• Nenne666

Ger ni ert barn drickor och annat inne i butik, innan ni har betalat?

Varför?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-09-03 11:36
    Efter snart 4o sidor är det bara att inse att det är vanligare än jag trodde att man käka och drack i butik, både hos barn och vuxna.

Detta med hänvisning till att man får ju göra så, samt en miljon ursäkter till varför man inte kan vänta tills man passerat kassan.

Jag vill ställa ytterligare en fråga.
    I och med att man får testa möblerna på Ikea, i alla möjliga och (o)tänkbara ställningar (man får ju det, det vet ju alla).
    Hur resonerar ni som förälder här?
    Får era barn hoppa och studsa i möblerna för att 'man får' testa dom?

Jag tycker mig se ungar som studsar, hoppar i sofforna på Ikea utan att föräldern bryr sig och säger till dom.
    Tillåter ni era ungar detta också?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-09-03 12:49
    Ni kan välja och hålla isär dom båda frågorna också, så slipper det skapa alltför stor förvirring hos vissa.

Detta liknar ju inte barn som är nästintill döende av hunger och törst i en matvarubutik, men i det stora hela något som underlättar för föräldern som just där och då inte vill ha en massa tjafs i onödan.

Just detta fenomenet kanske hänger ihop med samma föräldrar som dom som matar sina barn i matvarubutiken?

Vad vet jag? Därför frågar jag...

(hm, detta hoppandes i möblerna på Ikea sker varenda gång jag är där)

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-09-03 14:59
    Det har startats en omröstningstråd av 'Jellybeanbaby' i frågan om ni låter ert barn äta och dricka inne i butik, innan ni har betalat?

www.familjeliv.se/Forum-3-25/m66495468.html

• Svar på tråden Ger ni ert barn drickor och annat inne i butik, innan ni har betalat?
  • mandelblomma
    Nenne666 skrev 2012-09-02 22:28:21 följande:
    Men hade man gjort så igen om det blev ett jäkla liv i bilen efter att man släppte på regeln en gång?

Om man vet med sig att det blir ett jäkla liv varje gång man är i affären, så fortsätter man väl inte med det? Om man nu har släppt på en regel.
    vill förtydliga med att jag tror att de flesta normalfuntade barn faktiskt kan förstå att man gör avsteg från en normal rutin enstaka gånger, i alla fall har mina förstått det och växt upp utan större besvär Flört

Och åter, jag pratar om enstaka gånger vid " akuta" situationer där jag skulle definitivt öppna en festis om jag storhandlade och det var jättelång kö eller om jag helt enkelt märker att ungen kraschar.
    Situationer som inte hör till varje dag alltså.
  • pluvdo

Sonen kan få exempelvis en bit bröd och en dricka i affären innan jag betalat dem ifall det är runt tiden då han vanligtvis äter mellanmål. Exempelvis när jag hämtar honom på dagis vid tvåtiden och vi går och handlar direkt. För annars går det inte att handla alls. Sedan är han fortfarande ganska liten (2½) så då tycker jag det är okej. Jag kommer inte vara lika tolerant med sådant när han är äldre.

• Nenne666
    Echo skrev 2012-09-02 22:23:54 följande:
    Ja, nu får vi ta tag i detta! Alla som inte helt har betalt sitt boende bör omedelbart flytta sitt pick och pack. Ouppfostrat pack, de fick säkert obetald festis som små!

Drömmer 
    Du har hängt upp dig på det där. Du står som betalningsansvarig på din bostad, kläderna är adresserat till dig som du beställt på Ellos (eller vart det nu va du köpte dina kläder). Lånet på banken står i ditt namn, du kommer aldrig undan den betalningen, du kan använda det hela som om det vore ditt.
    Men i butik så har du aldrig ingått i nån form av avtal innan du har nått kassan.

• Madame Mom
    Majsan70 skrev 2012-09-02 22:27:45 följande:

Det var ett sidospår som du kanske såg. Saken är den att man kan inte jämföra krdeitavtal med att man öppnar och förtår en vara i butik. Det finns inget avtal på att man kan förtära och betala sen.
    Men är du medveten om hur många som tar saker på avbetalning och aldrig betalar?
    Och helt ärligt..  Det du beskrev är stöld..  Tjuvar kommer vi aldrig undan oavsett hur mycket man förbjuder folk att äta eller dricka en, för stunden, obetald vara...  På restaurang gör man det oftast också...  :)
  • Mercurialis
    mandelblomma skrev 2012-09-02 22:31:01 följande:
    vill förtydliga med att jag tror att de flesta normalfuntade barn faktiskt kan förstå att man gör avsteg från en normal rutin enstaka gånger, i alla fall har mina förstått det och växt upp utan större besvär Flört
    Don't walk in front of me, I may not follow. Don't walk behind me, I may not lead. Walk beside me and just be my friend.
  • vinter

De tog upp den frågan på plus (på svt ni vet) förra året tror jag, och det är faktiskt tillåtet att göra så, men jag antar att man inte får göra det med godis och sånt som måste vägas.

• BymBym

Usch, vad jobbigt att behöva vara så konsekvent och behöva hålla stenhårt på regler för att barnen ska sköta sig bra

Får barnen någon gång något att säga till om? Eller är det "era ord, barnens lag?"

• Nenne666
    Enter Sandman skrev 2012-09-02 22:25:58 följande:
    Svar på ts:

Nej, det gjorde jag inte.
    Jag ville ha klara gränser, när dom var små.
    Det skulle aldrig råda någon tvekan om att man inte använde något i butiken innan man betalat för det. 

Themis skrev 2012-09-02 22:28:10 följande:
    Nej, verkligen inte.

Det är inte mitt förrän jag har betalat, så tänker jag.
    Glad

• nozpa

Nu är hon så liten att jag har med eget vatten till henne. Men hon kladdade rejält efter en såndär gratisbanan. Då öppnade jag våtservetterna inne i affären o torkade av henne.
    Självscannar dock, så känns helt okej. Hade ju betalat dom ändå iofs.

Hade nog kunnat öppna en flaska vatten till henne om det krisade rejält. Hellre det än att springa ut, köpa en i förbutiken och sedan gå in o fortsätta handla typ.

Hade dock inte låtit henne börja äta mat/godis alt dricka läsk bara för att hon ville ha.     

Svar på tråden Ger ni ert barn drickor och annat inne i butik, innan ni har betalat?