma förpackningar jag sett genom åren. Tomma drickor o annat som står i nån hylla här eller där. Sånt som folk eller deras barn druckit upp o som affären aldrig fått betalt för.
  • Caaarroo

Jo fast jag kan känna såhär! Om det handlar om dricka ? Det som oftast öppnas innan det är betalt? Vad gör det då om man öppnar den och låter barnen dricka? Det är en helt annan femma om det som några skrev äts bullar osv där det inte ens finns en streckkod att visa upp!!

Människor är olika, alla har olika åsikter och tur är väl det! Men den här diskussionen kan fortsätta i oändlighet, jag kommer öppna en flaska vatten i fortsättningen! Skulle nån personal säga till så skulle jag svara! Förlåt, men jag var så himla törstig men jag kommer självklart betala den här i kassan! Tror inte att man får arga ögat då eller blir utslängd ur butiken! :)

Jag har sagt mitt! Tjao

Svar på tråden Ger ni ert barn drickor och annat inne i butik, innan ni har betalat?