Ger ni ert barn drickor och annat inne i butik, innan ni har betalat?
Vid behov ja. Ser inte problemet sålänge man betalar. Snarare gör man ju butiken en tjänst genom att handla med glada nöjda barn- bättre för alla!
Vid behov ja. Ser inte problemet sålänge man betalar. Snarare gör man ju butiken en tjänst genom att handla med glada nöjda barn- bättre för alla!
Varför ha regler som gör livet svårare för föräldrar, barn samt alla andra i affären (i värsta fall)? Av princip? Verkar inte genomtänkt. Nu är det visserligen sällan jag behöver ge barnen något i affären (utöver gratisbanan)- men som sagt, behövs det så tvekar jag inte!
Om man har barn som tror att de alltid får som de vill för att de fått det en gång, eller tror att det är okej att ta lösgodis hursomhelst för att de någon gång fått lite dricka eller ett kex i affären- DÅ har man problem med uppfostran.
Och nej, jag ser ingen direkt skillnad på att äta på restaurang och betala notan innan man går eller äta ett kex i affären och betala när man går ut. Sedan föredrar jag att sköta mellanmål någon annanstans (inklusive de där gratisbananerna)- av praktiska skäl. Jag gillar inte att hålla på med att serva barnet med mat samtidigt som jag handlar (och banan av allt dessutom, kladdigt och jävligt och så går man med ett äckligt skal som man inte vet vart man ska göra av). Allra helst handlar jag själv.
De gånger sonen gallskriker i affären beror det på att han vill gå själv/vill bli buren/vill gå åt ett annat håll. Det händer inte ofta, men det har hänt. När han var mindre kunde jag däremot se att var på väg att bli hungrig och då fick han en smoothie att äta i affären (som vi givetvis betalade vid utgång). Hellre det än en kladdig banan. Nu är han tyvärr besatt av att få banan i affären eftersom han fått det när han handlat med pappa och sett att andra barn får.
Angående "principen". Nej, jag kommer inte uppfostra mina barn efter godtyckligt uppställda regler som inte har någon vettig grund och dessutom bara verkar göra livet svårare. Har man däremot för vana att misslyckas med betalningen av någon anledning (glömt plånbok, inga pengar på kontot) är det dock givetvis en vettig princip eftersom man inte litar på sin egen betalningsförmåga.
Följer tråden med intresse. Tre frågor finner jag intressanta:
-Varför skulle det vara bättre att ge en "scannad" vara?
- Hur lever man efter principen "betala först äta sedan på en restaurang? Kräver man att få betala notan först?
- Och om man nu ändå går på restaurang, hur hanterar man då den tydligen ganska överhängande risken att man misslyckas med att betala?
Och det är ingen skillnad på att ge en vrålande fyraåring godis och att ge en slokande, ledsen ettåring en smoothie? Att vråla sig till något funkar varken hemma eller i affären i vår familj. Däremot tycker jag att det är onödigt att ha en gnällig unge bara för att han är hungrig. Det är då inte han som gnäller efter mat utan jag som erbjuder det eftersom jag inser att gnälligheten beror på hunger.
Det är lustigt. Min son som nu är 2.5 och har fått både gratisbanan och ännu ej betald smoothie i affären ett flertal gånger var med mig och handlade nyss. Dels vid kvällsmatstid, dels trött efter en dag på förskolan. Han ville ha nötter (lösvikt). Tror ni att han vrålade hysteriskt trots att han förmodligen var både trött och hungrig? Nej- han accepterade att nötterna måste betalas, däremot ville han hålla påsen själv. Inte en enda gång försökte han tjuvsmaka.
Enligt flera här i tråden borde han ju vara så bortskämd så att han hade vrålat tills jag hade varit tvungen att åka hem utan varor alternativ springa runt i panik för att hitta en muta. Men vet ni vad? Han vet att det mamma säger gäller. Säger mamma att man får smaka är det okej, säger mamma nej är det inte okej. Men enligt er är han ju sjövild och ouppfostrad...