• Nenne666

Ger ni ert barn drickor och annat inne i butik, innan ni har betalat?

Varför?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-09-03 11:36
    Efter snart 4o sidor är det bara att inse att det är vanligare än jag trodde att man käka och drack i butik, både hos barn och vuxna.

Detta med hänvisning till att man får ju göra så, samt en miljon ursäkter till varför man inte kan vänta tills man passerat kassan.

Jag vill ställa ytterligare en fråga.
    I och med att man får testa möblerna på Ikea, i alla möjliga och (o)tänkbara ställningar (man får ju det, det vet ju alla).
    Hur resonerar ni som förälder här?
    Får era barn hoppa och studsa i möblerna för att 'man får' testa dom?

Jag tycker mig se ungar som studsar, hoppar i sofforna på Ikea utan att föräldern bryr sig och säger till dom.
    Tillåter ni era ungar detta också?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-09-03 12:49
    Ni kan välja och hålla isär dom båda frågorna också, så slipper det skapa alltför stor förvirring hos vissa.

Detta liknar ju inte barn som är nästintill döende av hunger och törst i en matvarubutik, men i det stora hela något som underlättar för föräldern som just där och då inte vill ha en massa tjafs i onödan.

Just detta fenomenet kanske hänger ihop med samma föräldrar som dom som matar sina barn i matvarubutiken?

Vad vet jag? Därför frågar jag...

(hm, detta hoppandes i möblerna på Ikea sker varenda gång jag är där)

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-09-03 14:59
    Det har startats en omröstningstråd av 'Jellybeanbaby' i frågan om ni låter ert barn äta och dricka inne i butik, innan ni har betalat?

www.familjeliv.se/Forum-3-25/m66495468.html

• Svar på tråden Ger ni ert barn drickor och annat inne i butik, innan ni har betalat?
  • BymBym

Äh, vi spenderar över 50 000/år i "vår" affär. Kanske ska ta mig friheten att öppna en flaska vatten

• CarpeNoctem

Nej, Den tanken har aldrig slagit mig.
    Personligen vill jag betala innan jag kan anse att det är rätt att öppna drickan, käns väldigt fel annars.

• Nenne666
    Caaarroo skrev 2012-09-02 22:08:12 följande:
    Haha så kommer supermorsorna in i bilden. Som skulle VÄGRA ge sitt barn litet vatten ur flaskan i 30 graders sommarhetta för att "vi har inte betalat den här" ........
    Hmm...jag är långt ifrån en supermorsa.

Men jag tillhör inte den kategorin som låter barnen lära sig att äta i affären för att dom ska hålla sig lugna.

Är det 30 graders sommarhetta hade mina barn fått en dricka innan vi gått in i butiken. Hade dom vart hungriga på ett sådant sätt att det skulle bli svårt att handla hade jag löst det med en korv eller en frukt innan. Det har alltid fungerat för mig och jag har aldrig haft några skrikande eller näst intill döende barn i butiken.

• stormviskaren

jag s¨g nån som gav sitt barn bulle och Mer dricka i affären.. tyckte de var lite märkligt.. vet inte om dem betalade bullen o så men jag tycker inte att man gör så.. Drickan kan man ju ändå visa upp och bara blippa in streckkoden ändå men bullar nja...

• Caaarroo

Ja hur akuta situationer det blir? Min son är nio månader! Ibland är det lite svårt att förklara för honom att han inte kan dricka vattnet förrns vi har betalat för det! Så då kan jag ha gett honom en smootie eller lite vatten!

Men självklart är det ingenting man vill få in på rutin utan, som jag sagt innan, det händer vid enstaka tillfällen

• Tjolinti

Svarar bara för jag såg en pappa idag med två barn framför mig i kassan på ica, Innan det var hans tur så hade hans barn tjatat till sig att få lov att öppna tablettaskar och äta upp dem innan de ens var deras tur. Det jag mest reagerade på var att barnen var kring 4- 6 år gamla och tjatade till sig att få äta upp sitt godis under tiden de stod i kassan, liksom varför inte säga att de får vänta 5 min tills det är betalat och klart så de lär sig. 

• mandelblomma
    Nenne666 skrev 2012-09-02 22:17:25 följande:
    Hmm...jag är långt ifrån en supermorsa.

Men jag tillhör inte den kategorin som låter barnen lära sig att äta i affären för att dom ska hålla sig lugna.

Är det 30 graders sommarhetta hade mina barn fått en dricka innan vi gått in i butiken. Hade dom vart hungriga på ett sådant sätt att det skulle bli svårt att handla hade jag löst det med en korv eller en frukt innan. Det har alltid fungerat för mig och jag har aldrig haft några skrikande eller näst intill döende barn i butiken.

det har aldrig slagit dig att barn kan vara olika?
    Dvs annorlunda än dina på olika sätt.
    vad som fungerar för dig och på dina barn ( och mina) fungerar inte på alla andras.
  • Utropstecknet

Jag har inga barn men känner ändå för ett inlägg. Jag har i hela mitt trettioåriga liv varit emot att äta i butik innan varan är betald men i somras ändrade jag uppfattning. Jag gick in på City Gross för att storhandla. Jag letade febrilt efter en kundtoalett för jag var så törstig att jag höll på att svimma men jag kunde inte hitta vare sig en toalett eller någon personal att fråga. Det slutade med att jag öppnade en obetald flaska vatten och klunkade i mig!

Jag hade gärna betalt tredubbla priset för den flaskan, så mycket var det värt att släcka törsten där och då. Det är första och enda gången jag druckit innan jag betalt och jag ångrar mig inte. Om människor mår så dåligt som jag mådde då har jag all förståelse att de öppnar en flaska dricka eller knaprar på en banan i affären.

Vi är många som kan få plötsliga törst-attacker eller blodsockerfall och är kunderna glada och nöjda tjänar butikerna pengar på oss. En win-win situation helt enkelt.

• Nenne666
    Caaarroo skrev 2012-09-02 22:12:10 följande:
    Planering absolut. Men vi pratar fortfarande om ENSTAKA tillfällen då man kanske missat den där Planeringen in i minsta detalj! Det är väl inte så att man VARJE gång
    Man handlar öppnar nånting i butiken!
    Men det är väl just att man inte är konsekvent i frågan som gör att barnet skriker vid nästa tillfälle då man säger nej.
    Det är väl helt klart värt ett försök med gråt och skrik och klagan, det funkade förra gången så varför inte nu?

Jag förstår att man tycker det är jobbigt att släpa runt sina barn under dessa omständigheter. Men har man inte sig själv att skylla?
Svar på tråden Ger ni ert barn drickor och annat inne i butik, innan ni har betalat?