Inlägg från: Madame Mom |Visa alla inlägg
  • Madame Mom

Ger ni ert barn drickor och annat inne i butik, innan ni har betalat?

Nenne666 skrev 2012-09-02 22:11:36 följande:
    Jag kan inte förstå vad det är som är så svårt med att lära sina barn att man betalar för sina grejer innan man använder det?
    Finns väl många vuxna som inte gör det..?  Hus, datorer, tv-apparater, kläder på Ellos...  etc. etc.
  • Madame Mom
    Echo skrev 2012-09-02 22:23:54 följande:
    Ja, nu får vi ta tag i detta! Alla som inte helt har betalt sitt boende bör omedelbart flytta sitt pick och pack. Ouppfostrat pack, de fick säkert obetald festis som små!

Drömmer 
    Misstänker att det ha startat så ja... :)

• Madame Mom
    Majsan70 skrev 2012-09-02 22:27:45 följande:

Det var ett sidospår som du kanske såg. Saken är den att man kan inte jämföra krdeitavtal med att man öppnar och förtår en vara i butik. Det finns inget avtal på att man kan förtära och betala sen.
    Men är du medveten om hur många som tar saker på avbetalning och aldrig betalar?
    Och helt ärligt..  Det du beskrev är stöld..  Tjuvar kommer vi aldrig undan oavsett hur mycket man förbjuder folk att äta eller dricka en, för stunden, obetald vara...  På restaurang gör man det oftast också...  :)
  • Madame Mom
    Lillkossan skrev 2012-09-02 22:28:38 följande:
    Men bara för att man öppnat en dricka nån enstaka gång betyder inte det att barnen MÅSTE få det varje gång. På samma sätt som att ibland gungar vi i lekparken, ibland har vi bråttom och bara går förbi.
    Exakt..  Bättre att barnen vet att föräldrarna bestämmer..  Annars skulle man ju tex aldrig kunna ta ungarna och käka pizza eller åka till badhuset eller vad det nu kan vara..  för då måste man ju göra det varenda gång man går förbi...

Ähh...  lär barnen respektera sina föräldrar så ska nog det mesta gå bra....
  • Madame Mom
    Mercurialis skrev 2012-09-02 22:36:46 följande:

Så länge föräldrarna visar sina barn respekt så ska det nog inte vara några större problem åt andra hållet heller.
    Åt vilket håll? Jag har inga bekymmer med mina 7..  De vet vad som gäller och att jag som förälder bestämmer...  Inte så att jag bestämmer bara för att jag gillar att bestämma eller för att jag kan, utan för att jag som vuxen oftast vet bäst...  Oftast hjälps vi åt att bestämma, men i de situationer där vi inte är överens, bestämmer jag!  :)
  • Madame Mom
    JUSTICE skrev 2012-09-02 22:43:29 följande:

Okej visst kan man sitta och prata vanligt om oviktiga saker för att bara koppla av framför datorn, men det är lite löjligt när man ser en del som på riktigt blir upprörda och bråkar över meningslösa trådar på nätet.
    Såna som du då eller?  Tycker nämligen du framstod som ganska upprörd i ditt första inlägg....  :))))
  • Madame Mom
    Mercurialis skrev 2012-09-02 22:44:36 följande:

Visar föräldrar sina barn respekt så kommer barnet att visa sina föräldrar respekt också. Det var så jag menade. Det var inte menat som att jag påstår att du inte gör det, vill jag förtydliga

Det var menat som att ett väldigt bra sätt att lära sina barn att visa respekt för andra är att föregå med gott exempel, något som en del (alldeles för många?) föräldrar tycks glömma bort (återigen, det sistnämnda är inte riktat mot dig). 
    Ahh..  okej... :) Lätt och tro fel här på FL...  Det är så ofta man blir anklagad för både det ena och det andra utan att det finns någon grund för det.. :)

Men jag håller med dig...  Barn ska behandlas med respekt.. Det är allt för många vuxna som kör över sina ungar...  och sen är det också allt för många vuxna som låter ungarna styra helt och hållet. Det är dock inte så många som lyckats hitta den gyllene medelvägen och det är synd..!

• Madame Mom
    Skit i det du skrev 2012-09-03 07:57:08 följande:
    Du ger alltså ditt barn osköljd frukt?
    Det hade jag aldrig gjort..
    Nä...  Gud vad hemskt..  Osköljd frukt... Hon måste vara en urdålig mamma som ens kommer på tanken....

• Madame Mom
    Nenne666 skrev 2012-09-03 09:55:50 följande:
    Jag har aldrig åkt hem, eller ens gått ut ur butiken, jag har fått ordning på situationen ändå, dom ytterst få gånger det har gnällts. Utan att muta med godis, drickor eller annat.

SkulLe nåt av mina stå och skrika och bete sig, så hade jag skämts och gått ut ur butiken tills dom lugnat sig-JA!
    Och är det livsnödvändigt att jag måste ha nåt i butiken går jag in igen, annars får vi klara oss på det vi har tills nästa tillfälle.

Sån är jag.
    Det där kan man ju tolka som att dina barn kan skrika så de slipper gå i affären..  Vad är skillnaden mot att skrika sig till en kaka, frukt, dricka...  whatever...?

Tycker du (och en del andra) verkar löjligt präktiga..  Att ge sitt lilla barn ett kex eller vad det nu kan vara för att handlingen ska flyta på smärtfritt är väl inget att haka upp sig på. Att ge mitt barn mat innan vi går i affären hjälper knappast mot tristessen som uppkommer när vi väl är i affären i alla fall...
    Så jag mutar min lilla utan att skämmas...  Jag får handlat i lugn och ro, och likaså får mina medmänniskor i butiken.
    Jag irriterar mig miljoner ggr mer på de föräldrar som släpar runt en skrikande, störig unge i affären...

Och visst..  Jag skulle ju inte få för mig att utfodra mina större barn i butiken, men 1-åringen får nåt litet eftersom hon ju faktiskt tvingas sitta still i kundvagnen för att jag ska kunna uträtta mina ärenden.
  • Madame Mom
    Skit i det du skrev 2012-09-03 10:46:52 följande:
    Alla har vi olika sätt att göra saker. Om du läser lite längre upp så kanske pengen trillar ner.

Jag vågar inte låta mitt barn äta något ute på det viset som andra pillat på. Fan vet hur äckliga folk e.
    Kan ju vara likställt med att slicka farbror framför en i kön, i näsan för fan.
    Ja, jösses... lite hispig kanske? Det är ju inte så att jag låter bli att skölja frukten bara för att, men att bli hysterisk över att ett barn äter en osköljd frukt? Ha...  ungar stoppar i sig betydligt värre saker än så, så det är verkligen inget jag skulle jaga upp mig över...
  • Madame Mom
    Daimstruten skrev 2012-09-03 13:43:36 följande:
    Men oj så mycket lata människor det finns som uppmuntrar ett felaktigt beteende istället för att lära sina barn att man faktiskt betalar för sig FÖRST. Fast även bra att höra att vi är rätt många som INTE uppmuntrar sånt beteende.
    Men kom igen...  Min ettåring i vagnen får ett kex från ett paket jag har i väskan - Helt ok?
    Min ettåring i vagnen får ett kex från ett paket jag öppnar i affären (innan jag betalat) - Inte alls okej...?
    För att? Tror du (ni) på allvar att min lilla unge fattar skillnaden..? Vad tror ni hon tänker? "Oj..  mamma ger mig kex som inte är betalda.."

Och vad blir konsekvensen av det? Att hon som vuxen kommer gå och leta micro för att kunna värma en färdigrätt i butiken innan hon betalat eller?
    Eller kanske bjuda med kompisgänget och hälla upp chips och grejer i medhavda skålar, för att sen hämningslöst smaska i sig...  INNAN dom betalat?

Sluta vara så jäkla hysteriska. Det skapas inga förbrytare för att småungarna får en obetald dricka eller ett kex i en butik....  
  • Madame Mom
    Roland 600 skrev 2012-09-03 14:42:21 följande:
    Godis och läsk ska man väl överhuvudtaget inte ge barnen  såtillvida det inte är lördag
    Nä, Gud förbjude...   Snacka om kassa föräldrar om de ens skulle komma på tanken....
  • Madame Mom
    Roland 600 skrev 2012-09-03 14:55:15 följande:
    Kommer i mitt arbete i kontakt med så många feta barn så man inte tror det är sant.
    Snart är vi lika feta som i USA
    Spela dator ,se på TV och äta godis är var många barn gör.
    Gäller att i tidig ålder ge barnen goda vanor.
    Sen finns det massor med lysande undantag.
    Barnen blir i tidig ålder indelade i ett A- lag och ett B- lag

Ja, men problemet är inte att ett barn skulle få lite godis på en onsdag utan det är allt runt omkring som brister...
    Eller rättare sagt..  oengagerade föräldrar utan sunt förnuft får feta ungar....

Mina barn får äta kakor då och då..  ibland får de godis mitt i veckan (framför allt om vi är lediga), men det händer också att de inte få godis på lördagar....  

Svar på tråden Ger ni ert barn drickor och annat inne i butik, innan ni har betalat?